2 563 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Kan man ha cirkpumpar anslutna via cee-don?
Sida 1 av 2
Skulle vilja ha ett enkelt och billigt sätt att säkra upp så att värmen fungerar under strömavbrott. Jag har pannrummet ute i garaget och alla pumpar och shuntstyrningar sitter där också.
All el (utom den till elpatronerna) har en särskild grupp i elcentralen. Jag klurade på om man helt sonika kunde klippa kabeln och sätta ett enfas cee-uttag, ansluta via en dosa med dragavlastning, gummikabel och stickpropp. Vid strömavbrott så drar jag helt enkelt ur kontakten och driver vedpannan och cirkpumpar med en 12/230V inverter och bilbatteri.
Skulle det fungera?
All el (utom den till elpatronerna) har en särskild grupp i elcentralen. Jag klurade på om man helt sonika kunde klippa kabeln och sätta ett enfas cee-uttag, ansluta via en dosa med dragavlastning, gummikabel och stickpropp. Vid strömavbrott så drar jag helt enkelt ur kontakten och driver vedpannan och cirkpumpar med en 12/230V inverter och bilbatteri.
Skulle det fungera?
Ja. Du skulle säkert få lite sura miner från vissa bokstavstroende elektriker men det finns ingen direkt fara med det och det är en vettig lösning på problemet. Om du ska vara riktigt korrekt kan du sätta ett väggintag för CEE-don bredvid ett vägguttag och sedan sätta en kort skarvsladd mellan dem. Då slipper du diskussioner om att en anslutningskabel inte får sitta fast (även om det är ok om den är dragavlastad). Det är dock onödigt, din lösning med korrekt dragavlastad anslutningskabel är helt ok den med.
Det är bättre med CEE-don än med Schuko eftersom de är polariserade och således garanterar polariteten i anläggningen nedåt (förutom möjligen vid nöddrift, det beror på vad du har i andra ändan där). Vid nöddrift av multipla apparater måste du tänka på skyddsutjämningen men det borde lösa sig automatiskt i och med att allt är samlat i en anslutningspunkt.
Det är bättre med CEE-don än med Schuko eftersom de är polariserade och således garanterar polariteten i anläggningen nedåt (förutom möjligen vid nöddrift, det beror på vad du har i andra ändan där). Vid nöddrift av multipla apparater måste du tänka på skyddsutjämningen men det borde lösa sig automatiskt i och med att allt är samlat i en anslutningspunkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Man bör dock hålla det i liten skala och se till att anläggningen är frisk utan risk för jordfel, fel mot sann jord. Då värmesystemet kan ha kontakt med nätets matande PEN via andra vägar än via CEE-donet så krävs egentligen ett jordtag. Bara som en brasklapp att inte sväva iväg här okontrollerat.
Det funkar bra med vanliga schuko också. Det finns inget fel med det.
Det var det där jag funderade på när jag lite löst spekulerade kring skyddsutjämning. Eftersom det rör sig om värmesystemet kan det potentiellt (haha) ha kontakt med sann jord och även med PEN. Jag visste dock inte om ett jordtag skulle introducera mer problem än det löser.Bo.Siltberg skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag förstår ju att det fungerar rent praktiskt men jag vill veta vilka fel som kan uppstå innan jag bestämmer mig.
Det sitter två st elpatroner i den ena ackumulatortanken så kontakt med PEN finns definitivt. Vilka problem medför detta i ett worst case scenario och hur kan jag lösa det?
Jag tycker idén med ett intag och uttag verkar bättre faktiskt. Så får det bli om det blir aktuellt.
Det är en vedpanna, några pumpar och två shuntstyrningar som ska drivas.
Det sitter två st elpatroner i den ena ackumulatortanken så kontakt med PEN finns definitivt. Vilka problem medför detta i ett worst case scenario och hur kan jag lösa det?
Jag tycker idén med ett intag och uttag verkar bättre faktiskt. Så får det bli om det blir aktuellt.
Det är en vedpanna, några pumpar och två shuntstyrningar som ska drivas.
Då behöver du rätt mycket kraft och då räcker inte en inverter till , du bör ha ett elverk på min
2KW och då kan du dra hela paketet utan att ligga på gränsen vad det ger
Vid batteridrift behöver du flera batterier och dom räcker inte länge om strömavbrottet drar ut på tiden , kolla in på auktioner vad som finns
Sen att slå ihop allt till en kabel är inte fel drar ju bara max 10 amp ,, med stickpropp , då är det säkerställt att ingenting kan gå ut på nätet
2KW och då kan du dra hela paketet utan att ligga på gränsen vad det ger
Vid batteridrift behöver du flera batterier och dom räcker inte länge om strömavbrottet drar ut på tiden , kolla in på auktioner vad som finns
Sen att slå ihop allt till en kabel är inte fel drar ju bara max 10 amp ,, med stickpropp , då är det säkerställt att ingenting kan gå ut på nätet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är en ganska osannolikt fall att du med denna utrustning råkar orsaka ett fel mot sann jord, alltså inte kortlutning mot skyddsjord utan "kortslutning" mot jord. På detta ska det just då sitta en linjearbetare i ett dike för att skarva kabeln.
Den pinne som följer med räcker som jordtag då det inte ska gå några stora strömmar genom det. Men det förutsätter att elverket/invertern har en jordfelsövervakning som bryter, eller att du monterar en JFB i kretsen.
Den pinne som följer med räcker som jordtag då det inte ska gå några stora strömmar genom det. Men det förutsätter att elverket/invertern har en jordfelsövervakning som bryter, eller att du monterar en JFB i kretsen.