har en enkel fråga bara, jag har en hundkoja som jag har ett hundkoje-element i, och den drivs på 24V med hjälp av en transformator som står inne och en 2-ledad lågvoltskabel som går ut till kojan.

men nu vill jag även sätta en mindre vägglampa på kojan, kan jag köpa en vanlig lamparmatur (230V) men sätta dit en 24V E27 lampa istället till den? funkar det?

420244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

antagligen är din 24V likström och 230 är växelström så det fungerar inte, samt att 24V klarar inte 230 så den kommer gå sönder. det som kanske funkar om armaturerna ser ut som på bilden är att använda delarna (sockel + transformator) från din befintliga 24v och montera de på den nya, förutsätter dock att sockel och lampa får plats.

annars får du köpa allt nytt.

Det finns visserligen 12- och 24-lampor med E27-sockel så det är ok, men det är kanske bättre att välja en armatur avsedd för 24 V (bil/lastbil).

Undrar vad pjapen går på? Väldigt virrigt om olika ström.

Zinken, visst kommer det att fungera om du använder glödlampa.
Kolla bara att transformatorn räcker till.

Protte

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Undrar vad pjapen går på? Väldigt virrigt om olika ström.

Zinken, visst kommer det att fungera om du använder glödlampa.
Kolla bara att transformatorn räcker till.

Protte
Ja jag tycker ju att det borde funka, det finns ju både glöd-och led lampor med e27 sockel. Transformatorn är på 300w och elementet är på 150w så då borde det inte vara några problem

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Har letat flera månader efter någon vägglamp-armatur som är på 24v men det är ju omöjligt att hitta. Vill ju inte sätta upp arbetsbelysning direkt, ska ju se snyggt ut också

Vi kan nog lita på Protte i det här fallet också.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt med en vanlig armatur avsedd för 230v lampa. Det som inte kommer att fungera är om du (av misstag) monterar en 230v lampa; den kommer inte lysa, eller lysa väldigt svagt.

Ja visst, så länge du använder en armatur för en vanlig lampa och en 24V lampa kommer det funka fint.

Redigerat:
Tack så mycket! Det var det jag ville veta:-)

Kan vara svårt att hitta en glödlampa, men prova på lysman.com
Ska du använda LED avsett för DC så måste det in en likriktare före lampan.

Ett alternativ är att du skaffar 3-4 Ba 15s socklar och 21 watts "(last-) bils lampor" och gör en liten operation i armaturen.

Protte

Bo.Siltberg skrev:
Det finns visserligen 12- och 24-lampor med E27-sockel så det är ok, men det är kanske bättre att välja en armatur avsedd för 24 V (bil/lastbil).
Det var ett av de första verkstadsskojjen jag fick lära mig på SKF. Tag en styck 24V E27 lampa från förrådet för svarv/fräsbelysningen (de var av säkerhetsskäl 24V för många år sedan). Skruva in i vanlig 220V armatur. Vänta tills offret sätter på lyset.

Poff! :)

(Nej, nu när jag är äldre och mera ansvarstagande så är det väl inget man skall uppmuntra, men som historisk betraktelse över en svunnen tid så är det kanske OK att berätta om ändå? ;))

• Gilla
Hennke85 och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Kan vara svårt att hitta en glödlampa, men prova på lysman.com
Ska du använda LED avsett för DC så måste det in en likriktare före lampan.

Ett alternativ är att du skaffar 3-4 Ba 15s socklar och 21 watts "(last-) bils lampor" och gör en liten operation i armaturen.

Protte
Transformatorn jag har står det inget om AC eller DC utan det står bara att den ger 24V 300 VA. Men jag antar ju att den ger växelspänning. Så Jag måste alltså ha en likriktare också för att kunna använda en ledlampa eller finns det ledlampor för AC ?

De flesta ledlampor med standard socklar är väl för AC drift, rätta mig om jag har fel. Men led med G10, GU5,3, MR 16, MR11, GU4, E14 och E27 går ju alla på 230V AC eller 12V AC.

Så en led med E27 sockel och 24V borde väl vilja ha AC ......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.