Håller på göra lite renoveringar i ett garage, som de uppdagades att de inte fanns något bygglov på vilket jag trodde fans när jag köpte huset.
Så jag har pratat med kommunen sökt bygglov nu i efterhand (Garaget har stått längre än 10 år)
Men hur kommer det att fungera att göra rotavdrag eftersom de inte är ett nybygge eller kommer det att bli avslag?

D09
Tror inte dom systemen är samkörda och kommer bli några problem.

Ring Skatteverket och kolla :)

Rotavdraget görs väl på själva fastigheten, eller anger firman exakt vad som ska göras? Kolla med firman, och om de måste specificera något till skatteverket så be dem att inte skriva att det rörde garaget.

Precis, rotavdrag gäller bara bostaden. Men en snäll hantverkare kanske kan skarva lite.

Ska be att dom inte specificerar så mycket då på vad dom ska göra så kanske det går bra :)

Som sagt det är väl att det gäller garaget som är ett värre problem än det saknade bygglovet, ur ROT synpunkt.

För att hantverkaren ska få ut resterande belopp från Skatteverket behöver denne bara rapportera fastighetsbeteckning, personnummer på fastighetsägare, betalt belopp och belopp som man kräver av Skatteverket.

En snöboll har större chans i helvetet än att du inte får igenom ROT-avdrag på ett svartbyggt garage.

Om det är okej är en helt annan fråga. :)

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
joflopp skrev:
Om det är okej är en helt annan fråga. :)
Precis, både lagligt och moraliskt. Själv skulle jag inte låta andra vara med att betala (skattebetalarna) det jag själv vill göra, och är inte förtjust att göra det för andra heller om det sker med fiffel.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det är mycket snack på forumet när hantverkarna gör något som är utanför regelverket, men när det kommer till kundens sida, då är det fritt fram med fusk?! Lite moralpredikande såhär på lördagen.. :)

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Såvitt jag förstår så är reparation, utbyggnad mm på ett garage ROT-berättigade arbeten.

• Gilla
orparn
  • Laddar…
Vi fick Rot-avdrag på all el i mitt stall (ingen lantbruksfastighet). Och det ringde vi skatteverket och kollade så allt va ok innan för elektrikern trodde inte det. Så ett garage borde ju också vara ROT berättigat.

D09
Hemmakatten skrev:
Såvitt jag förstår så är reparation, utbyggnad mm på ett garage ROT-berättigade arbeten.
Gäller inte det bara om garaget är i någon del sammanhängande med huset? Eller klassas som en komplementbyggnad..

Detta är iofs inte mitt område :)

Hemmakatten
Reparationer mm på uthus/garage( men inte nybyggnad) är Rotberättiga kostnader.

Beetleboy skrev:
Precis, rotavdrag gäller bara bostaden. Men en snäll hantverkare kanske kan skarva lite.

Skatteverket:
"Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som rotarbeten och ger rätt till rotavdrag, om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du äger och som du bor i."
http://www.skatteverket.se/privat/s...trutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html

Jag tolkar det som att det även gäller andra byggnader och anläggningar i närheten av bostaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.