4 959 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Kan man göra rotavdrag på ett "svartbygge"
Sida 1 av 2
Håller på göra lite renoveringar i ett garage, som de uppdagades att de inte fanns något bygglov på vilket jag trodde fans när jag köpte huset.
Så jag har pratat med kommunen sökt bygglov nu i efterhand (Garaget har stått längre än 10 år)
Men hur kommer det att fungera att göra rotavdrag eftersom de inte är ett nybygge eller kommer det att bli avslag?
Så jag har pratat med kommunen sökt bygglov nu i efterhand (Garaget har stått längre än 10 år)
Men hur kommer det att fungera att göra rotavdrag eftersom de inte är ett nybygge eller kommer det att bli avslag?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt det är väl att det gäller garaget som är ett värre problem än det saknade bygglovet, ur ROT synpunkt.
För att hantverkaren ska få ut resterande belopp från Skatteverket behöver denne bara rapportera fastighetsbeteckning, personnummer på fastighetsägare, betalt belopp och belopp som man kräver av Skatteverket.
En snöboll har större chans i helvetet än att du inte får igenom ROT-avdrag på ett svartbyggt garage.
Om det är okej är en helt annan fråga.
En snöboll har större chans i helvetet än att du inte får igenom ROT-avdrag på ett svartbyggt garage.
Om det är okej är en helt annan fråga.
Beetleboy skrev:
Skatteverket:
"Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som rotarbeten och ger rätt till rotavdrag, om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du äger och som du bor i."
http://www.skatteverket.se/privat/s...trutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
Jag tolkar det som att det även gäller andra byggnader och anläggningar i närheten av bostaden.