Jag har en rabatt på tomten som betår av en sluttning. Jag vill istället ha gräs på halva och upphöjd plantering på den andra halvan, detta genom att gjuta en 100cm hög mur.

Frågan är:
Nu när jag har grävt ut så har jag en "vägg" av fast jord/lera. Jag tänkte bygga en form av plywood 15cm utanför jordväggen och hälla på betong.
Kan man göra så?
Eller måste en gjutform bestå av trä på alla sidor?
Då jorden/leran är väldigt fast så ser jag det som låg risk att den ska rasa om man fyller på med betong.
Bör man klä jordväggen med byggplast innan man gjuter?

Jag tänkte blanda betong själv i blandare.

Risken är att du får en mur som alltid är fuktig, det ska helst vara något kapilärbrytande emellan, men det kanske skulle gå att gjuta mot en isodrän eller cellplast och platonmatta

Tänk på att göra muren stadig jordtrycket blir stort på en 1m hög mur.

larsbj skrev:
Risken är att du får en mur som alltid är fuktig, det ska helst vara något kapilärbrytande emellan, men det kanske skulle gå att gjuta mot en isodrän eller cellplast och platonmatta
Vad är nackdelen med att muren är fuktig?
Den är ju utomhus och inte i kontakt med trä eller annat byggnadsverk.

yakumo skrev:
Vad är nackdelen med att muren är fuktig?
Den är ju utomhus och inte i kontakt med trä eller annat byggnadsverk.
Större risk för frysskador (beror också på betongkvalité)

Kanske inte estetiskt snyggt.

larsbj skrev:
Tänk på att göra muren stadig jordtrycket blir stort på en 1m hög mur.
Ja, den kommer bl.a. att vara i vinkel, nedgrävd 20cm i marken och armeringsjärn nedslagna ytterligare 30 cm. Armeringsnät längs hela sidan.

Tjockleken på 15 cm borde väl räcka?

hsd
?? dräneringen ; hur har Du tänkr där

hsd skrev:
?? dräneringen ; hur har Du tänkr där
Jag tänkte göra hål i muren var 50cm. Hålen är stora som 5-kronor och sitter ca 20cm ovanför marken.

larsbj skrev:
Större risk för frysskador (beror också på betongkvalité)

Kanske inte estetiskt snyggt.
Utseendet är inte så viktigt. Muren kommer att vara lite i skymundan.

Självklart kan du det. XC4 och XF4 i exponeringsklass så kommer det att hålla. Täckande betongskikt mot armering 50mm.

Matti_75 skrev:
Självklart kan du det. XC4 och XF4 i exponeringsklass så kommer det att hålla. Täckande betongskikt mot armering 50mm.
Jag förstår inte vad du skriver. Kan du förklara?

Jag tänkte att muren ska vara 150mm tjock, armeringsnät/armeringsjärn, plastdistanser som håller armeringen centrerad.
Betongen jag tänkte köpa är byggmax billigaste, "tillsätt endast vatten":
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/grovbetong-ekonomi-k25-p0106

Strider detta mot det du skrev?
Låter min beskrivning bra?

Tomture61
Tomture61 skrev:
[länk]
+ armeringen måste täckas av minst 50 mm betong , rostar annars.
Ok, då fattar jag det med 50mm. Det blir inga problem.
Men det här med exponeringsklass... Det står inte något om det på den betong som man köper på tex byggmax/bauhaus. Jag försöker hålla ner budgeten genom att inte beställa betongbil. Samt det blir kul att göra själv.

Betong som blandas ur säck klarar inte exponeringsklasserna. Det kan hålla ändå men det finns ingen garanti för det. Risken är störst för frysskador eftersom betong kommer att vara fuktig mestadels.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Om du ändå vill vara ekonomisk köp cement, och ha i tillsammans med betongsäckarna så blir kvalitén bättre, kolla en tabell hur mycket mer cement det är i c37

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.