Har ett problem. Ska sätta in en golvbrunn till en ny duschhörna men rör går ivägen. Det går inte att flytta rören, så då måste jag sätta brunnen närmare väggen. Ca 15cm från vägg till fläns. Är det då ok eller vilka problem står jag inför då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Dilemmat du står inför är att om branschreglerna inte är uppfyllda och det blir en skada pga. det, dvs. vattenskada kring golvbrunnen, så kommer försäkringsbolaget antingen inte betala ut något alls eller bara en del av det de skulle ha betalat ut om det var gjort enligt branschreglerna.
Om du inte visste, så finns branchreglerna rån gbl, bkr och säker vatten att hämta hem. De förklarar inte bara hur, utan även carför man ska göra på ett visst sätt.EddieHansson skrev:
Här är gvks info om väggnära brunnar som exempel.
https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/vaggnara-golvbrunnar/
Det du måste knna göra är regla upp med kortlingar runt brunnen så den är fixerad, spackla rätt fall osv.
Ska du ha klinkers och det inte var det tidigare, måste du säkerställa golvreglarna sitter tillräckligt tätt (eller åstadkomma styvheten på nåt annat sätt)
NU sa jag inget om det, utan bara att förstärka tätskiktet och är det något fel med det ? Sen det med allt vad som skrivs och tycks med den ena eller andra skriften som en hel del på forumet säger ska vara lag, är lite att ta i , klart det är bra med en del hänvisningar, men att kategoriskt framhålla något som så här ska det vara är att ta i. I bland går det inte att utföra något utan överskådliga ekonomiska och praktiska konsekvenser och då blir det att göra det bästa av det och det blir nog tätt det med.
Så länge man inte bor i ett flerfamiljshus inte har några problem med att man får betala en onödigt stor del av en vattenskada själv, och är noga med att informera en eventuell framtida köpareom bristerna - kör på vem bryr sig.J jonaserik skrev:NU sa jag inget om det, utan bara att förstärka tätskiktet och är det något fel med det ? Sen det med allt vad som skrivs och tycks med den ena eller andra skriften som en hel del på forumet säger ska vara lag, är lite att ta i , klart det är bra med en del hänvisningar, men att kategoriskt framhålla något som så här ska det vara är att ta i. I bland går det inte att utföra något utan överskådliga ekonomiska och praktiska konsekvenser och då blir det att göra det bästa av det och det blir nog tätt det med.
Reglerna är för övrigt inte branschorganens våta dröm, utan de är framtagna i samarbeye med försäkringsbolagen. Syftet är inte att fördyra en renovering, utan att minska risken för vattenskador. Det finns golvbrunnar som är godkända för väggnära montage, och de är inte avskräckande dyra.
Ska man renovera, kan man lika gärna göra så lite fel som möjligt. Det tar marginellt mer tid och kan t.o.m vara billigare än att bata köra på
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Såga upp mer golvspån så kan du flytta om rören och få rätt med kortlingar. Är det 15cm från råvägg så blir det ännu tightare.
Själv satte jag en golvnära golvbrunn som blir 1-2cm från vägg, det är godkännt. Mycket löjliga regler som ställer till en massa merjobb. Har svårt att se vitsen med det men sådana är reglerna.
Du kan inte tänka om och sätta väggnära brunn istället?
Själv satte jag en golvnära golvbrunn som blir 1-2cm från vägg, det är godkännt. Mycket löjliga regler som ställer till en massa merjobb. Har svårt att se vitsen med det men sådana är reglerna.
Du kan inte tänka om och sätta väggnära brunn istället?
Tack för input. Det ska bli flytspackel 25mm närmast brunnen (golvvärmerör). Uppepå kakel.
Jag ska se om det går att flytta rören mer, men just nu finns ingen flex-mån då rören är väl fastsatta.
Kortlingar går att ordna men med litet glapp just vid rören.
Jag ska se om det går att flytta rören mer, men just nu finns ingen flex-mån då rören är väl fastsatta.
Kortlingar går att ordna men med litet glapp just vid rören.
Flytspackel med armering och enligt det som är med tätskikt av folietyp samt manschett vid brunnen och lite extra tätsmörja runt brunnen blir nog bra och tätt. Sorgligt med att en del ska måla gubben på väggen och hävda sin kunskap och skrämma upp en del med sina inlägg.