27 539 läst ·
111 svar
28k läst
111 svar
Kan man få bort ev. fulhöjningar av försäljningspris?
Väldigt konstigt svar. Min inställning är att det är en affär mellan lika starka parter, och att de har olika mål. Men på ByggaHus är det ju 95% köpare, och då är det bara ur köparens synvinkel man får höra gnäll på "för dyrt" och "lurad"Noseone skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Alltså jag påstår inte att jag VET att det förekommit oegentligheter i budgivningen där jag var med, men likväl kan det ha förekommit. Svaret på det sitter endast den andra budgivaren med. Jag startade tråden som lar_stefan_axelsson förstått för att höra förslag på hur man egentligen helt skulle kunna undvika såna problem och däri ingår även så klart att bulvaner kan trissa upp priset. Det är två olika tillvägagångssätt men slutkontentan blir densamma dvs att en köpare får betala mer än vad som egentligen var menat.
Kan du förklara hur du kom fram till vad som "var menat" att huset skulle kosta? Jag tror inte du begriper att säljaren har en auktion för att få så mycket betalt som möjligt. Det är säljaren som bestämmer formen, och de tror att detta skall ge mest betalt.Slapparsmurfen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
En auktion är en enkel sak att förstå... Folk med pengar bjuder på en sak och den som bjuder högst får saken. Har inte varit med på några auktioner där folk bjuder och sen när nån vunnit så kan man säga "Oops, budgivare 1 har visst inte slantar, budare nr 2 får ta den".-MH- skrev:
DEt systemet med öppen budgivning som vi har är ganska bra system... Det finns alltid folk som bjuder över sin förmåga... det är svårt att komma undan med. _I det här fallet så fanns det inget lurendrejeri... budgivaren ville köpa men var tvungen att kolla med banken... vad är felet i det? mer än att man inte borde buda mer än vad man har lånelöfte till....
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Du vet tyvärr inte att det inte fanns nåt lurendrejeri (förutsatt att det inte var du som faktiskt var den andra budgivaren) eftersom det började förhalas och segades med buden ganska omgående så kanske den andra budgivaren redan då hade nått sin gräns men fortsatte lämna bud och samtidigt förhala i tron om att banken kanske skulle öka på lånelöftet mer.Odjuret skrev:DEt systemet med öppen budgivning som vi har är ganska bra system... Det finns alltid folk som bjuder över sin förmåga... det är svårt att komma undan med. _I det här fallet så fanns det inget lurendrejeri... budgivaren ville köpa men var tvungen att kolla med banken... vad är felet i det? mer än att man inte borde buda mer än vad man har lånelöfte till....
Men nu var det ju inte det som hände i ditt fall, eller hur? Den andra budgivaren hade slantar ända upp till sitt sista bud och ville springa till bankomaten (metafor) och hämta mer slantar när budgivningen gick upp ännu högre.Slapparsmurfen skrev:
Förstår inte vad du ser för misstänkt i detta överhuvudtaget. Den budgivning du var med om ser inte på minsta sätt misstänkt ut.
Däremot, om jag hade varit säljare och läst ditt gnäll här, så hade jag ju helt klart valt den andra budgivaren.
Ja fast det gjorde han väl inte. Han ville ju höja sitt lånelöfte innan han kom med nästa bud, eller misstolkar jag: "att han ville höja med ytterligare 10 tkr men han behövde in på banken först och höja sitt lånelöfte".Odjuret skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Kanske dags för bindande bud så att folk verkligen bara budar på fastigheter dom har för avsikt att köpa och till ett pris dom har råd med. Kan det vara en lösning på problemet?
Vilket problem? Du har ännu inte presenterat något problemSlapparsmurfen skrev:
Skall alla spekulanter göra en jordabalksundersökning först innan de börjar bjuda då, om all budgivning skall bli bindande? Till slut kanske det blir dyrare att köpa hus, istället för billigare...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har för mig att det är så det går till i England.Slapparsmurfen skrev:
Någon som vet, och känner till hur det upplevs av köpare/säljare?
Tydligen är det inte helt enkelt att förstå att det inte rör sig om en auktion där bud är bindande och där säljaren måste sälja till den som betalar högst. Om du trodde att det var som på Tradera eller Southesbys(*), så trodde du fel.Slapparsmurfen skrev:
(*) Eller ja, jag har aldrig bjudit där.
TS fick ju huset, men hur många har man inte hört som gett upp budgivningen, och sedan fått höra att vinnaren fick inte låna och blivit erbjuden att köpa. Då vet man ju verkligen inte om det fanns någon mer budgivare?
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
I Norge är avtal när det gäller fastigheter bindande redan vid bekräftelse via sms.
Dom ger också hyggliga straff för att fulbuda upp priset på det hus man säljer. http://www.dagensjuridik.se/2012/10/la-fiktiva-bud-pa-sitt-eget-hus-doms-till-fangelse
Dom ger också hyggliga straff för att fulbuda upp priset på det hus man säljer. http://www.dagensjuridik.se/2012/10/la-fiktiva-bud-pa-sitt-eget-hus-doms-till-fangelse
Vilket problem och för vem? För säljaren? Nej. För de andra spekulanterna? Nej, tror inte det. Den som fick huset, men ångrar sig? Ja, för honom kanske det kan vara ett problem att det är lätt att lockas med i budgivningen och bjuda mer än han kanske hade velat. Lurigt det där med personligt ansvar.Slapparsmurfen skrev:
Dags med att ansöka hos Bostadsköpsnämnden och låta de avgöra hur mycket du högst får bjuda för varje hus?