Jag gör som så att jag tittar på föregående års totala elkonsumtion och vad jag betalade, sen drar jag ett snitt per månad som jag lägger undan till min elbuffert så jag varje månad betalar lika mycket.

På sommaren lägger man undan lite extra, och på vintern tar man ut lite mer. Då slipper man fundera så mycket och pengarna räcker alltid till på vintern. Tips 👍

• Gilla
Linapi
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, varför skulle elpriserna dra iväg för att Suezkanalen stängs?
Oljepriserna lär stiga rejält vilket drar med sig naturgasen. Sen köper EU en massa naturgas från Persiska viken.

Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis är det ren tur om man gissar utan allt alls titta på förutsättningarna. Gissar man rätt på hur effektavgiften kommer slå, utan att ha en blekaste aning om modellen så är det tur, gissar man rätt efter att ha tittat och förstått modellen så är det mindre tur och mer skicklighet.
Samtidigt är påverkan av effektavgifter rätt liten i jämförelse med om elpriset dubblar några gånger.

Fairlane Fairlane skrev:
Stockholms Region gjorde rätt mycket bättre än budget 2024 och även 2025 ser man ut att slå budget rejält
VGR ligger bättre än budget hittills under 2025 och även 2024 slog man budget.
Möjligt, men hur var det innan? Jag byggde min gissning hur 'mitt' landsting lyckats pricka budgeten. Typ varje år är det braskande rubriker i lokalpressen att de går över budget.

Svar på frågan: ja man kan gissa!

Bör man göra det ? Nej 😂

Bara en tanke...

Istället för att budgetera för högre elpriser, som är helt omöjligt att förutspå...

Vore det inte enklare att budgetera för en el- buffert?
Att inom x år så ska hushållet/ föreningen/ företaget ha en viss summa sparat inför kommande "volativa" elpriser.

Språket och det förenklade tillvägagångssättet borde göra det enklare för föreningen i detta fall.

Det borde vara lättare att budgetera för en buffert än att förutse elpriset 😉

Fairlane
L lbgu skrev:
Oljepriserna lär stiga rejält vilket drar med sig naturgasen. Sen köper EU en massa naturgas från Persiska viken.
Ok, det är en tänkbar del som kan påverka, hur mycket är inte givet förstås, men ja.
L lbgu skrev:
Samtidigt är påverkan av effektavgifter rätt liten i jämförelse med om elpriset dubblar några gånger.
Det beror väl på hur effektavgiften ser ut och hur mycket er som förbrukas?
Med tanke på fjärrvärme så borde inte föreningen ha så väldigt stor förbrukning kan jag tycka, däremot kanske toppar kan påverka en del.
Förmodligen inte så mycket heller, men TS vill ju skapa en budget.

Flera dubblingar ger ett högt elpris om man utgår från ett högt värde. Utgår man från en låg kostnad så behövs många fler dubblingar innan det börjar svida, så det är nog bättre att uppskatta ett rimligt prisspann.

L lbgu skrev:
Möjligt, men hur var det innan? Jag byggde min gissning hur 'mitt' landsting lyckats pricka budgeten. Typ varje år är det braskande rubriker i lokalpressen att de går över budget.
Som sagt, jag tog bara och tittade det, har inget intresse i att rota vidare i det, det får du göra själv om du är intresserad. Jag tycker bara att det visade på hur fel det blir om man bara gissar och är det bara rena gissningar så kan det såklart slå väldigt fel, eller bli mitt i prick helt utan skicklighet, men det är inte bara tur om man väger in olika faktorer. Det är lite som i poker, de bästa spelarna vinner i längden, sen kan en usel spelare som inte beaktar olika faktorer och bara gissar ha tur, men det betyder inte att poker är ett turspel.

S
Z Zodde skrev:
Har du nåt exempel på nån leverantör som erbjuder såpass långa kontrakt?

Det har jag öht aldrig hört om…🤔
Vattenfall gav den möjligheten runt 2020-2021. Gick att binda runt 50 öre på 10 år om jag inte missminner. Men ingen gör det nu längre.

T
Min fru tog sin data science master och för examen tog hon fram en modell för att förutspå elpriset lång fram och en annan modell för några dagar framöver.

Den som förutspår långt fram lyckas, så länge inte de stora omvärldsfaktorerna spökar, tex krig och andra politiska beslut.

Den som förutspår elpriset några dagar framöver lyclas bättre, men tyvärr finns inget sätt för oss normala att tjäna på denna kunskap.

Så, skriv 10 års konttakt om du kan, annars får du budgetera för det med 2 till 4% mer än förra året.

S Snikholt skrev:
Vattenfall gav den möjligheten runt 2020-2021. Gick att binda runt 50 öre på 10 år om jag inte missminner. Men ingen gör det nu längre.
2020 hade vi stabila låga elpriser och «premien» fför att binda var överkomlig.
Men att nån har erbjudit 10 års avtal efter sommaren 2021 höres så osannolikt ut, därav min fråga.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Vad gäller effektavgiften kan det nog vara möjligt att diskutera er förbrukningsprofil med elnätsbolaget för bättre förutsägelser och optimering.

Herrejävlar vilket jävla U-land vi bor i.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Trolltomte och 2 till
  • Laddar…
Budgeten är input till medlemmarnas avgift. Ni _måste_ gissa vad elpriset kommer att bli. Gissningen behöver inte vara perfekt! Om ni råkar gå plus i årsreaultatet så kan ni hålla nere höjningen året därpå. Om ni råkar gå minus så höjer ni lite mer. Inget konstigt.

Jag tycker inte att ni ska bygga upp något slags "el-buffert" i föreningskassan. Det är bara slöseri med medlemmarnas pengar. Sätt månadsavgift baserat på utgifter och avskrivningar, amortera i lagom takt. _Om_ det blir elkris så får månadsavgiften hänga med uppåt. Det är inte bostadsrättsföreningens uppgift att agera krockkudde och buffert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.