Hej
Har ett badrum med LED-belysning som styrs av ett drivdon som kontrolleras av återfjädrande tryckknapp.
Knappen har gått sönder och behöver bytas.

Men, jag gillar inte tryckknapp och vill hellre ha en vriddimmer.

Fråga: kan man bara byta till en vriddimmer eller är det LED-armaturen som dikterar att jag måste han ett ryckknappsstyrt drivdon?

Drivdon med inbyggd dimmer, som i ditt fall, brukar inte fungera med en extern dimmer.
Du får byta drivdonet till en typ som är dimbar på primärsidan (230 V) och som matchar LED-armaturens krav.

Nej, såvida inte drivdonet är inbyggt i armaturen.

Men du behöver undersöka hur det är gjort i nuläget.

Det finns dels lösningar med en dimmer som är kopplad till ett drivdon, som driver lampan. Men det finns även drivdon med inbyggde dimmerfunktion. Och ev. är alltihop inbyggt i lampan.

Och till din nya lösning så kan du antingen ha en vanlig dimmer med vfidknapp, där dimmern sedan är kopplad till ett drivdon, eller ett drivdon med inbyggd dimmer som styrs av vridknapp. Den är i så fall bara ett vridreglage som med ledning är kopplad till drivdonet/dimmern.

Det finns drivdon med dimmer som kan styras antingen av tryckknapp eller vridreglage.

När det gäller styrning med rent vridreglage så har jag rätt dålig koll, men jag tror att det finns minst ett par olika standarder för detta, med olika inkompatibla vriddon. Så man får läsa på.

Den lösning för LED lampor som enligt min uppfattning är bäst, med minst risk för inkompatibilitet mellan lampa, drivdon och dimmer, är LED som drivs med konstant ström. och tillhörande drivdon med inbyggd dimmerfunktion.

En LED för konstant ström innehåller ingen intern drivelektronik, den enda kompatibilitetsfaktorn mellan lampa och drivdon är då att få ett drivdon för rätt ström (ex. 350 mA, 500 mA osv). Den inbyggda dimmer funktionen i drivdonet ger att man slipper kompatibilitetsproblem mellan en dimmer och drivdonet.

Ett LED drivdon, oavsett om det sitter i en LED lampa för 12V, 230V osv (alla LED lampor för konstant spänning innehåller någon form av drivdon, själva lysdioden som lyser drivs alltid av konstant ström), har funktionen att de försöker driva lysdioden med sin konstanta sröm även om inkommade matning är dålig/hackig. Och en dimmer gör just det, den hackar upp drivspänningen så att den ger full ström i ex, 5 millisekunder, ingen ström i 5 millisekunder osv. Halten på/av påverkas av dimmningsnivån. Ett drivdon kommer att lagra energi under de 5 millisekunder det finns ström, och fortsätta driva lysdioden under släckperioden. En dimbar LED/drivdon har en funktion som känner igen dimmerns hackande och som kommer att hacka strömmen till lysdioden med samma förhållande (men ofta mycket snabbare, på i 0,05 millisekunder, av i 0,05 millisekunder osv). Då måste dimmern hacka på "rätt" sätt för att drivdonet skall känna igen det.

Tackar. Jag tror jag kan lista ut det då, bör ju kunna ta ur det gamla drivdonet, kolla om det finns vriddimmeranslutning och se vad specen säger om strömdrivningsförmåga.

Sen får jag väl se om jag ev. måste köpa nytt drivdon som kan styras av vriddimmer. Alternativt sätta in ny tryckknappslösning om jag tycker det blir för dyrt :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.