Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Ser ut som du får byta hela tyvärr. Därför jag alltid väljer vanlig GU10 fattning med 230V när vi gör hus. Kan man inte lite el och kan göra det själv så får man ju ringa en elektriker efter 20-25 000 brinntimmar.
Edit: Men är huset NYTT från 2018 så skulle jag reklamera till byggaren, det har knappast kunna gå så många timmar tills nu.
Edit: Men är huset NYTT från 2018 så skulle jag reklamera till byggaren, det har knappast kunna gå så många timmar tills nu.
Kan tillägga att den fortfarande lyser litegrann. Började med att blinka för att sen lysa ytters lite.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Är det inom 2 års garantin så tror jag du kommer få den utbytt. Sedan kan du ha ännu längre garantier som du "övertar" från din byggfirma, olika beroende på produkten/varan.
Vill bara säga att jag delar inte som någon skrev, att GU10 är bättre. Det faller på två punkter, dels är de sämre, dels är problemet att byta till en likadan om ljuskällan går sönder (samma modell finns troligtvis inte kvar om 3 år). Livslängden på en bra LED-armatur är mellan 50.000-100.000 timmar och då är den inte död på något sett utan ger fortfarande mkt ljus. Vid en brinntid på 4000 timmar/ år vilket är mkt så behöver armaturen inte bytas inom 20 år. Nej, GU10 är en ersättningsljuskälla, professionella installatör gör rätt i att välja armaturer där ljuskällan inte går att byta.
TS, reklamera. Vänd dig till installatören. Vet du inte vem det är, ta kontakt med tillverkaren, många har både 5 och 10 års garanti på LED-armaturer.
TS, reklamera. Vänd dig till installatören. Vet du inte vem det är, ta kontakt med tillverkaren, många har både 5 och 10 års garanti på LED-armaturer.
Vet tyvärr inte vem installatören är eftersom det inte var vi som byggde huset. Ska försöka ta ner armaturen så att jag kan reklamera hos tillverkaren. Det konstiga är att den ibland lyser litegrann.J Johan456 skrev:Vill bara säga att jag delar inte som någon skrev, att GU10 är bättre. Det faller på två punkter, dels är de sämre, dels är problemet att byta till en likadan om ljuskällan går sönder (samma modell finns troligtvis inte kvar om 3 år). Livslängden på en bra LED-armatur är mellan 50.000-100.000 timmar och då är den inte död på något sett utan ger fortfarande mkt ljus. Vid en brinntid på 4000 timmar/ år vilket är mkt så behöver armaturen inte bytas inom 20 år. Nej, GU10 är en ersättningsljuskälla, professionella installatör gör rätt i att välja armaturer där ljuskällan inte går att byta.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
För konsument som inte kan byta en fast monterad ledarmatur tycker jag ändå utbytbara ljuskällor är bättre. Att på ritning innan huset är byggt bestämma styrka och färgtemp är inte så lätt. Kan man byta ljuskällan så är det enklare att senare få det "rätt" . Ljussättning är väldigt individuell.J Johan456 skrev:
Har man rätt ljus så slipper man dessutom ofta att dimma sig till "sitt ljus". Att de fasta på pappret lovar 50 000 timmar stämmer inte med min verklighet. Har fått byta otaliga, men det har blivit bättre sista åren. (ofta går de sönder redan första 6-8 månaderna) . Efter 2 årsbesiktningen bryr jag mig inte så mycket, men för konsument så vore det bättre.
PS
Om 3 år finns det sannolikt en ännu bättre lös ljuskälla att byta till, om man har GU10 dvs .......J Johan456 skrev:
Vi tycker olika. Jag har dock aldrig bytt en LED-armatur... om 3 år får du då byta alla då det inte kommer ge samma belysningsstyrka eller ens ha samma färgtemp. Kolla bara vad du har för SDCM på en GU10.I InsidersUnited skrev:För konsument som inte kan byta en fast monterad ledarmatur tycker jag ändå utbytbara ljuskällor är bättre. Att på ritning innan huset är byggt bestämma styrka och färgtemp är inte så lätt. Kan man byta ljuskällan så är det enklare att senare få det "rätt" . Ljussättning är väldigt individuell.
Har man rätt ljus så slipper man dessutom ofta att dimma sig till "sitt ljus". Att de fasta på pappret lovar 50 000 timmar stämmer inte med min verklighet. Har fått byta otaliga, men det har blivit bättre sista åren. (ofta går de sönder redan första 6-8 månaderna) . Efter 2 årsbesiktningen bryr jag mig inte så mycket, men för konsument så vore det bättre.
PS Om 3 år finns det sannolikt en ännu bättre lös ljuskälla att byta till, om man har GU10 dvs .......![]()
Just SDCM finns det flera GU10 som har max 3. Det finns GU10 ljuskällor som kostar mer än en billig armatur och som har riktigt fin ljuskvalitet. Jag skulle ändå precis som du gjorde rekommendera en komplett armatur med inbyggd ljuskälla.J Johan456 skrev:
TS kolla om du kan byta plats på led med en som fungerar så att du kan vara säker på att felet sitter i armaturen. Är det fel på armaturen skulle jag försökt få fram vilken modell det är och sedan se om det går att få tag på en likadan. Om inte skulle jag försökt få fram en så lik ersättare som möjligt. Har du en duktig elektriker så kan dem säkert hjälpa dig med det.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Det är ok, har olika ljuskällor/styrkor i varje rum som det är redan ).J Johan456 skrev:
Om 3 år när den går sönder kostar en GU10 lampa inte 28 kr/st som de gör idag utan 15 kr. Jag byter den själv.
För en ohändig konsument kostar det om 3 år säkert 300-1500 kr för EN ny armatur, och ytterligare minimum 1500 kr om han/hon måste ha ut en elektriker för att göra bytet. Detta är min poäng.