Med trä så gäller att många små hål är bättre än ett stort. En klassisk infästning av dubbla hanbjälkar i högbenet är 6 spikar från vardera sidan med en spiklängd som motsvarar högbenets + hanbjälkens tjocklek. Dragkraften som påverkar hanbjälken verkar i hanbjälkens längdriktning. Du måste dela upp högbenets normalkraft i komposanter för att få rätt storlek på denna dragkraft.

Ritning visar träbjälke förenad med plåt som har flera skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om du skruvar plåtar så går stolen också monteras ned. Samt det tar ej längre tid

J justusandersson skrev:
Med trä så gäller att många små hål är bättre än ett stort. En klassisk infästning av dubbla hanbjälkar i högbenet är 6 spikar från vardera sidan med en spiklängd som motsvarar högbenets + hanbjälkens tjocklek. Dragkraften som påverkar hanbjälken verkar i hanbjälkens längdriktning. Du måste dela upp högbenets normalkraft i komposanter för att få rätt storlek på denna dragkraft.
Horisontella komposanten är ca 100 kg mindre.

Men kraften på själva infästningen är väl inte horisontell utan längs med diagonalen, eller tänker jag fel? Jag tänkte att om man skråar den rakt horisontellt så kommer det ju ligga en vertikal skjuvkraft på den skruven.

Ja en liten vertikal kraft blir det ju också...

T twoody skrev:
[bild] Men om du skruvar plåtar så går stolen också monteras ned. Samt det tar ej längre tid
För mig brukar det ta lång tid...

Med 10 skruvar per platta så blir det minst 60 skruvar per takstol. 420 skruvar på 7 takstolar.

Och så måste man ofta stå på knä eller nedböjd när man skruvar, jag är ledbruten efter en sån strapats.

J justusandersson skrev:
Ja en liten vertikal kraft blir det ju också...
Jag tänkte att om man skråar längs med diagonalen så får ju skruven samma riktning som resultaten.

Men jag är inte alls säker på att det är bästa sättet, har mkt lite erfarenhet av konstruktionsskruv.

A arwa02 skrev:
För mig brukar det ta lång tid...

Med 10 skruvar per platta så blir det minst 60 skruvar per takstol. 420 skruvar på 7 takstolar.

Och så måste man ofta stå på knä eller nedböjd när man skruvar, jag är ledbruten efter en sån strapats.
Mindre än 40 skruv extra per takstol är inte många minuter.

T twoody skrev:
[bild] Men om du skruvar plåtar så går stolen också monteras ned. Samt det tar ej längre tid
Ett tillägg till det jag skrev nyss...

Med en konstruktion med spikningsplåtar, som i din bild, så måste man också börja med ursågningen av horisontella balken. I en vinkel som är för snäv/lång för kapen, och som också ska ritas upp, och som gärna blir lite sned sen fast man är noggrann. Det tar alltid en stund för mig att få till ursågningen.

Men man lägger reglarna omlott så kan man enkelt dra ihop några tillräckligt långa reglar utan att först såga ur, och sen bara lägga motorsågen an mot diagonalen och hyvla av överskottet från den horisontella balken på några sekunder. Eller t.ex. ta tigersågen med långt blad.

Så för mig är det flera tidskrävande och ansträngande moment i att bygga en takstol, på de traditionella sätten. Och jag skulle gärna kunna göra det lättare för mig.

• Gilla
karlemils
  • Laddar…
T twoody skrev:
Mindre än 40 skruv extra per takstol är inte många minuter.
Jämfört med min senaste bild med ET-T (två balkar) så är det 60 små skruvar istället för 8 stora.

Plus ett mycket mer tidskrävande arbete för ursågningen, som jag nämnde i inlägget innan.

Plus att man då måste vända på takstolen mitt i arbetet för att komma åt att skruva från andra sidan. Kanske är fånigt att ta upp det, men en sån här takstol väger ca 40 kg och är ganska otymplig. Kan man arbeta från bara ett håll så underlättar det.

Redigerat:
En liten rättelse. Om man har en övre hanbjälke också, som inte vilar på hammarbandet, så borde ju kraften vara helt horisontell på dessa skruvar.

Så om jag inte tänker fel, så borde man skråskruva den nedre hanbjälken längs med diagonalen, och den övre helt horisontellt. Bifogar bild.

• Illustration av en takstol med indikerade skruvförband i olika vinklar.
    Skapa konto
varför hålla på och krångla till det. Antingen gör du som du tänkte från början, eller så gör du det helt rätt by the book. Om tanken var att du skulle spara tid och pengar så väljer du ditt första alternativ. Annars köper du skruvbleck och ankarskruv.

I ItWasntMe skrev:
varför hålla på och krångla till det. Antingen gör du som du tänkte från början, eller så gör du det helt rätt by the book. Om tanken var att du skulle spara tid och pengar så väljer du ditt första alternativ. Annars köper du skruvbleck och ankarskruv.
Jo, du har helt rätt. Jag tyckte det var lite roligt med de här konstruktionsskruvarna, men jag är nog inte modig nog att testa det.

Jag har dock tagit lite intryck av det folk sagt angående träets hållfasthet och mittstolpen, och lutar mot att skippa mittstolpen, och istället sätta dubbla hanbjälkar med vagnsbultar, som bilden nedan.

Det är ju ungefär lika enkelt. Diagonalerna bör man ju kunna dra ihop med en skruv då bara.

• Illustration av en träkonstruktion med dubbla hanbjälkar förstärkta med vagnsbultar och diagonaler utan mittstolpe.
    Skapa konto
Är inte huvudet lite litet på vagnsbultar? Jag drog ihop ett par reglar häromdagen och tyckte det gick rätt lätt att dra in skallen i träet.... Borde det inte vara bättre att sprida ut det på större yta, typ med en fyrkantsbricka?

• Gilla
arwa02 och 1 till
  • Laddar…
Vagnsbult är inte så hållbar heller, så om man inte behöver den låga profilen så är det bättre med en vanlig bult och rejäla brickor.

• Gilla
arwa02
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vagnsbult är inte så hållbar heller, så om man inte behöver den låga profilen så är det bättre med en vanlig bult och rejäla brickor.
I det här fallet behöver jag inte den låga profilen, eller utseendet. Så det kanske blir till att köra vanliga skruvbult med brickor istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.