Hej! Jag och min man har köpt ett hus som vi får tillträde till i slutet på månaden. Husets planlösning är som så att ett av sovrummet och vardagsrummet med utgång till uteplatsen är ett etage ner från köket. i dagsläget är det två trappsteg på ena sidan av eldstaden och helt öppet på andra sidan, vilket medför en fallrisk för vårt minsta barn som snart kommer börja gå. Vi har ännu inte bestämt vad vi vill göra där, om vi ska sätta ut ett plexiglas/glasräcke, sätta för eller platsbygga något. Under tiden tänkte vi sätta upp en babygrind där. Nu till min fråga - finns det någon kunnig som vet om det finns något risk att borra i putsen/murbruket (ja, vad är det för material egentligen?). Tänker ju att rökkanalen bör vara en bra bit ifrån där vi vill borra fast babygrinden! Är det någon som har koll eller tips och råd? :) bifogar bild på hur det ser ut och vart vi tänker man behöver borra!

• Öppen spis med vedförråd på vit vägg, blå markering visar var man överväger att borra för babygrind, matbord i bakgrunden, några trappsteg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av hus med eldstad, nivåskillnad mellan vardagsrum och kök/matplats. Två trappsteg och markerat område för eventuell babygrind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skit i att borra i spisen. Fäst stående stolpar i "trappsteget" mellan de olika nivåerna istället.

C
Oavsett blir det inget bra att borra så nära kanten, stor risk för att det spricker.

Knepig/farlig lösning, uppfyller knappast byggreglerna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.