2 626 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Kan man bli fakturerad för appköp utan anslutet kreditkort?
Har ett appleid där det inte finns något kreditkort eller liknande, utan betalningsättet är valt till inget.
Har laddat ner några gratis barnspel till min 3 åring och har sett att han flera gånger har tryckt på köp inuti spelen som kostar pengar. Barn trycker ju på allt dom ser. Kan ju tillägga att det inte verkar som att köpen gått igenom då vi inte fått tillgång till det han tryckt på
Så min fråga är om appföretagen kan skicka fysiska pappersfakturor hem?
Har laddat ner några gratis barnspel till min 3 åring och har sett att han flera gånger har tryckt på köp inuti spelen som kostar pengar. Barn trycker ju på allt dom ser. Kan ju tillägga att det inte verkar som att köpen gått igenom då vi inte fått tillgång till det han tryckt på
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Det går att köra det på SIM-kortet (dvs själva abonnemanget) förutsatt att det inte är ett kontantkort, då kommer det på abonnemangsfakturan.
Att stänga av "Köp inuti app" fungerar om personen som använder enheten respekterar spärren, den går nämligen att kringgå.
Det finns en anledning till att ToS för apple säger att man skall vara över 18 år för att inneha en Apple-enhet.
Android är däremot helt vattentätt när det kommer till betalningar, där är det så att inget kreditkort = inte möjligt att köpa saker och ting. Där finns det t.om. presentkort man kan använda för att fylla på kontot i de fall där barnen blir tillräckligt mogna för att kunna köpa appar och sådant själv.
Kombinera gärna med ett kontantkort för maximal säkerhet.
Faktureringsadressen används inte för att skicka fakturor, utan faktureringsadressen syftar på den adress som kreditkortsbolaget använder för att skicka fakturor.
Att stänga av "Köp inuti app" fungerar om personen som använder enheten respekterar spärren, den går nämligen att kringgå.
Det finns en anledning till att ToS för apple säger att man skall vara över 18 år för att inneha en Apple-enhet.
Android är däremot helt vattentätt när det kommer till betalningar, där är det så att inget kreditkort = inte möjligt att köpa saker och ting. Där finns det t.om. presentkort man kan använda för att fylla på kontot i de fall där barnen blir tillräckligt mogna för att kunna köpa appar och sådant själv.
Faktureringsadressen används inte för att skicka fakturor, utan faktureringsadressen syftar på den adress som kreditkortsbolaget använder för att skicka fakturor.
Redigerat:
Man behöver inte oroa sig för att en treåring tar sig runt köpspärren.sebastiannielsen skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det finns inga som helst kopplingar mellan ditt AppleID med registrerat kort och operatörens abonnemang, så du kan vara helt lugn. Om 3-åringen har en egen enhet bör du överväga familjedelning och ge 3-åringen ett eget AppleID. Det gör du i iCloud-panelen som förälder. Det underlättar hanteringen av minderåriga och kopplar alla inköp till ditt AppleID via en enkel godkännanderutin (trycka på Ja eller Nej). I övrigt är åldersgränsen på Apples konton 13 år som allt annat. Kreditkort (ej att förväxla med kontokort) är 18 år. För själva enheten finns ingen åldersgräns.
Som van långvarig ägare av iPhone och ett flertal apple-id samt förälder till större barn som har iPhone så måste jag korrigera påstående ovan.sebastiannielsen skrev:Att stänga av "Köp inuti app" fungerar om personen som använder enheten respekterar spärren, den går nämligen att kringgå.
1.Även för iPhone finns möjligheten till presentkort. Funkar utmärkt.
2. Apple-id fungerar utmärkt utan att ange kreditkort.
3. Kombineras apple-id utan kreditkort med presentkort så har man en klockren lösning för det större barnet.
4. Åldersgränsen för apple-id utan kreditkort är 13 år.
5. Apple har även en variant för yngre barn där föräldern måste godkänna varje inköp innan det görs. En notis med förfrågan skickas till föräldern vid varje försök till köp eller nedladdning av gratis-app.
Till TS säger jag, rota runt i inställningarna, läs bruksanvisningen som du hittar som favorit i safari och lär dig om vilka spärrar som kan användas hur. Du kommer att behöva det längre fram.
Lycka till.
Två år gammal tråd. Treåringen bör vara fem vid det här laget. Men TS fortfarande aktiv på forumet. Så kanske har han ändå haft nytta av trådlyften?öringen skrev:Har ett appleid där det inte finns något kreditkort eller liknande, utan betalningsättet är valt till inget.
Klicka här för att svara