Kan man bedöma via planritning om väggen är bärande? (Lägenhet)

581 läst  18 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag undrar om det finns möjlighet att bedöma om en vägg är bärande via den bifogade ritningen i denna tråd? Jag har köpt en lägenhet (men inte fått tillträde än, det är tre månader dit...) och önskar ta bort väggen mellan köket och vardagsrummet för en mer öppen planlösning.

Jag har knackat på denna vägg men ljudet är likadan för alla väggar i lägenheten, dvs det är betong. Byggnaden uppfördes 1962-1964.

Tacksam för svar.

Vänligen,
    Abraham E

2. C
    Medlem Nivå 1
    Mina kunskaper skulle nog påstå att det brukar vara svårt att bedöma endast genom en planritning. Jag kan dock mycket väl ha fel.

Men oavsett så var det ovanligt att man byggde ickebärande mellanväggar i betong, nu för tiden förekommer det inte alls. Är du säker på att alla är betong? Även om du skulle ha möjlighet att ta bort den har du uppskattningsvis 10 ton material som ska väck och forslas ut ur lägenheten. (Utan att veta exakta dimensioner på väggen).

• Laddar…
  3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Det ser inte ut som den borde vara bärande. Men! Detta är något du måste kolla med din bostadsrättsförening då det är dom som äger lägenheten. Dom har även koll på om den är bärande eller inte.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag skulle tro att det är rätt stor risk att den är bärande.

Som sagt ta ett snack med föreningen, det kanske redan har utretts för någon lägenhet, vad som är bärande. Annars får du låta en byggnadsingenjör undersöka, det behöver inte bli speciellt dyrt (att undersöka). SOm bonus kan du troligen få reda på vad det är för material i väggen, ex. lättbetong. Det påverkar avsevärt vilken rivningsteknik som kan användas.

Om huset är från 1962, så tror jag att det fortfarande murades en del hus i tegel. Men även betonghålsten. Är det en icke bärande vägg så kan det vara blåbetong. Är det blåbetong så kan den rivas med enkla handverktyg, man kan i princip såga väggen med en vanlig handsåg, den duger dock inte att såga trä med efteråt...

• Laddar…
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Jag anser att det är stor chans att den INTE är bärande, men det måste till en sektionsritning för att visa detta.

6. L
    Medlem · Nivå 13
    Det tyder på ett flervåningshus och då är den bärande.
    På 1950-60 talet byggde man sällan med större spännvid än 4m sedan hade man en bärande betongvägg på 25-30 cm.
    Icke bärande innerväggar är oftast bara 10-12 cm i tjocklek.

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Jag bor i ett hus från -62 och det är på många ställen i lägenheten 6 meter mellan två lägenhetsavskiljandeväggar (t.ex. tvärs två stora sovrum) utan att det är en bärande vägg emellan. Det är en lägenhet på 112 kvm och det är endast 1 meter lång betongvägg som är bärande förutom de som avgränsar lägenheten.

8. L
    Medlem · Nivå 13
    Men är det 6 m på det andra hållet också?

9. B
    Medlem · Nivå 15
    Menar du från ytterväggen till närmsta bärande vägg?
    På grund av planlösningen är det inte helt lätt att svara på det. Men om man mäter längs innerväggen mellan sovrummen och tills man kommer till den där 1 m bärande väggen är det nog närmare 9 m. Men då finns det stöd från den lägenhetsskiljande vägg som går åt sidan knappt 5 m från ytterväggen.

Från den 1 m långa bärande väggen är det knappt 4 m åt ena hållet tills man når väggen mot grannen men åt andra hållet är det ca 4.5 m till väggen mot trapphuset. Från den och åt det håll som inte är mot sovrummen är det kanske 3 m till närmsta yttervägg.

Men det har i alla fall gjort att vi har öppen planlösning längs ca 10 m av ena ytterväggen.

Om man jämför med TS lägenhet skulle det motsvara att bara en bit bakom högskåpen i köket är bärande på den sidan av lägenheten och inte hela väggen.

Det går alltså inte att veta var och hur det finns bärande väggar eller väggbitar i TS lägenhet.

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Jag tackar er för tiden ni la på att svara i den här tråden. Det kanske är bäst i så fall att höra med föreningen om väggen är bärande.

Jag hoppas att den är inte bärande. River jag ner den får jag en öppen planlösning med mycket stor area.

11. J
    Medlem · Nivå 20
    Utan en riktig ritning (det här är en mäklarritning) blir det bara spekulationer. För att avgöra frågan krävs en armeringsritning (tillhör K-ritningarna). Det vanligaste byggnadssättet när det gäller flerbostadshus på 60-talet var bärande platsgjutna mellanväggar och lätta s.k. utfackningsväggar i fasaden. Det förekom dessutom mellanväggar som inte var bärande då i form av regelväggar eller lättbetongväggar. Alla väggar i betong bör betraktas som bärande oberoende av tjockleken. Lägenhetsskiljande väggar var lite tjockare, runt 20 cm, annars var de tunnare. Jag har aldrig sett en betongvägg i ett flerbostadshus från 60-talet som inte var bärande. Jag gjorde min första byggpraktik 1965.

12. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Nu har fått ut lite mer data från kommunen. Tyvärr verkar det inte finnas konstruktionsritningar utan enbart en teknisk beskrivning av fastigheten.

Jag utgår ifrån att det ändå kommer behövas en byggingenjör som tittar på plats för detta...

13. B
    Medlem · Nivå 15
    Det ser ut som att tjockleken på väggen kan användas för att avgöra om det är en bärande vägg (12-14) eller inte (7).

14. C
    Medlem Nivå 1
    Kan man lita på beskrivningen så räcker det absolut. Som ovan påpekar så står det ju faktiskt rätt ut respektive vägg är uppbyggda.

15. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 6
    Din brf bör begära att du har en bedömning från en person som är kompetent på området, för att säkerställa att det inte ger problem i framtiden. Även om föreningen inte kräver det är det lämpligt att du gör det själv, konsekvenserna om det blir fel kan bli stora. Du kan säkert få kloka råd hör från folk som gör pappersbedömningar, men en bedömning på plats behövs nog för att vara säker

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: