6 155 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Kan lantmäteriet göra vår infart till Officialservitut?
Bor i ett klassiskt 70-tals villaområde (fastighet nr 1) som ni ser på bilden.
Vi har en lång platt infart på tomten som går till vårt hus. Nu är jag orolig ifall grannen som börjar bli till åren säljer sin fastighet (nr 2) försöker stycka av tomten till ytterliggare en fastighet (nr 3 )och att vi då kan få ett tvingande Officialservitut för nyttjande av vår infart till tomt/fastighet nr 3.
Grannens tomt är på 1524 kvm och minsta tillåtna tomtstorlek i detaljplanen är på 800kvm. Trots det finns det andra tomter i området som är på mellan 750 kvm och upp till 800kvm vilket då gör det möjligt för dem att stycka sin tomt. Någon som vet om vi behöver vara oroliga för detta eller ej och vad som gäller för officialservitut?
Vi har en lång platt infart på tomten som går till vårt hus. Nu är jag orolig ifall grannen som börjar bli till åren säljer sin fastighet (nr 2) försöker stycka av tomten till ytterliggare en fastighet (nr 3 )och att vi då kan få ett tvingande Officialservitut för nyttjande av vår infart till tomt/fastighet nr 3.
Grannens tomt är på 1524 kvm och minsta tillåtna tomtstorlek i detaljplanen är på 800kvm. Trots det finns det andra tomter i området som är på mellan 750 kvm och upp till 800kvm vilket då gör det möjligt för dem att stycka sin tomt. Någon som vet om vi behöver vara oroliga för detta eller ej och vad som gäller för officialservitut?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Känns osannolikt. Motsätter ni er servitut och fastigheten är för liten för att dela har jag mycket svårt att tro annat än att avstyckningsdelen bedöms som icke lämplig att stycka av enligt 3 kap. 1 § fastighetsbildningslagen.
Håller med föregående talare. Om 2 ska lyckas stycka av ska det självklart gå att ta sig till 3 utan att använda någon annans tomt. 2 kan stycka av en skaftgata likt den 1 har så att 3 får en egen sådan, parallellt med 1:s, eller så kan 2 upprätta ett servitut över sin egen tomt.
Går inte detta att lösa - vilket är 2:s bekymmer att lösa inför ansökan om avstyckning - kommer 2 att få avslag på sin ansökan.
Går inte detta att lösa - vilket är 2:s bekymmer att lösa inför ansökan om avstyckning - kommer 2 att få avslag på sin ansökan.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det är nog osannolikt att något sådant skall hända. Men inte omöjligt.
Eftersom granntomten egentligen är för liten för att styckas. Så skulle en lösning kunna vara att reglera er infart till grannen och upprätta en GA för infarten. En sådan lösning förekommer att exploatörer kommer med, då sockrat med en lösensumma på några 100 000.
Kan de köpa din garageinfart för 500 000 så kan de skapa en ny tomt värd kanske 2 milj.
Säljer du inte frivilligt så är det teoretiskt möjligt ( men osannolikt) att LM gör en fastighetsreglering. Principen där är att om en fastighet tjänar mycket mer på regleringen, än vad en annan förlorar, så kan den genomföras.
Eftersom granntomten egentligen är för liten för att styckas. Så skulle en lösning kunna vara att reglera er infart till grannen och upprätta en GA för infarten. En sådan lösning förekommer att exploatörer kommer med, då sockrat med en lösensumma på några 100 000.
Kan de köpa din garageinfart för 500 000 så kan de skapa en ny tomt värd kanske 2 milj.
Säljer du inte frivilligt så är det teoretiskt möjligt ( men osannolikt) att LM gör en fastighetsreglering. Principen där är att om en fastighet tjänar mycket mer på regleringen, än vad en annan förlorar, så kan den genomföras.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Är det eventuella användandet av vägen som är största orosmolnet?
Inte att ni plötsligt skulle få ett nytt grannhus ganska nära er i ert sydväst-läge?
Kan inte TS vara lite proaktiva och försöka köpa tomt nr 3 nu innan nån annan får vittring på den? Då får ni mycket större tomt samtidigt som ni stänger dörren för att få ytterligare en granne där.
Inte att ni plötsligt skulle få ett nytt grannhus ganska nära er i ert sydväst-läge?
Kan inte TS vara lite proaktiva och försöka köpa tomt nr 3 nu innan nån annan får vittring på den? Då får ni mycket större tomt samtidigt som ni stänger dörren för att få ytterligare en granne där.
Hmm, blir det inte lite av ett moment 22? TS kan ju inte köpa tomten, eftersom den inte är avstyckad (den existerar inte än). Och för att den ska få avstyckas måste man kunna ta sig till tomten på vettigt sätt (man tänker att hus ska kunna byggas och att man ska kunna köra in till det med bil - går inte det kan tomten sannolikt inte styckas av). För att lösa detta måste 2 i ansökan om avstyckning antingen anlägga en väg på sin egen tomt och bereder 3 tillträde till den genom servitut, eller stycka av även vägen som en del av 3-tomten.
Kanske kan dock 2 i ansökan skriva lösningen med servitut, få tomten avstyckad, sälja tomten till TS och de båda kommer överens om att skrota servitutet? Då ser 3 ut som på kartan och 1 äger den. MEN... Om tomten senare skulle säljas, då kan nog den nya ägaren tvinga fram ett servitut på 1:s mark för att få tillträde till den, eftersom det då kan antas att föregående ägare (1) tagit sig fram till tomten på detta sätt...
Nja man borde kunna komma överens mellan grannarna innan det ens sker nån avstyckning. Sen blir det då egentligen inte fråga om att stycka av till en separat tomt nr 3 utan snarare bara att sälja mark från tomt 2 till tomt 1, som redan har en infartsvägKungen_283746 skrev:
Hmm, blir det inte lite av ett moment 22? TS kan ju inte köpa tomten, eftersom den inte är avstyckad (den existerar inte än). Och för att den ska få avstyckas måste man kunna ta sig till tomten på vettigt sätt (man tänker att hus ska kunna byggas och att man ska kunna köra in till det med bil - går inte det kan tomten sannolikt inte styckas av). För att lösa detta måste 2 i ansökan om avstyckning antingen anlägga en väg på sin egen tomt och bereder 3 tillträde till den genom servitut, eller stycka av även vägen som en del av 3-tomten.
Kanske kan dock 2 i ansökan skriva lösningen med servitut, få tomten avstyckad, sälja tomten till TS och de båda kommer överens om att skrota servitutet? Då ser 3 ut som på kartan och 1 äger den. MEN... Om tomten senare skulle säljas, då kan nog den nya ägaren tvinga fram ett servitut på 1:s mark för att få tillträde till den, eftersom det då kan antas att föregående ägare (1) tagit sig fram till tomten på detta sätt...
Ja det är skillnad, men även jag slänger mig slarvigt med begreppen.Kungen_283746 skrev:
Fastigheter är det vi pratar om här och vars utbredningar i så fall skulle regleras om TS köper mark från grannen
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/
Jo det ocksåS Stuff skrev:Är det eventuella användandet av vägen som är största orosmolnet?
Ok men det låter som om vi inte behöver vara speciellt oroliga då. Vi har sett att de annars gjort liknande i området men det är när de styckat stora tomter och rivt boningshuset som har en egen kontakt med gatan. Då styckar de upp till nya tomter och drar ny skaftväg till alla de nya tomterna.
Jag är nog av motsatt åsikt från resterande här. Jag tror absolut att det är möjligt att stycka trots att det är lite för litet från vad detaljplanen anger beroende på vad det är för sorts plan och hur gammal den är samt vad kommunen har för inställning till mindre avvikelse från planen. Jag ser det även som mycket sannolikt att tomt 2 då skulle få servitut på eran väg. Ni kommer givetvis få ersättning men det är ju inte alltid det som är problemet så klart.T Titan123 skrev:
Jag hade dock inte brytt mig om att oroa mig för det eftersom det inte är så mycket du kan göra fören det faktiskt prövas. Du kan inte motsätta dig avstyckningen men servitut har du såklart rätt att motsätta dig även om det kanske i slutändan ändå blir så.