115 335 läst ·
662 svar
115k läst
662 svar
Kan köpare kräva besiktning igen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
H HEM2121 skrev:
O [old rusty] skrev:Från en bondläpp till en annan (TS). Handskakningar har aldrig gällt "när det gäller".
Du gaggar om någon romantiserad tid/plats som inte funnits.
Folk dör, blir senila, giriga, ovänner på fyllan. Allt möjligt kan komma ivägen.
Det är därför vi har skriftliga avtal om dikesföretag från 1700-talet, avsöndringar sen skriften kom hit och avtal och servitut nedskrivna på läder, sten, trä osv..
Innan skriftliga avtal gjordes så var det tolv beväpnade män med erkännt god vandel som vittnen som gällde vid avtal.
Men dit vill vi nog inte tillbaks.
Bara baserat på det du skrivit i tråden så verkar ni vara riktigt jobbiga att ha att göra med helt ärligt.
Enligt min mening är Ts ett troll annars har han iq som en fiskmåsKilrain skrev:
Huset är tömFairlane skrev:
Jag vet faktiskt inte om vägens historia? Har sett ut på samma sätt i 50 år, samma sträckning, så länge som någon minns.Nötegårdsgubben skrev:
Du blandar ihop det såtillvida att du tar upp det i samband med affären.
Och? Ni kan väl inte stoppa överlåtelsen för att tredje man vill lägga sig i? Ett eventuellt underhållsavtal är mellan den som äger fastigheten och den som sköter underhållet. Det kan inte en rimlig mäklare låtit er dra in i ett överlåtelseavtal.
Så då var det servitutet som var grejen ändå, eller?
Även här kan man fråga sig vad tjänande fastighets åsikter om servitutet har med er affär att göra. Har vederbörande flyttat vägen gäller ert servitut ändå (antingen på den nya vägen eller där den gamla låg). Eller har allmän väg dragits om så att det fanns ett glapp mellan ert servitut och där allmän väg nu ligger? I så fall är grannen jävligt petig, även om denne i teorin kan försvåra vägfrågan tills man tvingar fram ett nytt servitut.
Men innan dess någon gång har sträckningen ändrats, ingen vet när. Servitutet är från 1958. Huset är äldre. Det var Lantmäteriet som kom på felet, via markägaren som kollade upp i samband. Ser man på gamla kartor så stämmer det att den är ändrad.
Självklart kan man aldrig vara helt hundra vad gäller alla olika regler, lagar, konstiga mäklare, ny granne, en förening som inte vet hur man gör en ok försäljning osv osv osv men jag hoppas för samtliga inblandade att det blir bra tillslut.Fairlane skrev:
Är du säker på att allt är ur världen då?
Köpare 1 kanske har ett kontrakt som är giltigt och då är det verkligen inte ur världen, tvärtom kan det bli väldigt krångligt och dyrt.
Mäklaren säger att säljaren ska hålla ingånget avtal, medan mäklarens kollega säger att avtalet fallit då handpenningen inte betalats.
Vet mäklarens kollega vad som står i kontraktet?
Vet vi vad som står i kontraktet?
Kanske står det att handpenningen ska vara på köparens konto senast 20 oktober (påhittat datum då vi inte fått svar från TS), är det då ut världen menar du?
Jag tycker man ska vara försiktig med att ge TS sådan råd utan kunskap om kontraktet. Vi vet ju att TS ändrat sig ett antal gånger om olika saker och vi vet att det enligt kontrakt inte är för sent för köpare att besiktiga, men TS säger att det er för sent, för att det inte passar deras kalendrar.
Tack!4774 skrev:
Många här anser att jag/vi är inkompetenta. Det stämmer i detta avseende. Varför ältas det om det hela tiden? Det är jättesvårt att vara väl insatt i något som inte är ens gebit. Eller?
Jag är jättenervös och har svårt att sova för allt detta strul som vart. Jag är ansvarig för snabb affär och pengar på kontot inför en stor förening. Jag är säljchef och är den som de andra tycker är "minst dålig" 😉 på att hantera saken
Undersökningsplikten är omfattande och det undantar inte säljaren från att göra en egen besiktning Men jag skulle också vilja påstå att om köparen är slipad och lyckas bevisa att säljaren intygat att det inte finns några fel alls så har dom ganska goda chanser att få igenom ett ersättningskrav vid en eventuell tvistU Ubbe55 skrev:Nu måste jag komma med en invändning.
Jag har mycket svårt att tro att en säljares beskrivning av ett objekt, speciellt ett gammalt sådant, på något sätt skulle minska köparens lagstadgade OMFATTANDE undersökningsplikt.
För mig är köparens agerande en inledning för att i slutänden komma med ett lägre bud
Mvh
Urban
Finns säkert några domar att hitta, för den som vet att leta, där köparen vunnit över säljaren efter att denna gjort utfästelser om husets skick eller funktion.
Men som sagt säljarens utfästelse måste gå att bevisa annars är den inte mycket värd.
Då ska man inte heller vara arrogant genom att påstå något inkorrekt med enorm självsäkerhet.L L Jan skrev:
Världen hade varit bättre om folk var lite mer ödmjuka.
Som säljare måste man vara självsäker, hör till 😉Utsättaren skrev:
Ödmjukhet är en knepig fråga i affärer. Man bedriver ingen välgörenhetsverksamhet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Att komma till avslut är också viktigt för en säljare. Och uppenbarligen har du förväntningar på dig om just att komma till avslut.L L Jan skrev:
Att då lägga halva din energi här (där ingen ens ska köpa det du kränger) på att säga hur fantastiskt objektet är är meningslöst. Det är det sannolikt gentemot köparen också. Denne har kanske dömt dig lika hårt som du dömt mäklaren.
Försök att hjälpa köparen att lösa dennas problem istället så blir det nog affär ska du se. Uppenbarligen har du två intresserade parter fortfarande, så misslyckas kan du nog bara göra av högmod.
Håller med dig. Vet inte varför folk är så upprepande . Men jag hoppas att allt blir bra tillslut oavsett.L L Jan skrev:Tack!
Många här anser att jag/vi är inkompetenta. Det stämmer i detta avseende. Varför ältas det om det hela tiden? Det är jättesvårt att vara väl insatt i något som inte är ens gebi
L L Jan skrev:Tack!
Många här anser att jag/vi är inkompetenta. Det stämmer i detta avseende. Varför ältas det om det hela tiden? Det är jättesvårt att vara väl insatt i något som inte är ens gebit. Eller?
Jag är jättenervös och har svårt att sova för allt detta strul som vart. Jag är ansvarig för snabb affär och pengar på kontot inför en stor förening. Jag är säljchef och är den som de andra tycker är "minst dålig" 😉 på att hantera saken
Tack! Har iaf fått några riktigt bra råd här. Är nöjd med det! Sådana här forum är bra. Har ingen annan att fråga och vill inte göra bort mig inför föreningen. Affären skall vara i hamn snabbt nu. Oavsett vad. Ödmjukhet finns det inte tid för nu om någon undrade om det.4774 skrev:
Men de flesta mobbar och inkompetensförklarar i forumet. Till vilken nytta? Har de inget vettigare att göra? I det avseendet är inte forumet bra.