Jag tänker bygga ett altantak. Enligt regler så får man bygga 15m² utan tillstånd. Kan kommunen säga att de godkänner t.ex. 25m² utan byggnadstillstånd. Alltså kan de frångå vissa regler ibland, bara för att de tycker det.

Nej skulle jag säga. De kan ju inte godkänna ditt altantak på annat sätt än att du söker bygglov för det, alternativet är att bygga utan att säga nåt till kommun. För ett lite för stort altantak skulle jag gissa att det inte händer någonting. Beroende på var det är så är olika kommuner mer eller mindre aktiva i att uppmärksamma förändringar. Har du nån nitisk granne kan denne ju anmäla till kommun som i så fall kommer undersöka saken.

• Gilla
Permis
  • Laddar…
Det är väl just grejen. Upp till 15 kvm får du bygga utan bygglov. Kommunen är alltså inte inblandad. Är det större än så så krävs bygglov. Eller att du svartbygger och hoppas på det bästa.

H hempularen skrev:
Det är väl just grejen. Upp till 15 kvm får du bygga utan bygglov. Kommunen är alltså inte inblandad. Är det större än så så krävs bygglov. Eller att du svartbygger och hoppas på det bästa.
Det måste klart fungera så, annars är det inte rättvist förstås. Men om jag pratar med en tjänsteman om att jag tänker ha 18m² tak så skulle han i min fantasi kunna godkänna det, och att det inte stör varken huset eller dess omgivningar. Tänker att det skulle kunna gå att få godkänt när det handlar om så litet. Är detta helt otänkbart i Sveriges alla kommuner. Jag anar någonstans att man kan se mellan fingrarna i vissa fall, eller?

K
Permis Permis skrev:
Det måste klart fungera så, annars är det inte rättvist förstås. Men om jag pratar med en tjänsteman om att jag tänker ha 18m² tak så skulle han i min fantasi kunna godkänna det, och att det inte stör varken huset eller dess omgivningar. Tänker att det skulle kunna gå att få godkänt när det handlar om så litet. Är detta helt otänkbart i Sveriges alla kommuner. Jag anar någonstans att man kan se mellan fingrarna i vissa fall, eller?
Säger du att du vill bygga 18kvm så kommer de att hänvisa till bygglovsreglerna och du behöver söka bygglov. Finns inte en enda hederlig bygglovshandläggare som skulle ge godkänt till ett sådant ”undantag” enbart per mail, telefon eller dyl.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Även om dom skulle göra det, vilket förhoppningsvis inte sker, så skulle det aldrig hålla om någon anmälde det som svartbygge.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Permis Permis skrev:
Fast det är inte riktigt så det fungerar. Tjänstemännens uppgift är att bedöma hur ditt bygge förhåller sig till lagar och regler, den bedömningen ska ju hålla om man byter ut den tjänstemannen. Det är ju inte så att en tjänsteman har befogenheter att godkänna nåt som är utanför reglerna och dokumentera det i nån sorts beslut.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Permis Permis skrev:
Om du får "godkänt" så har du fått ett bygglov. Det har i så fall inget att göra med de 15 kvm bygglovsfritt du får ha.

När du bygger bygglovsfritt, och håller dig inom de regler som då gäller. Så är ingen från kommunen inblandad. Om du bygger större eller på annat sätt bryter mot reglerna för bygglovsfritt. OCH om kommunen upptäcker det. Då måste kommunen agera. Du får betala en byggsanktionsavgift, och du kan söka bygglov i efterhand. Om det inte går, att ditt bygge ex. strider mot detaljplanen, så får du ett rivningsföreläggande, utöver sanktionsavgiften. River du då inte så får du ett nytt föreläggande kopplat till ett vitesbelopp, en form av böter som utgår om du ändå inte river. När du betalat vitet så utfärdas ett nytt vitesföreläggande på högre belopp osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.