57 170 läst ·
218 svar
57k läst
218 svar
Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?
Jag tolkar ”ersättning för de sparade kWh enligt det rådande spotpriset på elbörsen Nord Pool den aktuella vintermånaden” som att man inte får 1kWh mot 1kWh utan att det faktiskt är aktuellt spotpris som gäller. Jag baserar det även på det faktum att om nåt låter för bra för att vara sant så är det troligtvis det med och även på det faktum att väldigt få energibolag låter sig luras totalt av privatpersoner, än mindre när elbolaget är den som författat avtalet.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Jag tycker mig inte ha påstått att det skulle vara ”1/1 i antal inmatade kWh/ uttagna kWh” utan att det är en variant.
Hur tolkar du texten ” Den överskottsproduktionen som du matar in på elnätet under 1 april - 30 september sparar vi”. Tillsammans med texten ”1 oktober - 31 mars får du ersättning för de sparade kWh enligt det rådande spotpriset på elbörsen Nord Pool den aktuella vintermånaden + påslaget som du har på ditt förbrukningsavtal.”?
Hej! Jag har avtalet Dela Vattnet och det är precis som det står i citatet - antalet sålda/inlämnade kWh avräknas vintertid mot det spotpris som gäller då, snitt månad. Så i det fallet priset blir högre på vintern går man plus jmf med om man sålt direkt vid produktion, men det skulle ju kunna bli tvärtom också, om priserna av någon anledning faller under en månad på vintern. Enligt JK är idén att man hjälper till att behålla vattnet i magasinen under sommaren. El vi köper utöver avräkningen mot sommar-produktion betalas per timme, man lär således ladda bilen på natten på vintern…
anderskurl,
Man brukar försöka undvika fler än 1 st växelriktare eftersom det blir ca dubbelt så dyrt om man har 2 st jämfört 1 st. Ni tittade inte på en växelriktare Kostal Pico 15, 17 eller 20, de är på 15 kW, 17 kW och 20 kW. De har 3 st separata DC-ingångar MPPT. Den kostar ca samma som en vanlig växelriktare på 20 kW som bara 2 st MPPT-ingångar.
Man brukar försöka undvika fler än 1 st växelriktare eftersom det blir ca dubbelt så dyrt om man har 2 st jämfört 1 st. Ni tittade inte på en växelriktare Kostal Pico 15, 17 eller 20, de är på 15 kW, 17 kW och 20 kW. De har 3 st separata DC-ingångar MPPT. Den kostar ca samma som en vanlig växelriktare på 20 kW som bara 2 st MPPT-ingångar.
Harald BlåtummeH Harald Blåtumme skrev:Tack för info, vi får se hur dessa avtal omarbetas framöver. Jag har svårt att se bärigheten från elleverantörernas sida att skapa en "kWh-skuld" till konsumenterna när el finns i överflöd och därmed är billig för att sedan betala tillbaka när priset är extremt mycket högre pga effektbrist i näten. Ju fler mikroproducenter med sol-el desto omöjligare blir affärsmodellen, såvida detta inte göms i en motsvarande högre månadsavgift för att använda denna tjänst. Eller har jag förstått fel?
När det gäller detta med fastprisavtal så uppfattade jag det som att elleverantörer inte vill erbjuda detta till kunderna just nu pga det blir orimligt dyra avtal man sätter fast folk i, ett utslag av renhårighet kanske.
Jag tror inte att elleverantörerna är intresserade att agera ”batteri” för små elproducenter med t.ex. solceller på taket.
Det finns en viss vinst i att belastningen på elnätet minskar om elproduktion och elanvändning är på samma plats, men den vitsen försvinner om uttaget flyttas fram (ett antal månader).
Jämtkraft får (totalt sett över året) in mer elproduktion i sitt elnät, om kunder sätter in solceller på taket, och kan ju med ”Dela vattnet” mena att de får ut en fördel, men jag har lite svårt att se precis vad det är. Hoppas att någon som har avtalet kan ”skingra dimman”
Hej fsnF fsn skrev:Jag tolkar ”ersättning för de sparade kWh enligt det rådande spotpriset på elbörsen Nord Pool den aktuella vintermånaden” som att man inte får 1kWh mot 1kWh utan att det faktiskt är aktuellt spotpris som gäller. Jag baserar det även på det faktum att om nåt låter för bra för att vara sant så är det troligtvis det med och även på det faktum att väldigt få energibolag låter sig luras totalt av privatpersoner, än mindre när elbolaget är den som författat avtalet.
Jag tolkade inte så, men skrev; ”Kan den varianten vara bättre?” för att få hjälp att förstå.
Tack ”Mseli” (som har avtalet) för din tolkning. Nu kvarstår biten om hur Jämtkraft motiverar målet med sitt ”Dela vattnet”.
Det kan ju vara så att prisskillnaden mellan de två perioderna, idag är större, än Jämtkraft råknade med, när det startade ”Dela vattnet”.
Redigerat:
Tack MseliM Mseli skrev:Hej! Jag har avtalet Dela Vattnet och det är precis som det står i citatet - antalet sålda/inlämnade kWh avräknas vintertid mot det spotpris som gäller då, snitt månad. Så i det fallet priset blir högre på vintern går man plus jmf med om man sålt direkt vid produktion, men det skulle ju kunna bli tvärtom också, om priserna av någon anledning faller under en månad på vintern. Enligt JK är idén att man hjälper till att behålla vattnet i magasinen under sommaren. El vi köper utöver avräkningen mot sommar-produktion betalas per timme, man lär således ladda bilen på natten på vintern…
Att du, som har avtalet, hjälpte oss med att tolka det.
Den tanken har jag när jag läser ”Dela vattnet”. Men jag är inte övertygad om lönsamheten om prisskillnaden mellan perioderna blir för stor.M Mseli skrev:
Det blir intressant att följa ”Dela vattnet”.
Det blir även intressant att följa hur lönsamheten blir för solcellsinvesteringar om priset varierar mycket mellan perioder med produktion och uttag, och om fasta priser minskar i omfattning.
Ja, det blir verkligen intressant, kan mycket väl vara så att dom räknat men en jämnare prisbild.M Martin Lundmark skrev:
Vi valde att ta in offerter på kompletta system från olika leverantörer. Tittade då inte på priser för enskilda komponenter utan jämförde anläggning mot anläggning. Från andra som är mer insatta än mig själv så har jag fått förklarat att det kan finnas fördelar med två mindre växelriktare kontra en kraftigare. Men det är en intressant lärdom inför framtiden. Växelriktare brukar man ju räkna med att få byta tidigare än panelerna.A Arnodt skrev:anderskurl,
Om du har 1 st växelriktare som klarar 3 väderstreck, blir klart totalpriset för hela anläggningen givetvis lägre jämfört om 2 st växelriktare väljs. Två växelriktare ska anslutas på både DC-sida och AC-sidan, och dessutom i framtiden underhållas. En SMA på 8 kW kostar ca 22000 kr och en på 10 kW ca 24000 kr också. Men Kostal Pico 15, 17 eller 20, kostar ca 28000 kr den klarar inte parallellkoppling av seriekopplade strängar. Det kan vara där den fallerat och valts bort? Du kanske har parallellkoppling av 2 st seriekopplade strängar för något väderstreck? Du nämner bla. du har 22 paneler åt väst, 22 st är på gränsen att klara med endast seriekoppling av de 22 st panelerna, men beror på deras Wp-styrka.
Fördelen med att du har 2 st växelriktare skulle då vara att du framtida kan bygga ut i ett 4:e väderstreck. Är det det som menas?
Fördelen med att du har 2 st växelriktare skulle då vara att du framtida kan bygga ut i ett 4:e väderstreck. Är det det som menas?
Redigerat:
Fördelen med en växelriktare på mindre kW skulle vara att den börjar att leverera el tidigare. Vid en lägre solinstrålning. Vi har totalt 11 kablar som kommer in till växelriktarna. På de paneler som är åt väst respektive öst så skulle de vara på 345Wp styck. Så totalt 7.59kWp åt respektive väderstreck. Sedan 19 paneler i syd med 395Wp. Så det är mycket möjligt att det är uppdelat i flera parallellkopplade strängar.
Jag tror som sagt på tanken med paneler i öst och väst läge för att börja producera tidigare på morgonen samt senare på eftermiddagen för att kunna leverera mer effekt under de högre betalande timmarna. Antingen för egen förbrukning eller försäljning.
Jag tror som sagt på tanken med paneler i öst och väst läge för att börja producera tidigare på morgonen samt senare på eftermiddagen för att kunna leverera mer effekt under de högre betalande timmarna. Antingen för egen förbrukning eller försäljning.
Det är såklart bra att "platta ut" produktionsurvan och något jag själv skulle vilja göra om jag skaffade solceller. En liten nackdel är på vintern, vårt tak har haft förvånansvärt mycket sol senaste veckorna men bara i sydläget, paneler riktade västerut hade fått nära noll tror jag.A Anderscurl skrev:
Skulle de 11 st kablarna vara solarkablar från panelfälten? Det kan inte vara udda antal, måste vara jämnt, t.ex. 2, 4, 8 10 osv. 11 kan det inte vara. Eller räknar du in även den grövre AC-kabeln?
Du kan ju titta i dokumentationen du fått över anläggningen där finns schema hur panelerna är kopplade. Har du inget sådant schema blir det svårt i framtiden att felsöka vid ev. driftstörningar.
De 19 st 395 Wp panelerna åt söder är nog seriekopplade(inte parallellkopplade). Jag gissar att de är anslutna till 8 kW växelriktaren.
Du kan ju titta i dokumentationen du fått över anläggningen där finns schema hur panelerna är kopplade. Har du inget sådant schema blir det svårt i framtiden att felsöka vid ev. driftstörningar.
De 19 st 395 Wp panelerna åt söder är nog seriekopplade(inte parallellkopplade). Jag gissar att de är anslutna till 8 kW växelriktaren.