27 347 läst ·
148 svar
27k läst
148 svar
Kan jag stämma posten
Nästa gång du är ute och promenerar i ett villaområde. Titta efter hur stor del av postlådorna som är märkta med adress och namn. Med skaftvägar och nybyggda hus insprängda är det inte helt lätt att ha koll på vilken låda som hör till vilken adress.
Man ska ALDRIG beställa eftersändning om inte hela hushållet flyttar!!!! Då får man sådana här problem eftersom de uppenbarligen är dumma i huvet.E eckeph skrev:Vi hade ett liknande problem. Helt plötsligt började post "försvinna". När vi sent omsider upptäckte detta och kontaktade Postnord så fick vi veta att anledningen var att dom hade en anmälan om eftersändning på vår adress. Saken var den att vår son hade flyttat ett år tidigare (samma efternamn) När eftersändningen gick ut så struntade dom helt enkelt att leverera posten. Mycket märkligt då vi fortfarande bodde kvar tre personer med samma efternamn på adressen! Det gällde dock inte all post utan bara ett par brev här och där.
Apropå det:
Min makes familj fick det lite jobbigt när han flyttade:
Ulla, Ulf och Gösta bodde på A-vägen 28.
Ulf flyttade till B-gatan 2, våning 8.
På sjätte våningen i samma hus bodde Ulfs morbror R med samma efternamn, och även en obesläktad G med samma efternamn.
En del av Ullas post hamnade då hos Ulf eftersom det ibland bara stod en vokal på brevet. Det är begripligt.
Men det riktigt röriga började tre år senare, när Ulf och jag flyttade ihop på B-vägen 6, våning 2.
Då började en del av posten till Gösta försvinna. Bland annat försäkringsbreven till kolonistugan.
Det visade sig att när Ulf adressändrade sin bilförsäkring (via officiell adressändring med eftersändning), inte direkt till försäkringsbolaget), så tog de med kolonistugeförsäkringen, trots att den stod på hans far. Så de räkningarna hade hamnat hos G i huset bredvid, men han var dement så hans gode man hade snällt betalat den försäkringen i tre år i tron att det var hemförsäkringen.
Ingen förstår dock varför detta hände först när han flyttade FRÅN den adress som den andra G bodde på.
Problemet är att du och många andra tror. Ni är så vana att det bara finns ”posten”. Ni får acceptera att det numer är flera olika operatörer som delar ut post. Låter för mej självklart att det är mer troligt att det är de nya som inte klarar sin uppgift än PostNord som har gjort det här sen tidernas begynnelseD dajaskazal skrev:Jag tror, som flera andra här, att det är Postnord. Visst kan breven försvinna från lådan, men då ska det vara någon som stjäl din post, eller så att postlådan är trasig på något sätt, så brev kan falla ut och blåsa bort. Mindre troligt. Möjligen om breven hamnar inuti reklamen, så att du slängt dem av misstag? Men som sagt, Postnord låter som mest troliga orsaken. Har själv fått grannens, och nästa grannens, post många gånger, senast i fredags. Kan det vara så att du och någon annan i kommunen/området har liknande namn, så den andra personen får din post? För någonstans tar ju breven vägen. Ang att Postnord påstår (ljuger om) att de sökt adressaten men den inte varit hemma, har både jag och andra närstående varit med om. En gång lyckades de slarva bort en hel 20-kilos säck med hundmat. Det tog en vecka och otaliga samtal och besök på postkontoret (eller vad det kallas nu för tiden) och utlämningsställen innan säcken hittades. Hos Postnords eget kontor.
Ja, det accepterar jag såklart. Grejen är att TS bor på landet, liksom jag, och där är såvitt jag vet andra aktörer än Postnord ytterst ovanliga.J Jögga-56 skrev:Problemet är att du och många andra tror. Ni är så vana att det bara finns ”posten”. Ni får acceptera att det numer är flera olika operatörer som delar ut post. Låter för mej självklart att det är mer troligt att det är de nya som inte klarar sin uppgift än PostNord som har gjort det här sen tidernas begynnelse
Svar nej, de som kör morgontidningar har blivit postoperatörer i stora delar av landet. Så där kan vi slå hål på ytterligare en myt. Vet när jag körde lantbrevbäring och nån kund hade tillfällig eftersändning, stannade och tittade i lådan och där ligger post som den andra operatören lagt i. Vem tror du kunden skyllde på att den tillfälliga eftersändningen inte funkade? Trots att vi på PostNord skötte den???D dajaskazal skrev:
Nej du, så där sorteras inte posten hos PostNord i alla fall.Demmpa skrev:
Om posten hamnar ett eller några steg/lådor fel så beror det mest troligt på brevbäraren råkat plockat fel vid utdelningen.
Men om posten hamnar någon gata bort etc så är det mest troligt att det blivit felsorterat.
Posten grupperas tex ”gata för gata” och det sätts ett gummiband runt, i varje bunt ligger posten i den ordning lådorna kommer, sedan läggs flera buntar efter varandra i den ordning grupperna kommer i utdelningslinjen i en back, backarna staplas i sin tur i rätt ordning.
https://www.postnord.se/om-oss/en-f...idag-imorgon/vet-du-vem-som-delar-ut-din-post
https://www.postnord.se/ta-emot/utdelning-av-post
2017 hade postnord 79,1% av all brevutdelning,
https://www.pts.se/globalassets/sta...st/svensk-postmarknad-2018-pts-er-2018-10.pdf
Edit: Morgontidningsdistributörer = 2,8%,
Bring Citymail = 17,9%.
https://www.postnord.se/ta-emot/utdelning-av-post
2017 hade postnord 79,1% av all brevutdelning,
https://www.pts.se/globalassets/sta...st/svensk-postmarknad-2018-pts-er-2018-10.pdf
Edit: Morgontidningsdistributörer = 2,8%,
Bring Citymail = 17,9%.
Redigerat:
Den som hånskrattar är nog mer nån chef eller något, fast nu vet jag ju inte om han eller hon gör det, däremot vet jag att hur mycket dom än lovar så händer det aldrig nåt. När jag bodde i lägenhet hade vi en riktig id--t till rbevärare, han gjorde många fel men det mest störande var att han tyckte det var för jobbigt att bära tillbaka brev/paket som inte gick ner i brevlådorna, så han hade som vana att antingen BANKA (jo, jag hörde det hända när jag var hemma) in det genom brevlådan så det bara blev flisor kvar, eller om det var ännu större, bara lämna det utanför dörren i trapphuset.. Pratade med det lokala postkontoret många gånger och hans chef lovade många gånger att "ta ta i det" och höll med om att det var oacceptabelt (skickade in bilder på hur posten såg ut), en annan grej var att man ofta fick blöt post, ibland med cykelspår över, så jag antar att han lyckades tappa ut den när han vinglade omkring på tjänstecykeln.. troligen var det även en förklaring på ganska mycket av den försvunna posten..MissMuffet skrev:Så går det när man privatiserar och konkurrensutsätter allt.
Fast mitt en a barn har arbetat som brevbärare tidigare och så enkel uppgift är det inte. Det har det stressigt, många regler att hålla ordning på, fysiskt tungt, många felmärkta brev, paket, fysiska hot osv,osv. Hon har aldrig upplevt eller hört talas om att någon "hånskrattat" däremot att kollegor blir avskedade när misstanke om felaktigheter uppdagas. (Många brevbärare är timanställda eller behovsanställda och saknar därför många gånger anställningsskydd.)
Men det är nog inte den enskilda brevbäraren som är problemet i de flesta fallen gissar jag, även om det uppenbarligen finns rötägg där med.
Exakt vad i det jag skrev är det som inte stämde?J Jögga-56 skrev:
Här i villakvarteret på landsbygden så är gångordningen ”gata för gata”, sedan fortsatte jag texten med ”i den ordning lådorna kommer, sedan läggs flera buntar efter varandra i den ordning grupperna kommer i utdelningslinjen i en back, backarna staplas i sin tur i rätt ordning.”
Jag misstänker att vi menar exakt samma sak fast vi använder lite olika ord, du använder mer ”facktermer” jag mer ”vardagliga” termer.
Jag har en moster som har jobbat som lantbrevbärare sedan ca 80-talet, jobbar fortfarande.
Hos oss är det 100% PostNord, men det blir fel ändå. Förutom att grannar 1-5 hus bort ibland får sin post i min låda så händer det påfallande ofta att jag får posten för någon vars efternamn börjar på samma bokstav som mitt och som bor på samma gatnummer som jag. Rent slarv.J Jögga-56 skrev:
Dessutom tappade dom en hel säck med paket ute på riksvägen i vintras. Den plockades upp av en privatperson som var snäll nog att lämna in den på ICA som är utlämningsställe för PostNord.
Ha, kan stämma. Jag läste nog lådorna som dom vi använder i jobbet, du som de vi lägge posten i. Gummisnoddar däremot var jag inte mycket för. Då får man va jäkligt noga vid sortering för när det väl är snoddat är det lätt att man inte läser innan man lägger i.Demmpa skrev:
Exakt vad i det jag skrev är det som inte stämde?
Här i villakvarteret på landsbygden så är gångordningen ”gata för gata”, sedan fortsatte jag texten med ”i den ordning lådorna kommer, sedan läggs flera buntar efter varandra i den ordning grupperna kommer i utdelningslinjen i en back, backarna staplas i sin tur i rätt ordning.”
Jag misstänker att vi menar exakt samma sak fast vi använder lite olika ord, du använder mer ”facktermer” jag mer ”vardagliga” termer.
Jag har en moster som har jobbat som lantbrevbärare sedan ca 80-talet, jobbar fortfarande.
Ee nej det gör det inte eller behöver iallafall inte göra.T tergo skrev:
Du kan köpa dina kuvert på maxi helt blanka vita och sätta ett frimärke på och lägga i någon av postnords brevlådor.
Många företag har sitt egna namn tryckt på vanliga vita kuvert.
Det är fortfarande postnord som delar ut posten det som krävs är att det sitter frimärke på kuverten. Inget annat.