Säkert en galen fråga men om jag har funderat kanske någon redan har testat eller har tips på hur man tycker att jag ska testa
Jag har två gamla korspostföster/flaggfönster med vardera 6 rutor (3 små, 3 stora) som är husets originalfönster. Tyvärr sitter inte de kvar på huset utan har stått i ett uthus 25-30 år. Fönstren man bytte till är supertrista. Fönstren sitter i olika rum. Det ena rummet är köket och det är kökets enda fönster. Jag tänkte därför sätta tillbaka ett av dessa från huset byggnadsår i köket och tyckte det skulle bli en ganska lätt match med bara många timmars skrapande... Det visar sig efter flera dagars nedlagt arbete på själva karmen att det var värre däran med fönstren. Av de 6 stora fönsterbågarna Är det bara 1 som var okej (färdigskrapat och redo för glasning) men nu när jag skulle ta nästa fönster upptäcker jag att ALLA kvarvarande är ruttna i bottenstycket och en bit upp på långsidan. Jag ser då två alternativ:
1) testa att byta bottenstycke mot överstycke jag inte behöver och försöka limma i en träbit där trät är skadat på långsidan.
2) skarva ihop två fönster med någon snitsig skarvanordning med pluggar och grejer (lite som i ändarna? Någon som testat? tankar? Min tanke är att det skulle kunna vara smidigare än att bända isär hela fönsterbågsidor för att oskadat lyckas få loss överdelen och sen ändå få specialgöra lagningar...
Och ja (jag har rett ut varför de är skadade först... det var inte oljat eller målat under vinkelbläcken eller vad de heter så det var helt uppruttet där).
Jag har två gamla korspostföster/flaggfönster med vardera 6 rutor (3 små, 3 stora) som är husets originalfönster. Tyvärr sitter inte de kvar på huset utan har stått i ett uthus 25-30 år. Fönstren man bytte till är supertrista. Fönstren sitter i olika rum. Det ena rummet är köket och det är kökets enda fönster. Jag tänkte därför sätta tillbaka ett av dessa från huset byggnadsår i köket och tyckte det skulle bli en ganska lätt match med bara många timmars skrapande... Det visar sig efter flera dagars nedlagt arbete på själva karmen att det var värre däran med fönstren. Av de 6 stora fönsterbågarna Är det bara 1 som var okej (färdigskrapat och redo för glasning) men nu när jag skulle ta nästa fönster upptäcker jag att ALLA kvarvarande är ruttna i bottenstycket och en bit upp på långsidan. Jag ser då två alternativ:
1) testa att byta bottenstycke mot överstycke jag inte behöver och försöka limma i en träbit där trät är skadat på långsidan.
2) skarva ihop två fönster med någon snitsig skarvanordning med pluggar och grejer (lite som i ändarna? Någon som testat? tankar? Min tanke är att det skulle kunna vara smidigare än att bända isär hela fönsterbågsidor för att oskadat lyckas få loss överdelen och sen ändå få specialgöra lagningar...
Och ja (jag har rett ut varför de är skadade först... det var inte oljat eller målat under vinkelbläcken eller vad de heter så det var helt uppruttet där).
Jag har sett såna där skarvningar på flera ställen gjorda av olika personer så det går att göra. Fast själv vill jag inte göra det för att det både blir bättre resultat och går snabbare att reparera med nytt virke.
Gamla fönster är alltid litet oregelbundna i måtten så ingenting passar ordentligt på någon annan plats än där det var tänkt.
Gamla fönster är alltid litet oregelbundna i måtten så ingenting passar ordentligt på någon annan plats än där det var tänkt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Så länge det är trä går det att laga det mesta. Visst kan man ta delar och montera ihop till ett helt fönster. Bottenstycket i fönsterbågen bör ju vara identisk med överstycket. Bågarna sitter ju bara ihop med träplugg om ingen "klåpare" varit där och limmat.
Ofta är det bara utsidan som behöver bytas och då ersätter man med nytt kärnvirke. På så sätt behöver man inte fräsa nya profiler på insidan.
Ofta är det bara utsidan som behöver bytas och då ersätter man med nytt kärnvirke. På så sätt behöver man inte fräsa nya profiler på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Fast det förutsätter att överstycke och understycke är lika långa och att tapparna har samma mått och att sidostyckena är lika breda uppe och nere. Detta inträffar sällan på gamla handsnickrade fönster.
Därför brukar det bli enklare att hyvla upp nya delar och skarva ihop med dem.
Därför brukar det bli enklare att hyvla upp nya delar och skarva ihop med dem.
Fin bild och tack för ditt svar! Är det ilagt nytt material på bågen? Det ljusare? För det är väl inte gammalt från en annan båge? Fint!imported_Benno skrev:
Så länge det är trä går det att laga det mesta. Visst kan man ta delar och montera ihop till ett helt fönster. Bottenstycket i fönsterbågen bör ju vara identisk med överstycket. Bågarna sitter ju bara ihop med träplugg om ingen "klåpare" varit där och limmat.
Ofta är det bara utsidan som behöver bytas och då ersätter man med nytt kärnvirke. På så sätt behöver man inte fräsa nya profiler på insidan. [bild]
Jag skulle säga att det beror lite på dina fönster hur de är gjorda och din händighet/engagemang. Om fönstren är pinnade är de ofta lätta att ta isär men då de antagligen inte är fabrikssnikrade är risken att måtten varrierar.
Har du bilder?
Ett alternativ kan vara att be ett snickeri att ta fram några löpmeter bågträ och så kan du själv såga tappar med en japansåg.
Kan även tippsa om detta examensarbete om trälagningar av fönster. Det heter trälagningar på fönsterbågar.
Har du bilder?
Ett alternativ kan vara att be ett snickeri att ta fram några löpmeter bågträ och så kan du själv såga tappar med en japansåg.
Kan även tippsa om detta examensarbete om trälagningar av fönster. Det heter trälagningar på fönsterbågar.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Ja det är nytt virke från kittfalsbotten och utåt. Jag tog inspiration från den här videon:MmeMim skrev:
Jag hoppas fönstren kommer att passa när de är klara. Jag mätte upp dem innan jag monterade isär så måtten är nog riktiga.
Väntar bara på att linoljefärgen ska torka nu.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden