Det kan ju vara bra att kolla om du har en nolla i kontakten. Det SKALL vara nolla fram till ett Periflexuttag. Men det fuskas tydlihgen ibland med det, när man "bara" skall koppla in en ren 400V utrustning. Faran är att om man sedan byter till en 230V (flerfas mot nolla) så förstörs spisen om inte nollan finns i kontakten.

Om du bara kopplar vidare så blir det ju iofs inte sämre än innan, men skulle det finnas rena fel så bör man se till att åtgärda.

OK, då kollar jag det när jag ändå är igång, kan ju vara bra att veta. Då mäter jag helt enkelt mellan en fas och det jag tror är nolla och skall få 230V eller hur? Får jag 400V då har jag fas + fas?

I princip ja. Observera att du kommer att få 230V även mot skyddsjord, men den verkar du ha koll på vilken det är?

S
MMR skrev:
OK, då kollar jag det när jag ändå är igång, kan ju vara bra att veta. Då mäter jag helt enkelt mellan en fas och det jag tror är nolla och skall få 230V eller hur? Får jag 400V då har jag fas + fas?
Jag vill bara förtydliga det hempularen sa! Du har bara 4 ledare till spisen idag och vill du montera ett perilexuttag för spisen vid dess nya placering så måste du byta kabeln hela vägen från centralen. Du får inte förlänga en fyrledare med en femledare och ansluta fem ledare i uttaget. Du får inte ens ge fasen i att ansluta den femte ledaren för att komma ifrån problemet. Det finns fem stiftuttag i uttaget och ALLA 5 måste vara anslutna till 3 faser, nolla och skyddsjord.

Men då kan man väl förlänga med en fyrledare, t ex 4G2,5 EKLK. Borde ju fungera oavsett om arean på den gamla är 1,5 eller 2,5. Att gå upp i ledningsarea är väl tillåtet, eller riskerar man att "vilseleda" någon att tro att det är 2,5 mm2 hela vägen? 4G1,5 finns ju också isåfall.

S
dalle skrev:
Men då kan man väl förlänga med en fyrledare, t ex 4G2,5 EKLK. Borde ju fungera oavsett om arean på den gamla är 1,5 eller 2,5. Att gå upp i ledningsarea är väl tillåtet, eller riskerar man att "vilseleda" någon att tro att det är 2,5 mm2 hela vägen? 4G1,5 finns ju också isåfall.
Det blir samma problem där fast omvänt. Det ska vara samma area hela vägen. Med fyrledare får du ändå inte montera perilexuttag.

Ok!

Är inte detta ett exempel på att reglerna komplicerar en rätt enkel grej, dvs flytta ett uttag några meter? Han ska väl inte bli tvungen att dra om hela matningen för detta bara för att han saknar nolla alt en fas? redan idag är ju uttaget "felaktigt" inkopplat.

Är det fast installation som gäller som alternativ kanske?

Deyt där var lite nytt för mig. Jag trodde att det var tillåtet, men dumt att ha ett periflexuttag med en "saknad" fas. Däremot så måste ju nollan vara med, annars kan det bli direkt farligt.

Hur stämmer det här med alla som vill dela upp en 3-fas koppling till häll resp inbyggnads ugn idag?

Jag uppfattade det som att man vid en sådan uppdelning drar iväg en fas till ugnen, och jag trodde att man då inte kopplar den fasen till periflexen vid hällen?

S
dalle skrev:
Ok!

Är inte detta ett exempel på att reglerna komplicerar en rätt enkel grej, dvs flytta ett uttag några meter? Han ska väl inte bli tvungen att dra om hela matningen för detta bara för att han saknar nolla alt en fas? redan idag är ju uttaget "felaktigt" inkopplat.

Är det fast installation som gäller som alternativ kanske?
Det är inte så att reglerna komplicerar en "rätt enkel grej". Reglerna förebygger istället felaktiga installationer och sätter en standard för hur elinstallationer ska vara utförda.
I och med att han flyttar det hela i samband med ombyggnad av köket så blir också elinstallationen en ombyggnad och då är det dagens föreskrift, ELSÄK-FS 2004:1 med företrädesvis Svensk Standard, som gäller.

Alternativet blir som du frågar fast installation, ja, men varför gå in för att kringgå reglerna istället för att få en optimal installation med möjlighet till spisbyte senare utan att då behöva göra om installationen igen. Gör rätt från början så blir det inte fel senare.

• Gilla
multix
  • Laddar…
S
hempularen skrev:
Deyt där var lite nytt för mig. Jag trodde att det var tillåtet, men dumt att ha ett periflexuttag med en "saknad" fas. Däremot så måste ju nollan vara med, annars kan det bli direkt farligt.

Hur stämmer det här med alla som vill dela upp en 3-fas koppling till häll resp inbyggnads ugn idag?

Jag uppfattade det som att man vid en sådan uppdelning drar iväg en fas till ugnen, och jag trodde att man då inte kopplar den fasen till periflexen vid hällen?
Då bör man montera två perilexuttag parallellt med alla ledare anslutna i båda uttagen

sawsaw skrev:
Det är inte så att reglerna komplicerar en "rätt enkel grej". Reglerna förebygger istället felaktiga installationer och sätter en standard för hur elinstallationer ska vara utförda.
I och med att han flyttar det hela i samband med ombyggnad av köket så blir också elinstallationen en ombyggnad och då är det dagens föreskrift, ELSÄK-FS 2004:1 med företrädesvis Svensk Standard, som gäller.

Alternativet blir som du frågar fast installation, ja, men varför gå in för att kringgå reglerna istället för att få en optimal installation med möjlighet till spisbyte senare utan att då behöva göra om installationen igen. Gör rätt från början så blir det inte fel senare.
Mycket bra svar tycker jag. Tack för det!

sawsaw skrev:
...
men varför gå in för att kringgå reglerna istället för att få en optimal installation med möjlighet till spisbyte senare utan att då behöva göra om installationen igen. Gör rätt från början så blir det inte fel senare.
Därför att det var en temporär lösning, allt ska ändå göras om sedan (står i första inlägget).

Tanken var som sagt att få en exakt likadan installation som idag, har jag en fyrledars 1.5mm2 kabel så vill jag bara koppla likadan vidare och ta hela stugan vid ett senare tillfälle. Frågan är om man ens kan få en elektriker och komma ut för en timmes jobb eller vad det kan röra sig om.

Jag är väldigt intresserad av regler och att saker blir rätt gjorda när jag själv gör det, men i huvudsak så skall det ju inte bli "sämre" än idag.

S
dalle skrev:
Därför att det var en temporär lösning, allt ska ändå göras om sedan (står i första inlägget).
Men det berättigar ändå ingen att göra en felaktig installation.

Kan en skarvsladd duga som temporär lösning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.