Ska bygga en altan som är 5x11m. Kan jag sätta plintarna med 2m mellanrum?
Sedan skulle jag vilja ha 3m mellan de sista plintarna på högersidan för att jag ska kunna köra in bilen under altanen.

Ska jag köra medreglar som är 45x170 eller 45x195?

När du säger två meter mellan plintarna, menar du under bärlinan eller spännvidden för golvreglarna?
Två meter mellan plintarna med 45x195 som bärlina ger dig en maximal spännvidd på 2,4 meter för golvreglarna. De bör då vara 45x170 för att ha lite marginal. 45x145 fungerar upp till 2.3 meter.

För tre meter mellan plintarna (under bärlinan) behöver du 95x195 till bärlina för att kunna behålla spännvidden på 2,4 för golvreglarna. Tänk också på att det är K18 i virkesklass och cc 60 som man utgår från.

Var behöver jag sätta plintar mer och vilket storlek ska jag ha på stommen?

• Altan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi räknar på exemplet med bärlinor på 45x195 och att dessa läggs i husets lägsriktning så behöver du sätta en plintrad i mitten för att kunna klara dig med 45x170 som golvbjälkar.

Vad symboliserar det blå i bilden? Jag antar att det är i bildens överkant som du vill parkera bilen, eller är det den blå rektangeln?

Det blåa på bilden är en pool :-)

Då sket det sig med en plintrad i mitten. :) Är poolen lös eller uppbyggd och förankrad i backen?
Ska man kunna ge dig en hint om hur man bäst placerar plintar och bestämmer dimensioner på virket så behövs en mer utförlig skiss med mått på på poolen, hur den ser ut och vilka beroenden det finns med placering.

Kika även på den tabell från Norsk Byggforskning som brukar cirkulera.
http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf

Poolen är 3,6x6,1 m den är uppbyggd och förankrad i marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.