1 539 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Kan jag montera shunten långt bort från tanken?
Har idag shunten nära tanken men måste nu ha 2 shuntar till och för att spara lite stålars tänkte jag flytta shuntarna ca 20m längre fram på framledningen. Finns det några negativa aspekter på detta eller är det bara och köra???
MVH Niclas
MVH Niclas
Nja inte så stort pannrum men jag har en kort kulvert från pannrummet i garaget in till huset och sedan går framledningen genom hela huset och ut till en längre kulvert till nästa hus, problemet jag har är att husen har olika energibehov och det lilla huset blir kallt när det är lagom i det stora. Och för att slippa dra så mycket nya rör tänkte jag flytta shunten till det stället i källaren där framledningen delar sig och montera flera shuntar
tänkte även förbereda för golvvärme samtidigt.
Jo men jag får ju ändå förluster om jag sätter en shunt till på samma ställa som jag har den nu, då får jag ju dra nya rör 20m, visserligen har de inte så hög temp som tanken men 4st 20m 40gradersrör borde ju inte vara så mycket bättre än 2st 20m 80graders rör, eller?
Blir ju 2 rör till om jag ska ha in golvvärme också då blir det 6 st 20m rör med ca 40grader istället för 2 med 80grader. Eller tänker jag fel?
Förlusten blir ju i källaren också så den kommer ju till viss nytta.
Sen har jag inte så stor lust å köpa 80 meter 28mm koppar heller, kan komma på minst 2 saker jag hällre lägger pengarna på
Blir ju 2 rör till om jag ska ha in golvvärme också då blir det 6 st 20m rör med ca 40grader istället för 2 med 80grader. Eller tänker jag fel?
Förlusten blir ju i källaren också så den kommer ju till viss nytta.
Sen har jag inte så stor lust å köpa 80 meter 28mm koppar heller, kan komma på minst 2 saker jag hällre lägger pengarna på
Klicka här för att svara