Ja jag blir lite konfunderad var gränsen går. Har svårt att tänka mig att den ligger precis vid grannens byggnad, i och med utskjutande takfot, 4,5 m avstånd från tomtgräns osv...(finns ju undantag). Sen förstår jag inte varför det i så fall står lutat och placerat saker mot grannens byggnad (om det nu är den med svart plåttak som exponerats vilket jag antar).

Vet grannen om att det står saker där och är denne okej med det? Eller är det där på grannens tomt som det står saker mot väggen?

A
B bradgard skrev:
Ja jag blir lite konfunderad var gränsen går. Har svårt att tänka mig att den ligger precis vid grannens byggnad, i och med utskjutande takfot, 4,5 m avstånd från tomtgräns osv...(finns ju undantag). Sen förstår jag inte varför det i så fall står lutat och placerat saker mot grannens byggnad (om det nu är den med svart plåttak som exponerats vilket jag antar).

Vet grannen om att det står saker där och är denne okej med det? Eller är det där på grannens tomt som det står saker mot väggen?
Det här är ett problem som uppstår när folk som inte borde bo i parhus eller kedjehus, köper parhus eller kedjehus.

Plötsligt har man en massa gränsdragningar som bygger på att man kommer överens med sin granne, för att måla, takfötter som sticker in, regnvatten, häckar och staket.

Inga svåra saker att hantera, men det bygger på att man inser att man bor praktiskt taget i knät på varandra. Vår fastighet i stan är på stöddiga 200 kvm och innehåller huset, en carport, ett förråd och en soptunneförvaring, samtliga dessa är placerade i eller vid tomtgräns åt något håll, liksom våra grannars. Våra grannar kan omöjligt underhålla vissa delar av sina byggnader utan att vi välvilligt låter dem gå på vår tomt, liksom vi behöver det för annat.

Reder man inte ut det samspelet, så bör man inte välja den typen av boende.

• Gilla
ElFredde och 24 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det här är ett problem som uppstår när folk som inte borde bo i parhus eller kedjehus, köper parhus eller kedjehus.

Plötsligt har man en massa gränsdragningar som bygger på att man kommer överens med sin granne, för att måla, takfötter som sticker in, regnvatten, häckar och staket.

Inga svåra saker att hantera, men det bygger på att man inser att man bor praktiskt taget i knät på varandra. Vår fastighet i stan är på stöddiga 200 kvm och innehåller huset, en carport, ett förråd och en soptunneförvaring, samtliga dessa är placerade i eller vid tomtgräns åt något håll, liksom våra grannars. Våra grannar kan omöjligt underhålla vissa delar av sina byggnader utan att vi välvilligt låter dem gå på vår tomt, liksom vi behöver det för annat.

Reder man inte ut det samspelet, så bör man inte välja den typen av boende.
Så i det här fallet med TS borde man ju rimligen hitta någon överenskommelse med grannen om snörasskydd, förklara problematiken. Grannen kan ju behöva måla om fasaden på den sidan i framtiden. Då lär ju åtkomst krävas från TS tomt. Eller faller ansvaret på TS att måla om eftersom den delen nyttjas för arbetsbord m.m...

Men som i många andra fall, prata med grannen. Skapa en god kontakt för att undvika osämja som kan ge problem i framtiden är väl mitt råd.

TS kanske kan hjälpa till att slå upp snörasskydd och samtidigt vara behjälplig vid målning, etc.

• Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Nja snö får rasa ner på tomten, och grannen är faktiskt inte ens tvingad att snöröja. men om det uppstår en skada pga OAKTSAMHET, vilket inte är en självklarhet pga uteblivet snörasskydd, så kan grannen bli skadeståndsskyldig.
Fast snö är ju dagvatten och dagvatten ska tas om hand på egen fastighet.

• Gilla
Hempulare och 1 till
  • Laddar…
J
J Jforce skrev:
Hej,
Flyttade in i ett parhus förra hösten och samma höst/vinter bytte grannen framför oss tak. Jag och maken reagerade redan den vintern på att snön från grannens tak rasade ner på vår tomt och vår arbetsbord. Vi påtalade detta och föreslog lite försiktigt att det skulle sätta rasskydd eller liknande. Men grannen bara skakade av sig det med kommentaren att det aldrig behövts tidigare.

Nu väntar vi vårt första barn och idag rasade snö från deras tak igen. Det har ju varit snökaos så är mer än normalt men jag inser att vår kommande knodd kommer inte kunna leka i snön på vår tomt om inte grannen gör något. Har vi rätt att kräva att det sätter upp något? Hur tar vi upp det med grannen?

Bilder för att visa raset som blev och som man ser har vi ganska liten tomt
Du kan förmodligen inte kräva åtgärden men grannen är med all sannolikhet ansvarig om något händer, t.ex. om det rasar snö på ert barn från hans tak.

Visst, den regeln finns, och fanns när huset (och några 100 000 andra kedjehus) byggdes. Men detta är ju uppenbart något man ansett att det måste accepteras när det byggs kedjehus, de har i princip alltid ett tak som lutar in mot granntomten, och i tomtgräns.

Hur det hänger ihop rent juridiskt vet jag inte. Men jag har svårt att tro att alla dessa hus skulle vara "olagliga".

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast snö är ju dagvatten och dagvatten ska tas om hand på egen fastighet.
Frågan har stöpts flear gånger i detta forum, och även diverse klipp från juridiska sidor som lawline med flera har tagit upp här. Min slutsats är tydlig.
Nej Grannen behöver inte ta hand om snön. Grannen blir heller inte ansvarig om det kommer enstaka extrema regnoväder som gör att hans regnvatten vid tex sluttande tomt kommer över på granntomt.

Gällande snö från taket, så kommer den hamna hos grannen oavsett snörasskydd eller inte, bara i lite lugnare tempo. Så detta är inte en avrinningsfråga, vilket frågan om dagvatten är.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Barn i all ära och så, men när det kommer till mark så är iaf jag helt vansinnigt bestämd. Det som tillhör mig är mitt, och det som är mitt tillhör inte dig. Så ser jag på saken. Om så mycket som en snöflinga skulle falla ner på min mark från hans tak så fick ambulansen hämta upp hans kvarlevor samma dag.
Du får be honom förklara vad han tror sig ha rätt till att göra. Tänk om jag skulle leda bort mitt vatten från taket ner på någon annans mark. Sablar vad arg jag blir.
Svårt att veta om du försöker dig på ett dåligt skämt eller om du är sjuk i huvudet. Ett av dom är det. Sarkasm fungerar inte särskilt bra i text.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Gällande snö från taket, så kommer den hamna hos grannen oavsett snörasskydd eller inte, bara i lite lugnare tempo. Så detta är inte en avrinningsfråga, vilket frågan om dagvatten är.
Det kommer rinna ner i stuprören istället för att falla utanför tomten.

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det kommer rinna ner i stuprören istället för att falla utanför tomten.
Denna länk sammanfattar ganska väl, vad även flera andra sidor visat sist vi var några som gjorde en djupdykning.
Var finns reglerna om ansvar för att avhjälpa snöras från egen fastighet till grannens tomt? (lawline.se)

Andra sidor utvecklade också sista stycket"-Är din "granne" en väg eller annan offentlig plats har du en skyldighet att ta bort den" med att man inte är skyldig att ta bort snö hos privat granne.

Samtidigt som en samlad bild pekar på innehållet i Lawlines länk, så har ingen i tidigare, även om vissa likt du försökt hävda det, lyckats hitta något som motsäger ovan.

Det mesta, undantaget mot kommunal mark, fokuserar på medveten oaktsamhet som kan orsaka Skada på människor och lös egendom.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Svårt att veta om du försöker dig på ett dåligt skämt eller om du är sjuk i huvudet. Ett av dom är det. Sarkasm fungerar inte särskilt bra i text.
Jag blir uppriktigt sagt helt mållös av det mottagande mitt inlägg fick. Jag stöttar trådstartaren och slår ner på hans granne som uppenbarligen är riktigt oförskämd. Självklart är inte det om ambulansen bokstavligt talat! Jag tycker det är otroligt trist att läsa det ni kallat mig.

J Jontha skrev:
Barn i all ära och så, men när det kommer till mark så är iaf jag helt vansinnigt bestämd. Det som tillhör mig är mitt, och det som är mitt tillhör inte dig. Så ser jag på saken. Om så mycket som en snöflinga skulle falla ner på min mark från hans tak så fick ambulansen hämta upp hans kvarlevor samma dag.
Du får be honom förklara vad han tror sig ha rätt till att göra. Tänk om jag skulle leda bort mitt vatten från taket ner på någon annans mark. Sablar vad arg jag blir.
Du låter som vår förra granne... som gjorde att vi flyttade

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag blir uppriktigt sagt helt mållös av det mottagande mitt inlägg fick. Jag stöttar trådstartaren och slår ner på hans granne som uppenbarligen är riktigt oförskämd. Självklart är inte det om ambulansen bokstavligt talat! Jag tycker det är otroligt trist att läsa det ni kallat mig.
Om du tycker att det är trist, kan det bero på att du inte känner igen dig i den bild andra har fått av dig och deras reaktioner på det. Dags att fundera på hur du uttrycker dig kanske om du inte vill uppfattas som något du inte är.

I det fysiska livet vet säkert din omgivning om att du ibland tar i lite extra när du beskriver sånt du inte gillar. Tänk på att vi bara ser precis vad du skriver och inget mer.

• Gilla
  • Haha
Luc Reiner och 11 till
  • Laddar…
J Jforce skrev:
Hej,
Flyttade in i ett parhus förra hösten och samma höst/vinter bytte grannen framför oss tak. Jag och maken reagerade redan den vintern på att snön från grannens tak rasade ner på vår tomt och vår arbetsbord. Vi påtalade detta och föreslog lite försiktigt att det skulle sätta rasskydd eller liknande. Men grannen bara skakade av sig det med kommentaren att det aldrig behövts tidigare.

Nu väntar vi vårt första barn och idag rasade snö från deras tak igen. Det har ju varit snökaos så är mer än normalt men jag inser att vår kommande knodd kommer inte kunna leka i snön på vår tomt om inte grannen gör något. Har vi rätt att kräva att det sätter upp något? Hur tar vi upp det med grannen?

Bilder för att visa raset som blev och som man ser har vi ganska liten tomt
Det är en svår fråga. BBR ställer endast krav på snörasskydd vid entréer, men även andra platser där personskada kan uppstå, fast endast på offentliga platser. Detta blir lite av en gråzon. Hade det varit jag hade jag pratat med grannen att jag känner mig orolig för mitt kommande barn och på så sätt försökt få dem på andra tankar. Det är plåttak och det blir halt, så grannen borde förstå att det bör finnas snörrasskydd. Vilken snözon bor ni i?

K
J Jontha skrev:
Du kanske få tänka dig för lite vad du skriver nästa gång och hur det uppfattas

• Gilla
  • Haha
tompa_62 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.