Den här balken ligger i en kupa som de har byggt. Och jag vill utöka ytan på rummet. Då jag rev märkte jag att det gamla taket låg kvar i kupan. Så jag har börjat riva det gamla taket. Men den här balken skrämmer mig lite. Jag ska sätta en h balk mot skorstenen som ska hålla uppe kupan men jag vill ha bort allt det som syns på bilden.
kan jag kapa balken i mitten å ta bort det som går till höger om den?
Allt som ligger under balken hänger löst.
kan jag kapa balken i mitten å ta bort det som går till höger om den?
Allt som ligger under balken hänger löst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Lite svårt att förstå hur konstruktionen ser ut och vilken av balkarna du menar. Men man sätter ju inte in balkar för att det är roligt utan det är ju för att de behövs. Vid ingrepp i bärande konstruktion ska man skicka in en bygganmälan till kommunen och i den redovisa hur taklaster etc. ska bäras upp i stället, vilket kan kräva att man anlitar en byggkonstruktör.
Det här är en sida om takstolar, som även tar upp hur man kan växla av en takstol när man gör en takkupa, där finns även några andra länkar som är relevanta:
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Det här är en sida om takstolar, som även tar upp hur man kan växla av en takstol när man gör en takkupa, där finns även några andra länkar som är relevanta:
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Okey tack. Det är ett högben men de har kapat av stödbenen till den. Den lite mörkare tjockare som går tvärs över bilden.
Jag skickar två bilder
Det är ett högben till det gamla taket, som fanns innan av de jag köpte huset. Å när jag har börjat riva märkte jag att stödbenen till den hänger löst.
Iallafall så skulle jag vilja öppna den för att få den ytan till rummet alternativt bygga en dörröppning in som en garderob.
Balken kommer gå på en annan vägg som håller uppe kupan å kommer tänker jag förstärka.
Jag skickar med fler bilder här. Tack så mycket för svar allt uppskattas
Det i det blåa är stödbenen
Där det är rätt på bild två vill jag ha en öppning.
Det på bild 1 är där balken ska stå när jag flyttar ut väggen.
Frågan är om jag kan kapa den balken som går diagonalt tvärs över bilden.
Tack
Vi leker med tanken att jag inte ska begära bygglov. Hur gör man då.BirgitS skrev:
Lite svårt att förstå hur konstruktionen ser ut och vilken av balkarna du menar. Men man sätter ju inte in balkar för att det är roligt utan det är ju för att de behövs. Vid ingrepp i bärande konstruktion ska man skicka in en bygganmälan till kommunen och i den redovisa hur taklaster etc. ska bäras upp i stället, vilket kan kräva att man anlitar en byggkonstruktör.
[länk]
Jag skickar två bilder
Det är ett högben till det gamla taket, som fanns innan av de jag köpte huset. Å när jag har börjat riva märkte jag att stödbenen till den hänger löst.
Iallafall så skulle jag vilja öppna den för att få den ytan till rummet alternativt bygga en dörröppning in som en garderob.
Balken kommer gå på en annan vägg som håller uppe kupan å kommer tänker jag förstärka.
Jag skickar med fler bilder här. Tack så mycket för svar allt uppskattas
Det i det blåa är stödbenen
Där det är rätt på bild två vill jag ha en öppning.
Det på bild 1 är där balken ska stå när jag flyttar ut väggen.
Frågan är om jag kan kapa den balken som går diagonalt tvärs över bilden.
Tack
Klicka här för att svara