Olfe skrev:
Ja det är ju upp till var och en om man sätter tätskickt eller ej, men varför inte lägga en hundring på det och veta att det är bra gjort...? Jag gjorde det i vårt kök och det ångrar jag inte...
Det är ju hursomhelst inte samma typ av tätskickt som "kladdas" på i ett badrum...
Varför inte? Jo för att det är helt onödigt!

Dessutom verkar det som om primer och tätskikt blandas ihop. Som någon påpekade används primer för att säkerställa vidhäftningen, inte att täta. Vad jag vet så finns det bara en sorts tätskikt och det är sådant du använder i badrummet.

 
Jesca_j skrev:
Primer används för att få bättre vidhäftning.
Tack, nu vet jag det ;).
 
Veronika berätta hur det går sen! Jag blev så inspirerad att jag ringde och beställde kakel till vårt kök med! :) Berätta om det var lätt eller svårt, jag har heller aldrig kaklat förut... Tänker du använda tråd eller kryss när du kaklar? Lycka till i ivlket fall! :)
 
Sophia skrev:
Veronika berätta hur det går sen! Jag blev så inspirerad att jag ringde och beställde kakel till vårt kök med! :) Berätta om det var lätt eller svårt, jag har heller aldrig kaklat förut... Tänker du använda tråd eller kryss när du kaklar? Lycka till i ivlket fall! :)
Tack :)! Vi har kakelplattor som är ganska stora, men med 3x3 små 5x5 cm-plattor i sig. Dessa plattor ska ligga nästan intill varandra, och när man sedan fogar, så kommer det fog mellan alla små plattor...
Därför kommer jag inte att använda vare sig snöre eller kryss.
Lång förklaring ::).

Nu är jag jätteinspirerad att kakla, nästa helg slår vi till!
Ev. kommer Anders bror hit och hjälper mig. Eller rättare sagt, peppar mig ;) för jag vill göra det själv. Men det är inte fel att ha någon som kan i rummet intill. Eller också så kanske det är helt fel ::)...

Vi får se!
Lycka till själv! Vad har ni valt för kakel?
 
jureit skrev:
Skulle rekommendera dig Soffis att till dina "hemkokade" så ska du använda snöre. Kryss har jag alltid gillat ända till vi satte i vårt badrum. Vi höll på att få psykbryt båda två pga att det skilde lite i storlek på plattorna och med kryss har man förbannat dåligt med marginal. Det blir så stumt. Snöre är nog bättre har jag lärt mig nu efter några kök, hallgolv och ett badrum...  >:(
Ah tack! Snöre it is! :) som proffsen alltså... ;D
 
MathiasS skrev:
Varför inte? Jo för att det är helt onödigt!

Dessutom verkar det som om primer och tätskikt blandas ihop. Som någon påpekade används primer för att säkerställa vidhäftningen, inte att täta. Vad jag vet så finns det bara en sorts tätskikt och det är sådant du använder i badrummet.
För de intresserade kan man läsa på Byggkeramikrådet www.bkr.se och där är kravet för kök Vattenavvisande VA. "Med vattenavvisande ytskikt avses enligt Branschregler kakel - klinkerplattor monterade utan tätskikt."
Så jag får väl helt enkelt hålla med MatihiasS... delvis i alla fall ;)
 
Olfe skrev:
För de intresserade kan man läsa på Byggkeramikrådet  www.bkr.se och där är kravet för kök Vattenavvisande VA. "Med vattenavvisande ytskikt avses enligt Branschregler kakel - klinkerplattor monterade utan tätskikt."
Så jag får väl helt enkelt hålla med MatihiasS... delvis i alla fall ;)
;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.