1 108 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Kan jag ha plastmatta i källarbadrum med både betong och gipsväggar?
Vi ska snart renovera ett badrum med toalett och dusch, rummet är ca 2-3 kvm stort. Huset är ett souteränghus och detta är i källardelen av bottenplan. Betonggolv. Två av väggarna är av betong, dels den som är yttervägg men också en innervägg i betong. De övriga två väggarna är uppreglade med gips (syllpapp mellan regel/betong, vanligt gips).
Vi är bara ute efter ett fungerande badrum och vill komma så lindrigt undan som möjligt. Vilka alternativ till ytskikt finns? Kan man köra plastmatta och våtrumstapet eller kommer de släppa från betongen när fukt vandrar? Ska man endast ha tätskikt på gipsväggarna men inte på betongen?
Ja, ni märker att jag inte kan så mycket här, så upplys mig gärna om bästa sätt att gå vidare.
Vi är bara ute efter ett fungerande badrum och vill komma så lindrigt undan som möjligt. Vilka alternativ till ytskikt finns? Kan man köra plastmatta och våtrumstapet eller kommer de släppa från betongen när fukt vandrar? Ska man endast ha tätskikt på gipsväggarna men inte på betongen?
Ja, ni märker att jag inte kan så mycket här, så upplys mig gärna om bästa sätt att gå vidare.
När är huset byggt? Är betongplattan oisolerad så är det bra om golvet kan andas. Jag hade tätat 1x1 m I duschdelen väggar&golv och golvvägg-vinkel. Sen kaklat duschdelen, klinker på golv och sockel. Silikatfärg på dem murade väggarna, väv och våtrumsfärg på gipsväggarna
Och in med paxfläkt i en yttervägg
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Huset är byggt -74. Jag skulle gissa att det är oisolerad platta?
Om jag sätter väv/våtrumsfärg på gipsvägg och silikatfärg/kakel på betong, hur gör man i skarven mellan gips/betong? Silikonfog? En av gipsväggarna är i duschdelen, motstående vägg kontra blandaren, ca 1 m ifrån.
Om jag sätter väv/våtrumsfärg på gipsvägg och silikatfärg/kakel på betong, hur gör man i skarven mellan gips/betong? Silikonfog? En av gipsväggarna är i duschdelen, motstående vägg kontra blandaren, ca 1 m ifrån.
Skulle nog spacklat övergången med ardexa46 innan ytskikt.
Så väggarna i hörnet i duschen är murade? Har du då duschväggar så bör gipsväggarna klara sig med väv och våtrumsfärg, men om det kommer stänka vatten på den väggen så kanske det är bättre och köra tätskikt och kakel där med
Så här ser det ut. Gröna linjer är reglade väggar, orange vägg är betong. Bastun som syns på ritningen är borttagen och ingången (från duschen) har reglats igen. Tanken är att det ska finnas en glasvägg eller liknande mellan duschutkast och handfat. Motstående vägg från duschutkastet är av gips och endast kanske 110-120 cm bort, så stänk kan nog bli troligt där.
Men det är alltså kakel som blir det bästa/lättaste? Hade hoppats nån form av matta/tapet skulle kunna gå att sätta även på betong.
Men det är alltså kakel som blir det bästa/lättaste? Hade hoppats nån form av matta/tapet skulle kunna gå att sätta även på betong.
Går säkert. Jag antar att det är murade och putsade väggar och inte betong? Vilket fall så ser la du idag hur väggarna ser ut. Är det inte bom/puts släpp och ser torrt ut så går det säkert med matta
Då är det nog bara köra på
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden