2 621 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kan jag gräva ner kabeln?
Jag kommer i dagarna gräva lite på gården och tänkte då ev passa på att även byta ut elkabeln från mätaren och in till huset (ca35m). Har 16A huvudsäkring.
Har av en bekant fått en kabel, blyfri EKKJ 4*6/6.
Är den godtjänd? Kan jag gräva ner den på ca 60-70cm och sedan ta det en elare?
mvh
Det ska inte finnas några hinder!Jannne skrev:
Tänk bara på att det är mycket troligt att centralen i huset matas från mätaren med en kabel med PEN-ledare i nuläget!
(Det får du inte med din nya kabel eftersom den bara har 6mm[sup]2[/sup], men som väl är har du ju fyra ledare förutom den koncentriska.)
Det är inga konstigheter, men du måste ha separat noll- resp. jordskena i centralen.
Förmodligen är det så, med en frånskiljningsskruv emellan.
Med lite otur kan det bli lite smärre ombyggnader där
Men det är din elgubbes problem!
Måhända får du blanda in nätägaren också i mätaränden...
Kabeln är i alla fall inga problem till den användningen, och på det sättet du beskriver!
Tack och bock för svaret..
Den gamla kabeln som sitter där nu är klenare än 6mm2, Ser ut att vara endast 2,5mm2. Hittar ingen betäckning på den. Men den har bara fyra st "trådar" om det är det du menar med PEN. Men som sagt det får bli El-gubbens huvudbry..
Under vilka omständigheter blir det berättigat att gå upp till en grövre, 10mm2 dvs 4*10/10?
mvh
Hittade detta på elsäkerhetsverket's sida:
"Fråga (00-142)
Är det tillåtet att parallellkoppla den koncentriska ledaren (skärmen) och en isolerad ledare i en kabel typ EKKJ med ledararean 6 mm2 för att använda dessa som PEN-ledare?
Svar
Ja, utförandet uppfyller kraven i ELSÄK-FS 1999:5, 546.2.1 där det anges att PEN-ledarens area skall uppgå till minst 10 mm2. En förutsättning för att montaget skall uppfylla föreskriften är att ändamålsenlig anslutningsklämma används. Kombinationen utgör tillsammans en PEN-ledare, som skall vara märkt grön/gult med ljusblå tilläggsmärkning."
Gäller detta fortfarande ?
Bara för att ha lite "kött på benen" när Elektrikern kommer.
Centralen som sitter där nu har betäckningen Eldon U33/5. Den har en liten inspektionslucka på höljet där symbolen för både jord och 0 finns.
Är det befogat/nödvändigt att El-snubben byter ut centralen mot en ny?
mvh/Janne
Klicka här för att svara