Vår pool byggdes 1970. Den är gjuten i cement av förra ägaren Knut som var förman på Cementa och hade god tillgång till betong.

För några år sedan så började mosaiken i vattennivån att släppa. För två-tre år sedan lossnade kanske 20-30 bitar, förra året ännu fler.

I år har vi tömt poolen för rengöring och reparation. Jag började att knacka ner områden som lät ihåliga i slutet av april. Min plan då var att knacka ner hela den övre marinblåa vattenlinjen och ersätta den med något annat.

Tiden gick, annat kom emellan, och vi var inte riktigt överens om vad vi skulle sätta dit istället.

För några dagar sedan bestämde vi oss för att försöka laga de nedknackade partierna och fylla poolen så vi kan bada i sommar. Alternativt skjuta på hela renoveringsprojektet men fylla poolen ändå så vi kan bada och kakla om hela poolen i höst istället.

Nu när jag gjort rent poolen så upptäcker jag att det finns en glipa som är ungefär 1-2 mm mellan den nedre vita mosaiken och den bakomliggande betongväggen. Avståndet är cirka 4 m. Och där känns det som att den vita mosaiken helt har lossnat från väggen.

Vad händer om jag bara fyller poolen med vatten? Kommer den vita mosaikväggarna att lossna (vilket i och för sig inte gör så mycket eftersom vi planerar att sätta dit något annat) eller kommer det bildas mögel i utrymmet bakom?

Marlen säger bara "fyll på vattnet nu". Oroar jag mig i onödan?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Jag skulle plocka loss de lösa mosaikbitarna så långt som möjligt och sedan fylla poolen och njuta av den hela sommaren. Förmodligen går det lika bra att bara strunta i att mosaikbitarna är lösa. Risken som jag tror är liten är att bakterier trivs i utrymmena där det klorerade vattnet inte cirkulerar.

Snygg pool!

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vår pool byggdes 1970. Den är gjuten i cement av förra ägaren Knut som var förman på Cementa och hade god tillgång till betong.

För några år sedan så började mosaiken i vattennivån att släppa. För två-tre år sedan lossnade kanske 20-30 bitar, förra året ännu fler.

I år har vi tömt poolen för rengöring och reparation. Jag började att knacka ner områden som lät ihåliga i slutet av april. Min plan då var att knacka ner hela den övre marinblåa vattenlinjen och ersätta den med något annat.

Tiden gick, annat kom emellan, och vi var inte riktigt överens om vad vi skulle sätta dit istället.

För några dagar sedan bestämde vi oss för att försöka laga de nedknackade partierna och fylla poolen så vi kan bada i sommar. Alternativt skjuta på hela renoveringsprojektet men fylla poolen ändå så vi kan bada och kakla om hela poolen i höst istället.

Nu när jag gjort rent poolen så upptäcker jag att det finns en glipa som är ungefär 1-2 mm mellan den nedre vita mosaiken och den bakomliggande betongväggen. Avståndet är cirka 4 m. Och där känns det som att den vita mosaiken helt har lossnat från väggen.

Vad händer om jag bara fyller poolen med vatten? Kommer den vita mosaikväggarna att lossna (vilket i och för sig inte gör så mycket eftersom vi planerar att sätta dit något annat) eller kommer det bildas mögel i utrymmet bakom?

Marlen säger bara "fyll på vattnet nu". Oroar jag mig i onödan?
Du har ju redan svaret ...

"Marlen säger!

Och jag är benägen att hålla med henne.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Juthstrand och 2 till
  • Laddar…
Mossaik/kakel/klinker i en pool, mår inte bra av att tömma snabbt. Då uppstår ett vattentryck på baksidan av plattorna som spränger loss dom. Ska det tömmas inför en vinter, så ska det ske med pyspunka. Det kan frysa i vattenlinjen och då blir det som popkorn med plattorna. Isen spränger bort dessa. Så en pool med keramiskt i på våra bredgrader har sina bekymmer, att det släpper.
Är det gjutet med vattentät betong, går det bra att sätta tillbaka plattorna med vinterfix. Fogarna kommer ALDRIG att bli täta och vattentryck kommer att gå in bakom.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag skulle plocka loss de lösa mosaikbitarna så långt som möjligt och sedan fylla poolen och njuta av den hela sommaren. Förmodligen går det lika bra att bara strunta i att mosaikbitarna är lösa. Risken som jag tror är liten är att bakterier trivs i utrymmena där det klorerade vattnet inte cirkulerar.

Snygg pool!
Tack! Jag har petat bort en lös rad och hittat lite fix från när vi senast gjorde om poolkanten för 3 år sedan.

Sonen Ludvig kom förbi och sa till mig att jag kunde testa sätta fast mosaik som jag plockat bort med fixet som jag redan har och strunta i att foga eftersom fogen har trillat bort på många ställen. Och ha det så i sommar.

Då behöver jag inte åka iväg och köpa någon särskild epoxifog som typ behöver bränna i flera dagar utan kanske fylla poolen redan på måndag.

PS. Av någon anledning hade jag fått för mig att Mapei Elastorapid både var fix och fog men jag måste minnas fel.

• IMG_0149.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0150.jpeg
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Är det gjutet med vattentät betong, går det bra att sätta tillbaka plattorna med vinterfix. Fogarna kommer ALDRIG att bli täta och vattentryck kommer att gå in bakom.
Ingen aning vad det är för betong som Knut använde 1970. Vattentät eller vattentrög betong kom väl typ på den tiden, synd att jag inte längre kan fråga honom. En mycket hedervärd och kunnig man.

De nya poolsystemen med en massa olika lager förstår jag mig inte på. Men jag antar att det kommer sig av att man vill sälja mer produkter. Och att man inte ska kunna göra något själv.

Mosaik i småbitar. Normalt så kommer mosaik klistrade på en vävmatta i lite större stycken. Så nu blir det nog lite pillrigt och tar tid för nästa varv att på dit dom.
Det med fogarana, säkerligen har dom liksom tryckts ut av trycket, fogen är bara intryckt i spåret och har inte direkt något fästa mot betongen. Men vad göra åt det, inget bara gilla läget.

PS det går att lägga fix som kläms ut som fog och torka av, då är fog och bakomliggande i ett stycke.
Bara att kanske kulören inte stämmer med övrig fog.

Ingen aning vad det är för betong som Knut använde 1970. Vattentät eller vattentrög betong kom väl typ på den tiden, synd att jag inte längre kan fråga honom. En mycket hedervärd och kunnig man.

De nya poolsystemen med en massa olika lager förstår jag mig inte på. Men jag antar att det kommer sig av att man vill sälja mer produkter. Och att man inte ska kunna göra något själv.
Är det betong och mosaik, så är det mest troligt att den är av vattentät modell. Annars skulle det inte fungera och vattennivån sjunka betydligt på inte alltför lång tid.
Tror inte du ska vara orolig för något mer där.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad är vinterfix för något?

Ah, du menar fix som är lite elastisk och tål vattentryck och klor. Jag har ju redan Mapei Elastorapid och tänkte använda den. Ett annat alternativ för mitt mosaik i utomhuspool i betong-projekt är väl Ardex X 77 W. Men det finns säkert fler alternativ.

Ah, du menar fix som är lite elastisk och tål vattentryck och klor. Jag har ju redan Mapei Elastorapid och tänkte använda den. Ett annat alternativ för mitt mosaik i utomhuspool i betong-projekt är väl Ardex X 77 W. Men det finns säkert fler alternativ.
Valet är ditt, men pillrigt blir det med dessa småbitar 👿. Passa på nu direkt, så kanske du blir klar för bad till midsommar 🙂

På vissa ställen är det kvar gamla trasiga nätrester som sticker ut.

Måste jag ta bort dem eller kan jag låta de vara kvar och bara lägga på fix över?

• IMG_0154.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0153.jpeg
    Skapa konto
Om du gillar verktyg så har du hittat ett utmärkt argument för att investera i en Festool Rotex 150. Dammsugare ser det ut som att du redan har så lite mer överkomligt än att behöva köpa både Rotex och dammsugare. Den där lilla slipen passar nog inte riktigt i poolen. Jag köpte en RTS 400 samtidigt som jag köpte min Rotex. RTS 400 är utan konkurrens den minst använda maskinen jag äger. Den duger bara till att slipa inåtgående hörn på trä eller lack.

På vissa ställen nätrester kvar och på andra inte. Då sitter nog inte nätet fast riktigt, utan är lite så där.
Småbitarna har varit klistrade på nätet för att få rätt fogbredd enkelt. Samt lite av armering bakom. Du bör nog ta bort resterna av nätet, för att inte riskera att det släpper bakom. Se till att det är dammfritt och blöt
betongen med en blommspruta, detta för att inte fixen ska torka direkt, vattnet i fixet dras annars ur direkt mot betongen, lämpligt att det är blött och får torka in lite, men fortfarande mörkt av vatten.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.