Hej.

Jag vill lämna storstaden och flytta till en mindre ort, sadla om från stressen och ägna mig åt mina intressen. Jag vill ha en foto och filmstudio, en snickeriverkstad samt en smide och metallverkstad. Därför så söker jag en fastighet som tillåter detta.

Nu blev jag inte så förvånad över att det inte var helt lätt att hitta någonting så specifikt i min prisklass men letandet har ändå gett mig en del intressanta objekt.
Närmare bestämt så finns det tre fastigheter som är särskilt intressanta. Gemensamt har de att de ligger i utkanten av bostadsplanerat område, har bra bostadshus samt gränsar till mark där detaljplanen tillåter industri. Än så länge finns det ingen industri på de angränsande tomterna utan det är antingen skog eller öppen vildvuxen mark.

Min förhoppning är att kunna köpa del av den angränsande marken, slå ihop den med bostadsfastigheten och bygga en industribyggnad för snickerier, metallarbeten och smide. Filmstudion kan jag nog få till i ett hobbyrum i boningshuset, tror jag. Huruvida jag kan få ett förhandsbesked om att få köpa och bebygga industrimarken påverkar så klart mitt val av boendefastighet.

En första fråga är om jag, eller min firma, har någon rimlig chans att få köpa en bit industrimark från kommunen. Jag skall inte bo där, bara bedriva verksamhet. Att jag sedan tar i lite extra markareal för att inte få andra framtida industrier allt för nära inpå är kanske en chansning.

En andra fråga är om min smedja, trä och metallverkstad utökar min hemfridszon? Om jag förvarar gods på industrifastigheten så vill jag ju inte att folk skall springa där och rota.

Den tredje frågan är hur stor skillnad det är mellan kommuners välvilja till att acceptera nyetablering, sälja industrimark och slå ihop med nuvarande bostadsmark samt ge bygglov för verkstaden.

Jag är helt novis när det gäller den här frågeställningen så alla synpunkter är välkomna.

Ju mindre ort desto mer flexibla är dom med bygglov så jag tror inte du kommer få problem. Dock kan vi alla här bara spekulera om du nu inte vill ange kommun så kan du kanske få erfarenhet om någon haft med byggnadsnämnden där att göra.

• Gilla
Styles
  • Laddar…
H huggan skrev:
Ju mindre ort desto mer flexibla är dom med bygglov så jag tror inte du kommer få problem. Dock kan vi alla här bara spekulera om du nu inte vill ange kommun så kan du kanske få erfarenhet om någon haft med byggnadsnämnden där att göra.
Det borde jag ju såklart haft med. Det gäller Marks kommun, Ulricehamns kommun och Gnosjö kommun.

Ursäkta om jag var otydlig. Ser nu att fråga 1 och 3 verkar snarlika men nr 1 var med fokus på att stycka av en större industrifastighet åt en privatperson eller enskild firma, medans nr 3 snarare handlar om möjligheten till förhandsbesked och att eventuellt slå ihop den med en bostadsfastighet, om det nu går.

Sikta in dig på att ha det som två olika fastigheter. Kan de gränsa till varandra är väl det bra, men din industrimark kommer aldrig bli en del av hemfridszonen för det. Naturligtvis har du ändå rätt att hägna in den eller på annat vis skydda din egendom.

När det kommer till att köpa större mark än du har behov av vill jag lyfta ett varningens finger. Är det så att du inte vill bo granne med ett industriområde är det kanske fel plats för dig att bo på. Å andra sidan gäller samma sak för dina framtida grannar, de vill väl inte ha ditt hamrande inpå knuten om de kan välja.

Kanske är vägen framåt en avstyckad lantbruksfastighet utanför detaljplanerat område där du kan nyttja befintliga ekonomibyggnader till dina olika intressen?

• Gilla
milan1 och 1 till
  • Laddar…
Att slå ihop fastigheterna tror jag inte går. Men det finns det knappast någon nytta med heller. Köper man mark är det inte ovanligt med krav på att bygga. Så köp mark och sök byggnadslov för en industrifastighet. Du bör kanske inte ange hobbyläkare som syfte. Någon typ av kommersiell verksamhet lockar nog kommunen mer. Men på den punkten kan man nog vara tämligen vag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag vill ju sadla om och starta upp en verksamhet som förhoppningsvis kan bli lönsam så det är inte i rent hobbysyfte. Så att slå ihop fastigheterna är kanske inte någon bra ide? Tja, jag vill ju inte bygga verkstad i trädgården och jag vill ju inte bo i verkstaden. Någon sorts utvecklingsplan vill säkert kommunerna ha för vilken sorts industriell verksamhet som skall bedrivas. Tack för tipset.

Tack för tipsen. Jag tar dem med mig att beakta och återkommer med en uppdatering så småningom. :)

Fördelen med lantbruksfastighet är också att man kan bedriva en hel del typer av verksamheter där utan att behöva söka div tillstånd eller bygglov. Särskilt en smidesverkstad på en industrifastighet kan vara knepig pga miljötillstånd om man hanterar mer än 1 ton metall per år osv.

Efter många turer hit och dit och funderingar fram och tillbaka så föll valet på en fastighet i Gnosjö kommun. :)
Mina ambitioner om att snickra och smida är fortfarande väldigt höga men som nybliven husägare så har jag insett att det finns andra saker som måste prioriteras.
Jag vill ändå komma med en liten uppdatering i tråden ifall det nu finns någon som undrar hur det har gått.

Köpet av industritomt för att bygga en verkstad har skjutits på obestämd framtid. Det känns vettigare att först fixa de nya problem som ett husköp medför. Intresset finns kvar men min tidigare entusiasm har fått ge energi till sådant som renovering och trädgårdsarbeten som också blir nya erfarenheter.
Snickerier kan jag i viss mån göra i garaget och järnsmidet får bli en utomhus-ässja under sommarhalvåret. Det kan ju till och med vara så att det finns kurser att gå samt lokala smeder och snickare att hämta inspiration från.

Tack för de tips jag fått tidigare i tråden. :D
De var mycket uppskattade och vem vet, det kanske blir en industrifastighet så småningom.

• Gilla
Nick_se
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.