1 051 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Kan jag använda befintlig EKKJ?
Jag behöver få ut ström till förrådet för belysning, pump till trädgårdsvattnet (1 fas) samt några uttag för att kunna köra kompostkvarn och dyl. Har redan 3 fas-uttag i garaget så inte jätteviktigt men om det skulle vara möjligt ett + för ev. framtida idéer..
Nej, jag kommer inte koppla själv men vill veta om installationen är möjlig/laglig innan jag ringer en behörig elektriker.
Idag finns en ej inkopplad jordkabel märkt EKKJ 0,6/1 kV 4x6/6 F3 med blå, brun, svart, grå samt skärm nergrävd ifrån proppskåpet (som sagt ej inkopplad) i huset fram till förrådet (ca 30m). Kabeln verkar ligga ca 45-50 cm ner i marken utan kabelskyddsrör och går inte att byta ut pga av stenläggning etc.
Är ju som sagt ingen elektriker så undrar först och främst om man kan använda kabeln?
Sätter man isf en liten normcentral med egen jordfelsbrytare i förrådet eller tänker jag fel?
Nej, jag kommer inte koppla själv men vill veta om installationen är möjlig/laglig innan jag ringer en behörig elektriker.
Idag finns en ej inkopplad jordkabel märkt EKKJ 0,6/1 kV 4x6/6 F3 med blå, brun, svart, grå samt skärm nergrävd ifrån proppskåpet (som sagt ej inkopplad) i huset fram till förrådet (ca 30m). Kabeln verkar ligga ca 45-50 cm ner i marken utan kabelskyddsrör och går inte att byta ut pga av stenläggning etc.
Är ju som sagt ingen elektriker så undrar först och främst om man kan använda kabeln?
Sätter man isf en liten normcentral med egen jordfelsbrytare i förrådet eller tänker jag fel?
Ja kabeln funkar utmärkt, det är ett bra kabelval för att mata t.ex. en undercentral.U upa skrev:
Bara att den är i fräscht oskadad skick, om det är skador i höljet så finns det risk att den koncentriska ledaren har ärgat sönder.
Men det är ingen överhängande risk, för det mesta är dessa kablar OK.
Kabeln är helt urkopplad idag så det där med att megga o sånt får elektrikern mecka med. 👍Mikael_L skrev:
Det är nog rätt många elektriker som inte har en aning om att just den meggningen (mellan koncentrisk ledare och sann jord) kan göras och vara smart att utföra.
Nämligen så kan det avslöja skicket på kabeln.
Jag undersökte och felsökte en lång kabel ute vid en kyrkogård en gång, och det verkade ju finnas kontinuitet i alla parter, och isolationsmotstånd mellan alla.
Men ändå sjönk spänningen om man lade på en hög last och det blev sned fördelning mellan fasspänningarna.
Men när jag till sist gjorde denna test jag nu föreslog så kunde jag ju se att den koncentriska ledaren hade ganska god kontakt med jord.
Så slutsatsen var att kabelhöljet troligen varit skadat och under årens lopp (kabeln var från 50-talet) hade tills sist den koncentriska ledaren helt ärgat av, så idag fungerade det endast som ett dåligt jordspett, och det förklarade alla mätresultat och iakttagelser.
Nämligen så kan det avslöja skicket på kabeln.
Jag undersökte och felsökte en lång kabel ute vid en kyrkogård en gång, och det verkade ju finnas kontinuitet i alla parter, och isolationsmotstånd mellan alla.
Men ändå sjönk spänningen om man lade på en hög last och det blev sned fördelning mellan fasspänningarna.
Men när jag till sist gjorde denna test jag nu föreslog så kunde jag ju se att den koncentriska ledaren hade ganska god kontakt med jord.
Så slutsatsen var att kabelhöljet troligen varit skadat och under årens lopp (kabeln var från 50-talet) hade tills sist den koncentriska ledaren helt ärgat av, så idag fungerade det endast som ett dåligt jordspett, och det förklarade alla mätresultat och iakttagelser.
Sen ska jag väl vara tydlig med att det är absolut ingen undersökning som alltid bör göras, eller att jag skulle göra den alltid.
Utan jag tänker att det kommer på fråga ifall det är en gammal kabel som ska användas, är den över 50 år gammal är det nog smart, är den 25 år gammal så kanske ... men absolut inte för nyare kablar.
Ja eller om man av någon anledning misstänker att den kanske har blivit skadad.
Det är inte så att kabeltypen ofta är i dåligt skick, tvärtom så är det en robust kabel som för det mesta är i gott skick.
Utan jag tänker att det kommer på fråga ifall det är en gammal kabel som ska användas, är den över 50 år gammal är det nog smart, är den 25 år gammal så kanske ... men absolut inte för nyare kablar.
Ja eller om man av någon anledning misstänker att den kanske har blivit skadad.
Det är inte så att kabeltypen ofta är i dåligt skick, tvärtom så är det en robust kabel som för det mesta är i gott skick.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad för puts eller annat kan jag använda på teglet/befintligt puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Använda befintlig/äldre matning för laddbox
Laddboxar -
Ändra kod till en befintlig användare på SPC-larm?
Villalarm & Hemautomation -
Använda befintlig dvärgbrytare till Shelly 3EM för att bevaka 3-fasgrupp
El -
Använda befintliga rör till nytt tvättställ i badrum
Badrum