Jag behöver få ut ström till förrådet för belysning, pump till trädgårdsvattnet (1 fas) samt några uttag för att kunna köra kompostkvarn och dyl. Har redan 3 fas-uttag i garaget så inte jätteviktigt men om det skulle vara möjligt ett + för ev. framtida idéer..

Nej, jag kommer inte koppla själv men vill veta om installationen är möjlig/laglig innan jag ringer en behörig elektriker.

Idag finns en ej inkopplad jordkabel märkt EKKJ 0,6/1 kV 4x6/6 F3 med blå, brun, svart, grå samt skärm nergrävd ifrån proppskåpet (som sagt ej inkopplad) i huset fram till förrådet (ca 30m). Kabeln verkar ligga ca 45-50 cm ner i marken utan kabelskyddsrör och går inte att byta ut pga av stenläggning etc.

Är ju som sagt ingen elektriker så undrar först och främst om man kan använda kabeln?
Sätter man isf en liten normcentral med egen jordfelsbrytare i förrådet eller tänker jag fel?

Låter som det skulle gå bra att använda den kabeln men man bör ju göra en isolationsmätning och kanske kontinuitetsmätning först så man vet att den är okej elektriskt.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Megga kabeln först och se om den är ok och att det inte är kortis i den

• Gilla
upa
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låter som det skulle gå bra att använda den kabeln men man bör ju göra en isolationsmätning och kanske kontinuitetsmätning först så man vet att den är okej elektriskt.
Det bör väll en elektriker kunna mäta. 👍

Använder man skärmen som jord? Ska inte all jord vara gul/grön idag?

Japp, skärmen används som jord. Svårt att missta som något annat. Gul/grön är bra när det finns risk för sammanblandning av olika ledare.

• Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Använder man skärmen som jord? Ska inte all jord vara gul/grön idag?
Den tejpas med grön/gul tejp eller slang när man skalat upp kabeln

• Gilla
upa
  • Laddar…
J Josth skrev:
Japp, skärmen används som jord. Svårt att missta som något annat. Gul/grön är bra när det finns risk för sammanblandning av olika ledare.
Ahh.. Underbart jue! 😀🙌
Såå.. Då bör det funka att få till ett 3-fasuttag också?

Absolut borde det gå bra att få ett 3-fas CEE uttag.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen! 👍
Blir att ringa elektriker på måndag.

Mikael_L
U upa skrev:
Är ju som sagt ingen elektriker så undrar först och främst om man kan använda kabeln?
Sätter man isf en liten normcentral med egen jordfelsbrytare i förrådet eller tänker jag fel?
Ja kabeln funkar utmärkt, det är ett bra kabelval för att mata t.ex. en undercentral.
Bara att den är i fräscht oskadad skick, om det är skador i höljet så finns det risk att den koncentriska ledaren har ärgat sönder.
Men det är ingen överhängande risk, för det mesta är dessa kablar OK.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Mikael_L
J J-banan skrev:
Megga kabeln först och se om den är ok och att det inte är kortis i den
Ett tips är också att koppla ur kabeln i bägge ändar och megga mellan koncentrisk ledare och sann jord (t.ex. mot jordblecket i ett vägguttag i drift).
För att utröna ifall kabelhöljet är helt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett tips är också att koppla ur kabeln i bägge ändar och megga mellan koncentrisk ledare och sann jord (t.ex. mot jordblecket i ett vägguttag i drift).
För att utröna ifall kabelhöljet är helt.
Kabeln är helt urkopplad idag så det där med att megga o sånt får elektrikern mecka med. 👍

Mikael_L
Det är nog rätt många elektriker som inte har en aning om att just den meggningen (mellan koncentrisk ledare och sann jord) kan göras och vara smart att utföra.

Nämligen så kan det avslöja skicket på kabeln.

Jag undersökte och felsökte en lång kabel ute vid en kyrkogård en gång, och det verkade ju finnas kontinuitet i alla parter, och isolationsmotstånd mellan alla.
Men ändå sjönk spänningen om man lade på en hög last och det blev sned fördelning mellan fasspänningarna.
Men när jag till sist gjorde denna test jag nu föreslog så kunde jag ju se att den koncentriska ledaren hade ganska god kontakt med jord.
Så slutsatsen var att kabelhöljet troligen varit skadat och under årens lopp (kabeln var från 50-talet) hade tills sist den koncentriska ledaren helt ärgat av, så idag fungerade det endast som ett dåligt jordspett, och det förklarade alla mätresultat och iakttagelser.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen ska jag väl vara tydlig med att det är absolut ingen undersökning som alltid bör göras, eller att jag skulle göra den alltid.

Utan jag tänker att det kommer på fråga ifall det är en gammal kabel som ska användas, är den över 50 år gammal är det nog smart, är den 25 år gammal så kanske ... men absolut inte för nyare kablar.

Ja eller om man av någon anledning misstänker att den kanske har blivit skadad.

Det är inte så att kabeltypen ofta är i dåligt skick, tvärtom så är det en robust kabel som för det mesta är i gott skick.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.