7 260 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Kan jag åberopa dolda fel och vilka rättigheter har jag?
För mig är "Det finns inga garantier" ett påstående som underförstått innebär "Det kan vara kass". Att det är icke fackmannamässigt utfört är väl ganska uppenbart då kaklet lossnar. Givetvis är det surt, men det skulle vara ännu surare för säljaren att betala för ett nytt badrum i ett hus han inte längre äger.
Erik
Erik
De plattor som lossnat är helt rena underhöll, det sitter alltså ingen som helst fix på undersidan. När detta först uppdagades så gjorde jag en lekmannabedömning att det förmodligen berodde på att fixet hade hunnit torka innan plattorna sattes dit. Men jag påpekade detta för killen från ocab som bara sa att det inte alls behövde vara så.cecar33 skrev:Om det inte skulle bero på felaktigt fogande enligt Octad så plocka upp en platta och åk runt till olika kakelfirmor och hör vad deras åsikt är angående plattan och hur fixet har lagts på.Men det mest troliga verkar vara som Thomas59 säger om det är runt golvbrunnen så bör man kolla det med hur den är monterad den får inte enbart hänga i golvspånet utan avväxlingar med bjälkar
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Så uppfattar jag inte TS beskrivning. Anticimex besiktigade inte, pga att säljaren gjort arbetet, men gav inget omdöme i övrigt. Ocab kom in först senare och Ocabs besiktning (?) har i princip inget värde.nino skrev:
Det faktum att badrummet inte besiktigades innan köpet har i princip ingen betydelse för bedömningen av dolt fel. Det förutsätter dock att en besiktning, om den hade utförts, inte hade visat på några indikationer som skulle föranleda en mer ingående undersökning. Silicon i fogar/runt golvbrunn skulle väl möjligen kuna vara en sådan indikation.
Att badummet är utfört av en icke fackman utesluter inte per definition dolt fel.
Har inte uttalat mig så mycket om dolt fel frågan och det kan nog vara svårt att få ersättning den vägen men visar det sig vara fel i golv/brunnskonstruktionen är det inte uteslutet i alla fall att nå framgång.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag har uppfattat det som att i den mån försäkringsbolag överhuvudtaget ersätter (många har friskrivningar om ytskikt i våtrum) så ersätter de om det är fackmannamässigt gjort, dvs även om en hempulare gjort det, men gjort rätt HELA vägen.
Iom. silikon runt golvbrunnen så är det inte fackmannamässigt (silikon i skarv mellan golv o vägg, har jag för mig är lite lösare skrivet) så är badrummet inte fackmannamässigt.
Problemet med silikon på fel ställen är precis som Ocab skriver att vatten kan bli stående bakom/under plattorna. Det kan ge mögel. Men det ger också risk för att tätskiktet utsätts för långvarigt vatten med skapligt högt tryck, det ökar risken för att ev. mikroskopiska fel i tätskiktet skall släppa igenom vatten, och då skadas skivorna i väggen eller golv som sväller, det ger rörelser i materialet som får plattorna att släppa.
Men eftersom Ocab egentligen inte gjort en ordentlig undersökning i det här fallet så vet vi inte om det är det som hänt, eller om plattorna helt enkelt inte sitter fast ordentligt från början.
Iom. silikon runt golvbrunnen så är det inte fackmannamässigt (silikon i skarv mellan golv o vägg, har jag för mig är lite lösare skrivet) så är badrummet inte fackmannamässigt.
Problemet med silikon på fel ställen är precis som Ocab skriver att vatten kan bli stående bakom/under plattorna. Det kan ge mögel. Men det ger också risk för att tätskiktet utsätts för långvarigt vatten med skapligt högt tryck, det ökar risken för att ev. mikroskopiska fel i tätskiktet skall släppa igenom vatten, och då skadas skivorna i väggen eller golv som sväller, det ger rörelser i materialet som får plattorna att släppa.
Men eftersom Ocab egentligen inte gjort en ordentlig undersökning i det här fallet så vet vi inte om det är det som hänt, eller om plattorna helt enkelt inte sitter fast ordentligt från början.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Såg först nu det där om att inget fix satt på plattorna. Det tror jag talar mer för att de bara är felaktigt uppsatta.
Hur stora är plattorna?
Hur stora är plattorna?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja, jag skulle nog ha bestridit fakturan men då har jag kunskap att själv agumentera. I ditt fall är det nog bara att knyta nävarna fickorna. Ocab kommer säkert (felaktigt) att påstå att mätningen var korrekt/relevant och då står ord mot ord och för 2500 kr är det nog inte värt att bråka.hedde skrev:Killen från ocab mätta bara på de väggar som är på andra sidan av duscharnas väggar så att säga och sa att det inte fanns någon fukt där, ej heller i taket nere i källaren under duschen.
Frågan är bara hur jag skall uttrycka min bestridning av fakturan.
Sen får jag väl helt enkelt kolla vidare med vidare utredning vilket förmodligen inte blir billigt.![]()
Benstridande av fakturan kan bli knepigt, vad var det för uppdrag som gavs till Octab har det utfört uppdraget eller inte. Enbart av den anledningen att svaret inte blev som förväntat är inte själ till att inte betala. Dessutom så har de tydligen även mätt på "rätt sida " för att kolla om det finns fukt. Problemet är nog större med uttalandet att det inte är fackmannamässigt utfört och det sades redan vid överlåtelsen och då har man köpt risken med öppna ögon.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ocabkillens slutsats är helt åt pipan. Är fixet korrekt applicerat går det i princip inte att ta bort fixet utan att skada plattan så att fixet skulle ha försvunnit gnom påverkan av stillastående vatten är ju bara löjligt. Din lekmannabedömning verkar rimligare vilket innebär att plattorna fram till nu enbart suttit fast med fogarna.hedde skrev:De plattor som lossnat är helt rena underhöll, det sitter alltså ingen som helst fix på undersidan. När detta först uppdagades så gjorde jag en lekmannabedömning att det förmodligen berodde på att fixet hade hunnit torka innan plattorna sattes dit. Men jag påpekade detta för killen från ocab som bara sa att det inte alls behövde vara så.
Om det stämmer att man mätt även från den torra sidan och konstaterat att ingen fukt kunde påvisas skulle jag personligen fästa plattorna på nytt, foga om och hålla lite koll på taket under badummet ett tag.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja den infon (att man mätt på den torra sidan) tillkom ju senare i tråden. Det är väl då utlåtandet om att stillaståendevatten kan få fixet att vittra/lossna som är direkt felaktigt men jag kan hålla med om att det nog bara är att släppa frågan och betala.cecar33 skrev:Benstridande av fakturan kan bli knepigt, vad var det för uppdrag som gavs till Octab har det utfört uppdraget eller inte. Enbart av den anledningen att svaret inte blev som förväntat är inte själ till att inte betala. Dessutom så har de tydligen även mätt på "rätt sida " för att kolla om det finns fukt. Problemet är nog större med uttalandet att det inte är fackmannamässigt utfört och det sades redan vid överlåtelsen och då har man köpt risken med öppna ögon.
Själv skulle jag nog ha vägrat att betala men så är jag både jurist och någorlunda kunnig om våtrum och fuktmätningar.
Saken är den att det just nu endast är två plattor som ärhelt loss, flera verkar vara på g då fogen runt om börjat släppa. Vissa plattor har även spruckit. Så då behövs ju hela golvet så att säg bytas helt o hållet, vad det gäller plattorna alltså.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Äh, fäst plattorna och foga om. Det är nog lugnt. Siliconet bör du väl kanske också ta bort och ersätta med fog, men det är inte nödvändigt.hedde skrev:
En flaska fogrengöring skulle nog också göra gott
Produkter som diskuteras: "fogrengöring"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
399 kr inkl moms
461 kr
Läs mer