2 272 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Kan inte surfa med smart tv
Producerad 2018, men instruktionsboken är från maj 2014.. din tv är i verkligheten 11 år gammal så att youtube och webbläsaren ska fungera är otroligt...D DMcK skrev:
Det här är ju ett problem i samhället idag då teknikutvecklingen går så snabbt... en produktionslinje kan vara igång i några år och då tillverkas föråldrade prylar. Som dessutom reas ut något år senare. Man köper en ny sak som i verkligheten är 5-7 år gammal när den levereras som ny....
Kollade upp laptops på elgiganten häromdagen och där fanns det många nya maskiner med en processor som är fyra generationer gammal... vilket fynd.
Om din tv har fungerat men slutat fungera medans allt annat fungerar och du inte ändrat något så är det fel med din tv. Du behöver inte felsöka internet isåfall.
Redigerat:
Och ålder kontra hur väl den fungerar beror också på vilket segment den tillhör. Billigaste billigaste, tja då kommer den dag ett fungera lika väl som man tycker att en väldigt billig telefon fungerar. Man snålar in på processor, minne, lagring osv och smarta funktioner kommer fungera därefter. Man använder komponenter som har några år på nacken och är omoderna.
Jag kör med en chromecast för appar (enbart Netflix och hbo max), sen en raspberry pi5 med openelec som videospelare, alla filer ligger på ett NAS jag har lokalt. Inte enklare lösningen men funkar väldigt bra. Tvn är själv inte ens på internet så jag behöver inte oroa mig att den analyserar och skickar hem vad jag tittar på, aka spionera.
Jag kör med en chromecast för appar (enbart Netflix och hbo max), sen en raspberry pi5 med openelec som videospelare, alla filer ligger på ett NAS jag har lokalt. Inte enklare lösningen men funkar väldigt bra. Tvn är själv inte ens på internet så jag behöver inte oroa mig att den analyserar och skickar hem vad jag tittar på, aka spionera.
På bilden i inlägg 1 har du tre enheter inkopplade på fiberkonvertens LAN-anslutningar,D DMcK skrev:
LAN1 (1 Gbit länk), LAN2 (100 Mbit länk) & LAN3 (1 Gbit länk).
Man bör normalt aldrig ha någon dator, etc direktansluten till fiberkonverten, anledningen är att alla på internet kommer åt den enheten.
Jag har tidigare haft portar öppna i routern för att komma åt NASen, har det inte längre. Det tar inte många timmar innan det blir en massa inloggningsförsök mm till NASen när portar var öppna i routern.
Tack, ska försöka med det.A AndersS skrev:
Tack.Demmpa skrev:
På bilden i inlägg 1 har du tre enheter inkopplade på fiberkonvertens LAN-anslutningar,
LAN1 (1 Gbit länk), LAN2 (100 Mbit länk) & LAN3 (1 Gbit länk).
Man bör normalt aldrig ha någon dator, etc direktansluten till fiberkonverten, anledningen är att alla på internet kommer åt den enheten.
Jag har tidigare haft portar öppna i routern för att komma åt NASen, har det inte längre. Det tar inte många timmar innan det blir en massa inloggningsförsök mm till NASen när portar var öppna i routern.
Ska jag koppla:
Från fiberkonverten till LAN 1 på router.
Från router LAN 2 till privat dator.
Från router LAN 3 till smart tv.
Från router LAN 4 till digital box.
1. Stämmer det?
2. Vad används WAN till?
3. Om jag behöver använda fler LAN portar till bl a övervakningsenheter, hur gör jag då?
Svara
Dela
Spara
Redigerat:
Om jag förstått det rätt så blir kopplingen så här:
1. Stämmer det?
2. Vad används WAN till?
3. Om jag behöver använda fler LAN portar till bl a övervakningsenheter, hur gör jag då?
1. Stämmer det?
2. Vad används WAN till?
Tack igen.A AndersS skrev:
Blir kopplingen så här:
1. Stämmer det?
2. Vad används WAN till?
Svara
Dela
Spara
WAN står för Wide Area Network, "internet".
LAN står för Local Area Network, egna nätverket.
På tjänstefördelaren/fiberkonverten:
LAN1 => WAN på din router.
LAN2 => IP-TV-box från tjänsteleverantören
LAN3 => IP-telefonibox.
LANx på routern till dina enheter som tex dator, smart-TV, etc.
LAN står för Local Area Network, egna nätverket.
På tjänstefördelaren/fiberkonverten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LAN1 => WAN på din router.
LAN2 => IP-TV-box från tjänsteleverantören
LAN3 => IP-telefonibox.
LANx på routern till dina enheter som tex dator, smart-TV, etc.
Fast beroende på leverantör så kanske ingenting ska in på LAN2 eller 3. Där ska IP-TV och tele kopplas in bakom routern istället.Demmpa skrev:
Tack Demmpa!Demmpa skrev:
Utifrån hur du skrev tidigare: "Man bör normalt aldrig ha någon dator, etc direktansluten till fiberkonverten, anledningen är att alla på internet kommer åt den enheten."
Fråga1: Om man kopplar digitalboxen direkt till fiberkonverten, finns det risk att allt man ser på blir tillgängligt?
Om jag följer dina instruktioner blir det i mitt fall:
LAN 1 från fiberkonverten till WAN på routern.
LAN 2 från fiberkonverten till digitalbox
LAN 1 på router till smart tv
LAN 2 på router till dator
LAN 3 på router till ev andra enheter.
Fråga 2: Är det OK?
Fråga 3: Du skrev som sagt att man inte ska koppla datorn etc direkt till fiberkonverten eftersom jag då blir synlig för andra utan genom routern, hur skyddar routern mig? Har den brandvägg/kryptering?
Tack på förhand!
Daniel
Den har NAT. Som standard är alla portar öppna för någon att ansluta till (och det har varit många sårbarheter i Windows genom åren så du utsätter dig för stora risker). NAT är inte en brandvägg, men i praktiken gör den samma sak: gömmer dina portar från omvärlden. En mer avancerad brandvägg kan även analysera trafiken som är inkommande och filtrera bort skum trafik. NAT med port forwarding gör att du kan öppna upp en specifik port och binda den till någon enhet på ditt nätverk, men den kommer inte att kolla om trafiken är skadlig eller inte.D DMcK skrev:
En vanlig router lägger inte till någon kryptering. Men flertalet har stöd för VPN i inställningarna om du vill få det att se ut som om du surfar från annat land eller dölja din trafik från din svenska operatör.
Tack för ditt inlägg. DanielS sjoelund skrev:Den har NAT. Som standard är alla portar öppna för någon att ansluta till (och det har varit många sårbarheter i Windows genom åren så du utsätter dig för stora risker). NAT är inte en brandvägg, men i praktiken gör den samma sak: gömmer dina portar från omvärlden. En mer avancerad brandvägg kan även analysera trafiken som är inkommande och filtrera bort skum trafik. NAT med port forwarding gör att du kan öppna upp en specifik port och binda den till någon enhet på ditt nätverk, men den kommer inte att kolla om trafiken är skadlig eller inte.
En vanlig router lägger inte till någon kryptering. Men flertalet har stöd för VPN i inställningarna om du vill få det att se ut som om du surfar från annat land eller dölja din trafik från din svenska operatör.
Äldre digitaltvboxar ansluts med en separat anslutning via vlan. Mediaomvandlare brukar ha 4 portar där digitaltv tilldelas en port som ansluter till en digitaltvleverantör. Ingen annan trafik går på den porten och ingen på internet kan se trafiken eller porten.D DMcK skrev: