Hej,
Låsningen av vår altandörr har börjat kärva. När man vrider nyckeln mot låst läge så tar det stopp. Både om dörren är stängd eller öppen.
Jag har tagit ut låskolvarna och de fungerar som de ska. Det går inte att vrida låsningen med skruvmejsel när låsen är borta.
Jag har plockat bort dörrhandtagen och smörjt med olja. Då fungerar det oftast att vrida nyckeln till låsning. Däremot så går inte dörren i lås, utan den kan fortfarande öppnas med handtaget.
Kan jag göra något mer eller är det dags att byta låshus? Dörren är 14 år gammal och används flera gånger dagligen eftersom vi har katt.
Låsningen av vår altandörr har börjat kärva. När man vrider nyckeln mot låst läge så tar det stopp. Både om dörren är stängd eller öppen.
Jag har tagit ut låskolvarna och de fungerar som de ska. Det går inte att vrida låsningen med skruvmejsel när låsen är borta.
Jag har plockat bort dörrhandtagen och smörjt med olja. Då fungerar det oftast att vrida nyckeln till låsning. Däremot så går inte dörren i lås, utan den kan fortfarande öppnas med handtaget.
Kan jag göra något mer eller är det dags att byta låshus? Dörren är 14 år gammal och används flera gånger dagligen eftersom vi har katt.
Hej Hasse! jag har samma problem med lika märke på dörren. Hur löste du detta?H Hasse C skrev:Hej,
Hej,P PatrikL skrev:
Jag bytte till slut hela spanjoletten. Dvs låshus och hela delen som sitter i dörren med piggarna som åker ut i karmen uppe och nere. Jag beställde från bygglagret.se och fick bra hjälp av dem.
Däremot var det besvärligt att få den nya spanjoletten att passa eftersom låshuset och några andra delar inte passade i gamla hålet. Jag fick såga ut med multiverktyg och det var lite småbesvärligt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Assa 2000 - Kan låsa ytterdörr men inte låsa upp den.
Fönster & Dörrar -
Går det inte låsa upp dörren med nyckel på ett BG5000
Fönster & Dörrar -
Det går inte att låsa dörren
Fönster & Dörrar -
Handtaget/låset till altandörren går inte att låsa upp. Hjälp!
Fönster & Dörrar -
Kan inte låsa upp altandörr
Fönster & Dörrar