Beställt bulk idag, ska tydligen inte vara några problem att få leverans.

tttomten tttomten skrev:
Beställt bulk idag, ska tydligen inte vara några problem att få leverans.
Vilken producent, mängd och till vilket pris per ton? Bara lite nyfiken!

trähandtag trähandtag skrev:
Vilken producent, mängd och till vilket pris per ton? Bara lite nyfiken!
Scandbio, 2,5 ton, enl prislista som jag inte vet :rolleyes:, köp går via min lokala handlare.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Scandbio, 2,5 ton, enl prislista som jag inte vet :rolleyes:, köp går via min lokala handlare.
Var nere och ställde om vilken insugsplats pelletsen i förråd skulle tas i från (vakumsug). Vi börjar med att tömma närmast ingången till förrådet, så det går att inspektera. Det har gått åt ganska precis 2,0 ton sedan start i sensommaren. Har kvar lite drygt 3 ton i förrådet och 900 kg i säck (som reserv). Bedömer att vi måste fylla på med 3 ton efter nyår.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad är problemet med att importera el ?
Tillgång och pris, dessutom transmissionsförluster som man kan minska om man producerar kraften i det elområde den förbrukas.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tillgång och pris, dessutom transmissionsförluster som man kan minska om man producerar kraften i det elområde den förbrukas.
Vi har redan diskuterat ditt inlägg.

Forumtråd om svårigheter med att få tag i eller betala för pellets och alternativa uppvärmningsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karrock
Nu har jag slöläst merparten av tråden. Har förstått att det är väldigt viktigt med bulk. Men säg att köpa på småsäck och betala någon för att lägga 1-5h på att bära dem till bingen? Är det så orimligt att det är bättre att överge en fin panna och sätta in en brummande elfläkt? Är säckpellets en helt annan produkt? Att priset kan vara annorlunda är ju en verklighet att förhålla sig till oavsett vad för billig uppvärming man hade för två år sedan.

Det var ett gäng år sedan jag eldade pellets. Men då skiljde det just inget i pris. När det skiljde det i allmänhet till säckarnas fördel.
Det var en heldel gnäll på finfraktion i bulkpellets. Jag tror det blev en del reklamationer från folk med känsligare brännare. Det gör väl att leverantörer drar sig för att leverera till privatkonsumenter.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Priset har ju inget att göra om man väljer säck eller bulk. Har ju bulk och sitter inte o kollar om säckpriset är några 100 billigare eller dyrare. Bulk är valt för bekvämlighet på samma sätt som om de som eldar med olja aldrig väljer att hämta 20 liters dunkar o manuellt fylla i, utan köper det via tankbil.

finfraktionen kan variera, alla pelletspannor går sämre om den är för hög. Under de 18 år vi köpt bulkpellets har vi varit med om en gång där driftstopp orsakats av för mycket ”bös”. Detta orsakade bakbrand i pannan o all pellets i pannan o eldstaden dränktes i vatten- är ett inbyggt säkerhetssystem. För er som inte känner till vår panna- Windhager/Viessmann, så har den ca 50 kg lokal lagring av pellets i pannan. Denna pellets skruvas in i pannan med en ca 30 cm skruv. Till det 50 kg lokala förrådet hämtas pellets från bulkförrådet (6-7 ton) med vakumsug fördelat i tre dysor i förrådet. Naturligtvis måste man inte ha ett bulkförråd, men vi valde detta då det är lika bekvämt som en oljetank. Pannan modulera effekten mellan ca 4 KW till 26 KW och är behovet lägre än 4 KW så stängs pannnan av. Vi sotar pannan o skorsten/arna på hösten, sedan en till två tömningar av asklådan under resten av eldningsåret. Vi brukar för säkerhetsskull tömma pannan på aska vid samma tillfälle för att ha koll på slitage. Detta skulle vi inte behöva göra, men gör det utifrån säkerhetstänk.

Kanske lite mycket om vår panna.

För en 15-25 år sedan var det många som konverterade sin oljepannor o satte in en pelletsbrännare- det krävde ofta mycket manuellt arbete. Tror att de flesta valt att köpa någon typ av värmepumplösning idag.

• Gilla
akoura och 3 till
  • Laddar…
Jag hade en Biona 2000. Den mal pellets en till spån, så den gick bra även på trasig pellets. Det var bara utmatningen från förrådet som påverkades. Men det fanns andra nackdelar med den modellen. Jag uppfattade då att vissa brännare var väldigt känsliga. Medan jag la in spån i förrådet för att bli av med det.

Karrock
Priset har ju inget att göra om man väljer säck eller bulk. Har ju bulk och sitter inte o kollar om säckpriset är några 100 billigare eller dyrare. Bulk är valt för bekvämlighet på samma sätt som om de som eldar med olja aldrig väljer att hämta 20 liters dunkar o manuellt fylla i, utan köper det via tankbil.

finfraktionen kan variera, alla pelletspannor går sämre om den är för hög. Under de 18 år vi köpt bulkpellets har vi varit med om en gång där driftstopp orsakats av för mycket ”bös”. Detta orsakade bakbrand i pannan o all pellets i pannan o eldstaden dränktes i vatten- är ett inbyggt säkerhetssystem. För er som inte känner till vår panna- Windhager/Viessmann, så har den ca 50 kg lokal lagring av pellets i pannan. Denna pellets skruvas in i pannan med en ca 30 cm skruv. Till det 50 kg lokala förrådet hämtas pellets från bulkförrådet (6-7 ton) med vakumsug fördelat i tre dysor i förrådet. Naturligtvis måste man inte ha ett bulkförråd, men vi valde detta då det är lika bekvämt som en oljetank. Pannan modulera effekten mellan ca 4 KW till 26 KW och är behovet lägre än 4 KW så stängs pannnan av. Vi sotar pannan o skorsten/arna på hösten, sedan en till två tömningar av asklådan under resten av eldningsåret. Vi brukar för säkerhetsskull tömma pannan på aska vid samma tillfälle för att ha koll på slitage. Detta skulle vi inte behöva göra, men gör det utifrån säkerhetstänk.

För en 15-25 år sedan var det många som konverterade sin oljepannor o satte in en pelletsbrännare- det krävde ofta mycket manuellt arbete. Tror att de flesta valt att köpa någon typ av värmepumplösning idag.

Ja, det var väldigt detaljerat om din panna. Mycket spännande. Jag är lite avundsjuk och tycker det vore synd att slänga en sån anläggning.

Du ger exemplet olja. Om jag hade kvar min oljepanna och fick veta att det är omöjligt att få ut en tankbil innan oljan tog slut skulle jag givetvis fylla 20L-dunkar som du föreslår och fylla på. Trots att olja/diesel är slabbigt och man måste skaffa dunkarna skulle det vara mitt första alternativ om det var omöjligt att få ut bulkbilen. Jag skulle inte sura om att behöva slänga oljepannan och sätta in luftvärmepump.

I ditt fall ter det ju sig ännu enklare eftersom säckpellets kommer just på säck, och inte behöver särskilt emballage. Dessutom i en vikt som, om inte du själv, åtminstone en pigg man under 40 år kan kånka in på ett arbetspass.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
hej o tack för informationen, men det handlar pellets via bulk inte via pall. o kanske detta är bara ett problem i Skåne?
Har problem även i Stockholm med leveranser. Har alltid använt brapellets.se (nu qstar) men har gått upp från ca 8500 kr för ca 3.4 T till 16000 kr för samma här senast på senaste ca 4 åren. Så när jag kollat runt med leverantörer så levererar ingen till mitt område.

Inget ont om brapellets (qstar) snabba och raka. Gillar dom och prisändringar föranleda alltid av information.

Jag har även en liknande lösning men mindre förråd (ca 4 ton) men pannan är samma farfar satte in på 60 talet med en pelletsbrännare. Och det är en massa arbete med aska och skor i brännaren och minst en gång om året går nån kondensator/glödspiral eller liknande sönder.
Jag har länge funderat på att investera i en ny pelletspanna men fastnar alltid i informations träsket och prisbilden. Och nu när pellets priserna skenar så vet jag inte om det är en sån bra idé. Ska kolla lite på märket du har. Är den att rekomendera eller har du andra tips.

Just nu är det inte läge att köpa mer avancerad pelletspanna, då tillgången till pellets är skakig. Priset per kwh är fortfarande trots dubbla priser bättre än fjärrvärme för de flesta, men högre än bergvärme. Vatten luft värmepump kan vara bättre, men jag har ingen i bekantskapskretsen som har en sådan anläggning mer än 10 år, innan det är dags att köpa nytt. Bra isolerade hus med lågt uppvärmningsbehov är framtiden.

Läste att priset på pellets i Tyskland fallit till ca 3600 kr tonnet. Har inte undersökt marknaden i Sverige. någon som har koll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.