Fler pelletseldare sitter nog i samma problem som Ts, och såvida inte pelletspriset rasar påtagligt (vilket jag inte ser några indikationer på) så blir det nog en Luft/vattenVP här också, som får sköta om basproduktionen. Och pannan får vara kvar för spets.
Sett ur det större perspektivet gällande vår totala elförbrukning så är det ju inte rätt väg, men i nuvarande omvärldsläge så måste ju den egna plånboken få styra.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anledningen till de höga pelletspriserna är ju att gaspriserna är så höga pga gasbrist i kombination med att pellets är lätt att transportera. När gaspriserna kommer ner så kommer även priset på pellets att sjunka. Hur lång tid det tar är en annan femma. Ett halvår, ett år, två, tre? Det beror på kriget i Ukraina och när och hur det avslutas.

Jag byter inte värmesystem med ett perspektiv på ett eller ett par år. Man måste ha mycket längre tidsperspektiv än så. Om man kan ha flera olika alternativ är det ju jättebra men det är inte heller gratis.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
Nu är det ju delvis off topic, men varför tror så många (även i t ex räntetrådarna) att det är självklart att Rysslands erövringskrig kommer stanna i Ukraina? Som det ser ut nu är risken för spridning klart större än att kriget skulle vara färdigt om ett halvår. Önsketänkande? Möjligen är de som bara ser svensk public service invaggade i någon falsk säkerhet, och då kan jag ha viss förståelse för det.

Så många som möjligt borde planera för en uppvärmningsform som klarar av att Sverige blir isolerat. Det är i dagsläget det mest långsiktiga och realistiska. Inklusive svenska staten då givetvis, som måste göra sin del.

Världsläget är sämre än det varit någonsin under min livstid, med mycket stora och farliga problem på många olika håll i världen samtidigt. Sovjet var enligt mig en mindre risk eftersom det trots allt styrdes av en större grupp människor (politbyrån med valda från centralkommittén) och inte en enda galen person som nu, typ som i Tyskland under senaste världsomfattande konflikten.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nu är det ju delvis off topic, men varför tror så många (även i t ex räntetrådarna) att det är självklart att Rysslands erövringskrig kommer stanna i Ukraina? Som det ser ut nu är risken för spridning klart större än att kriget skulle vara färdigt om ett halvår. Önsketänkande? Möjligen är de som bara ser svensk public service invaggade i någon falsk säkerhet, och då kan jag ha viss förståelse för det.

Så många som möjligt borde planera för en uppvärmningsform som klarar av att Sverige blir isolerat. Det är i dagsläget det mest långsiktiga och realistiska. Inklusive svenska staten då givetvis, som måste göra sin del.

Världsläget är sämre än det varit någonsin under min livstid, med mycket stora och farliga problem på många olika håll i världen samtidigt. Sovjet var enligt mig en mindre risk eftersom det trots allt styrdes av en större grupp människor (politbyrån med valda från centralkommittén) och inte en enda galen person som nu, typ som i Tyskland under senaste världsomfattande konflikten.
Har du lyssnat på försvarsministrar världen över? Tex GB , US of A eller de nordiska ministrarna eller ÖB?

MultiMan
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du lyssnat på försvarsministrar världen över? Tex GB , US of A eller de nordiska ministrarna eller ÖB?
Så ofta de pratar i princip, tillsammans med många, många andra. Vad tänker du på?

MultiMan MultiMan skrev:

Om Sverige skulle bli isolerat så är nog bränslebristen ett ganska litet problem. Man kan klä på sig så att man klarar sig ganska bra i ett helt utkylt hus. Däremot kommer matbristen bli ett enormt problem.

Vad händer om Putin startar krig mot ett Nato-land tex?

Det skulle vara en mänsklig katastrof men Ryssland skulle garanterat förlora (även om ingen egentligen skulle vinna) eftersom Nato helt enkelt är mycket starkare både militärt och ekonomiskt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Då har vi andra problem än pellets. Putin är inte efterbliven på det sättet, han har problem så det räcker. Han kommer aldrig att starta ett konvetionellt krig mot ett Natoland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bra fråga. Jag gissar att de överlevande kommer att avundas de döda.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
MultiMan
E Eld skrev:
Om Sverige skulle bli isolerat så är nog bränslebristen ett ganska litet problem. Man kan klä på sig så att man klarar sig ganska bra i ett helt utkylt hus. Däremot kommer matbristen bli ett enormt problem.
Det låter inte som du tar detta på allvar. Detta gäller inte några veckor utan kanske flera år och då blir bränslebrist ett mycket stort problem på många olika sätt, inklusive att producera mat. Energibrist är för övrigt aldrig "ett ganska litet problem" utan tillgången på energi är själva fundamentet som byggt den västerländska välfärden, och krävs för att den ska fungera. Inte särskilt många människor i Sverige kommer klara månad efter månad att bo i ett hus helt utan uppvärmning eller el, det är min bestämda uppfattning.

Om du klarar det kan jag bara lyfta på hatten. Jag vill nog vara beredd på att kunna värma både hus och vatten, för tvätt och egen tvagning, även efter den första chocken lagt sig.

F fsn skrev:
Då har vi andra problem än pellets. Putin är inte efterbliven på det sättet, han har problem så det räcker. Han kommer aldrig att starta ett konvetionellt krig mot ett Natoland.
Tyvärr delar jag inte den uppfattningen, utan samtliga baltländer (särskilt Litauen vid Kaliningradenklaven) och Polen riskerar dras in som ett första steg.

Våra västliga ledare lät sig luras av Putin under 20 års tid. det vore ett stort misstag att fortsätta på den vägen.

Sedan tillkommer den överhängande risken att Kina "passar på" att försöka ta Taiwan när USA blir upptaget på annat håll, Nordkorea skjuter några kärnvapenmissiler mot Tokyo och så är bollen i rullning.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Det låter inte som du tar detta på allvar. Detta gäller inte några veckor utan kanske flera år och då blir bränslebrist ett mycket stort problem på många olika sätt, inklusive att producera mat. Energibrist är för övrigt aldrig "ett ganska litet problem" utan tillgången på energi är själva fundamentet som byggt den västerländska välfärden, och krävs för att den ska fungera. Inte särskilt många människor i Sverige kommer klara månad efter månad att bo i ett hus helt utan uppvärmning eller el, det är min bestämda uppfattning.

Om du klarar det kan jag bara lyfta på hatten. Jag vill nog vara beredd på att kunna värma både hus och vatten, för tvätt och egen tvagning, även efter den första chocken lagt sig.

Tyvärr delar jag inte den uppfattningen, utan samtliga baltländer (särskilt Litauen vid Kaliningradenklaven) och Polen riskerar dras in som ett första steg.

Våra västliga ledare lät sig luras av Putin under 20 års tid. det vore ett stort misstag att fortsätta på den vägen.

Sedan tillkommer den överhängande risken att Kina "passar på" att försöka ta Taiwan när USA blir upptaget på annat håll, Nordkorea skjuter några kärnvapenmissiler mot Tokyo och så är bollen i rullning.
Väst gjorde misstaget att tro att Putin var rationell på ett västligt sätt. Det var han inte, han var och är rationell på sitt eget megalomaniska ryska sätt. Han trodde att han kunde vinna lätt i Ukraina och komma undan med det men han var dåligt informerad. Nu vet han att han inte kan vinna ett krig mot Nato och kommer därför inte starta något. Däremot kan ju ett krig starta genom en olyckshändelse. Han skulle också kunna få en efterträdare som inte gör rationella kakyler alls utan startar ett krig utan utsikter att vinna. Att Kina i det läget skulle passa på att invadera Taiwan är väl närmast självklart.

Bränslebrist i Sverige kommer inte innebära att vi blir helt utan bränsle. Vi producerar det mesta utom olja, gas och en del av pelletsen själva. Att elpriserna kan bli extremt höga i södra Sverige beror ju på att vi exporterar till marknader där priset är mycket högre. Om vi verkligen skulle bli helt isolerade (mycket osannolikt) så upphör ju exporten av el. Man kan klara sig i åratal utan att duscha eller tvätta men man klarar inte många månader utan mat.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
F
MultiMan MultiMan skrev:

Ja, och vad fan menar du att det finns kvar att oroa sig för då? Grattis till vevradio, möglig sovsäck, 40 liter färskvatten och 12 kubik ved i det läget….

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Finland räknar med rullande strömavbrott i vinter för att vi inte har elektricitet så det räcker åt oss själva. Danmark och Tyskland och Estland har också brist. Norge har begränsat överskott.

Ryssland har elektricitet att sälja men det förutsätter att vi lägger oss platta politiskt och accepterar deras rätt att invadera grannländer och ställa till folkmord på befolkningen. Efter Ukraina kommer vi själva i tur. Jag tycker inte att importelektricitet i dag är värt priset att vi blir massmördade om några år.

Luftvärmepump som uppvärmning är gammalmodigt. Det är inte 2010-tal nu längre.
Domedagsprofeten är i gång :surprised:

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H handymanwannabe skrev:
Domedagsprofeten är i gång :surprised:
Nää.... inte alls. Vi har goda förutsättningar att hålla Putin&co på sin sida gränsen och om krigsförlusterna blir stora och vi har litet tur kan kanske diktaturen kollapsa och ryssarna att kräva demokrati.

Det enda som krävs för att lyckas med det där är att stärka civilsamhället och försvaret och stå ut med litet smärre obehag och i allra värsta fall litet slumpvisa bombningar och sabotage och något halvhjärtat anfall som vårt försvar kan slå tillbaka.
Det här är väl ingen domedagsprofetsia?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.