Jag bor i en bostadsrätt värd 400 000 kr med min fru som går komvux utan csn. Jag har relativt låg inkomst med 75% fast anställning och 25% sjukersättning men vi har överlevt hittils utan betalningsanmärkningar eller lån.

Vi vill bjuda på en liten villa i en småby för under 300 000 kr men jag KAN inte få någon bank att ge mig ett lånelöfte eller lån till det så vi sitter fast.

Swedbank säger att dom inte hjälper med överbryggningskredit för en så liten summa. Dom ger mig inte bolån pga för liten inkomst.

ICA banken ger mig inte bolån eller ens blancolån på 300 000 kr eftersom min nuvarande avgift i bostadsrätten är för hög för att våran ekonomi ska klara det enligt dom. Att vi planerar att flytta och sälja direkt hjälper inte.

Bluestep säger likadant.

Jag förstår inte vad vi ska göra, vi har pengarna fast i bostadsrätten men vi kan inte köpa en villa utan dom, även fast villan kostar MINDRE än bostadsrätten? Som max hade vi behövt betala dubbla avgifter en eller två månader. Vi hade ju tjänat pengar på att bo i villa till och med eftersom avgiften där vi bor är väldigt hög. Men vi sitter fast! Vi har desperat börjat titta på hyreslägenheter men det finns inga lediga och de få som kommer upp blir tagna av folk i långa köer direkt.

Hjälp...

Banker och bolåne institut är vinstdrivande, och ni verkar vara för stor risk. Kan ni få någon att gå i borgen/garanti för er så blir det en helt annan sak.
Att ni sedan ansöker hos flera aktörer gör att er kreditvärdighet sjunker.

Sälj först och hyr något tillfälligt i andra hand. Är ni bara två vuxna kan ni väl kompromissa lite med boendet en kortare tid, eller? Eller så biter ni ihop och väntar tills din fru är klar med studierna och fått ett jobb. Misstänker att ett hus för 300.000 drar med sig vissa okända kostnader även om det ligger i ett mindre populärt område.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
A Adkit skrev:
vi har pengarna fast i bostadsrätten men vi kan inte köpa en villa utan dom,
Rent krasst, du har svarat på din egen fråga. Du har fått bra svar i ovanstående inlägg. Tyvärr ser verkligheten ut som så, är nog bara att sälja bostadsrätten, precis som Nötegårdsgubben skriver, och hyra något tillfälligt. då har ni frigjort kapital och kan köpa huset.
Tänk också på att huset kostar mer i löpande utgifter än vad lägenheten gör. Och kräver förmodligen renoveringar och löpande underhåll.

Har du pratat med säljaren? Denne kanske kan vänta med tillträdet tills ni sålt. Men tänk på att man måste räkna med oväntade utgifter på ett hus. Det verkar inte som att de marginalerna finns. Det kan bli en riskabel situation.

Varför inte sälja bostadsrätten omgående då?

Det var en tråkig situation.

Jag ser ett par tänkbara vägar framåt. Jag förstår att rådet att sälja först, flytta till hyresrätt, och sedan köpa huset, kanske inte fungerar. Det är svårt att få tag på hyresrätter också.

Men hur skulle det fungera att sälja först, flytta till en andrahandslägenhet. Och sedan köpa huset?
Har någon av er en förälder eller annan släkting som kan hjälpa till med att vara medlåntagare?

En hake vid bankkontakterna är att summan kan vara för liten. Banker har ofta en nedre gräns för hur litet bolån man kan ta. Men rätt bank kan låna ut ändå, fast då på sämre villkor, eftersom de inte kan lägga upp lånet som ett bolån.

På det du skriver så får jag lite känslan att din ekonomiska situation, av banken bedöms som så riskabel att de kanske inte vill låna ut överhuvudtaget. I så fall är nog bästa rådet att sitta kvar i nuvarande bostad tills inkomsterna blir bättre. Klart med studier osv.

H hempularen skrev:
Det var en tråkig situation.

Jag ser ett par tänkbara vägar framåt. Jag förstår att rådet att sälja först, flytta till hyresrätt, och sedan köpa huset, kanske inte fungerar. Det är svårt att få tag på hyresrätter också.

Men hur skulle det fungera att sälja först, flytta till en andrahandslägenhet. Och sedan köpa huset?
Har någon av er en förälder eller annan släkting som kan hjälpa till med att vara medlåntagare?

En hake vid bankkontakterna är att summan kan vara för liten. Banker har ofta en nedre gräns för hur litet bolån man kan ta. Men rätt bank kan låna ut ändå, fast då på sämre villkor, eftersom de inte kan lägga upp lånet som ett bolån.

På det du skriver så får jag lite känslan att din ekonomiska situation, av banken bedöms som så riskabel att de kanske inte vill låna ut överhuvudtaget. I så fall är nog bästa rådet att sitta kvar i nuvarande bostad tills inkomsterna blir bättre. Klart med studier osv.
Det störiga är att bankerna tycker att våran ekonomiska situation ser dålig ut EFTERSOM bostadsrätten vi bor i har så hög avgift (nästan 8000 i månaden plus el). Det problemet hade vi ju inte haft i en villa. Även med ett bolån och driftkostnader så hade vi haft mindre utgifter än nu men det verkar inte bankerna förstå.

Och då var ju förhoppningen att renoveringar och liknande kunde göras senare när min fru hade inkomst om ett par år.

Jag funderade dock: istället för att flytta till tillfällig andrahandslägenhet, är det lagligt att bo på hotel och ha möbler i förvaring i en natt medans pengarna från försäljningen kommer in och sedan köpa huset med dom?

Du får sova var du vill och ha möblerna var du vill. Det är ingen som lägger sig i det.

D Daniel 109 skrev:
Du får sova var du vill och ha möblerna var du vill. Det är ingen som lägger sig i det.
Utan fast adress? Inte ens skatteverket?

Trist situation... Kan inte tänka mig att det är olagligt att bo på hotell, men att få ihop timingen så att det räcker med en natt kan nog vara svårt.

Om det nu är nuvarande månadskostnad som sätter käppar i hjulet så är nog enda lösningen ändå att sälja först. Då uppstår (minst) två frågor: Kommer ni få 400.000kr för lägenheten och kommer ni få behålla allt det? Tänker vinstskatt, lån på lägenheten... Nästa fråga: Mellanboende, har ni kollat alla personliga kontakter? Kompisar, föräldrar? Finns det någon camping med stugor i närheten?

Sen är ju även frågan om ni faktiskt kommer få det där huset för 300.000kr eller om priset stiger...

Man är ej tvungen att ha fast adress. Du kan ha en postbox t ex. Även få posten till hotellet om du så vill.

hsd
Kolla med andra banker...

Tänk på att hus kan medföra plötsliga, relativt enorma kostnader som man helt enkelt måste klara av.
Att ni har "överlevt hittils utan betalningsanmärkningar eller lån" betyder absolut inte att ni garanterat kommer göra det när ni väl sitter i huset.

Det är, trots hög månadsavgift, ett mycket säkrare boende i en BR kontra husägande.

Bästa hälsningar
Urtråkiga Klabbarparn

T ToRy skrev:
Trist situation... Kan inte tänka mig att det är olagligt att bo på hotell, men att få ihop timingen så att det räcker med en natt kan nog vara svårt.

Om det nu är nuvarande månadskostnad som sätter käppar i hjulet så är nog enda lösningen ändå att sälja först. Då uppstår (minst) två frågor: Kommer ni få 400.000kr för lägenheten och kommer ni få behålla allt det? Tänker vinstskatt, lån på lägenheten... Nästa fråga: Mellanboende, har ni kollat alla personliga kontakter? Kompisar, föräldrar? Finns det någon camping med stugor i närheten?

Sen är ju även frågan om ni faktiskt kommer få det där huset för 300.000kr eller om priset stiger...
Innan vi gör försäljningen så vill vi vinna budgivning på villan så att vi högst buder 350 000 kr. Vi borde väl då kunna få ett kontrakt från mäklaren som ger oss ett datum på inträde och vid det datumet behöver vi pengarna.

Vi kommer förhoppningsvis få 400 000 kr för lägenheten och då går kanske 50 000 kr till mäklare och flyttkostnader, städning, annat. Vinstskatten kommer ju nästa deklaration vad jag förstår. Och då har vi 350 000 kr i handen förhoppningsvis dagen efter försäljning. Försäljningen kan då förhoppningsvis bli satt så nära datumet för inträde i villan så allt vi behöver göra är att flytta ut möbler till förråd, ge ut nycklarna, bo tillfälligt, gå och få nycklarna för villan, flytta över möbler från förråd till villan och presto!

Det är många "förhoppningsvis"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.