Jag jobbar som manuellhuggare. Vi högg ner 2 st ekar som stod precis på tomtgräns (ej utmärkt och vi kollade med GPS)
Vi fick betala 8000:- till markägaren. Värdet på träden (ek) var ca 500:- men de nöjde sig inte med mindre än 8000:-

• Gilla
Dr.L och 1 till
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Jag tror inte det händer något om han drar det vidare för man kan inte begära av ts att kolla med lantmäteriet var tomtgränsen går när det står ett Gunnebo staket som man rimligen antar är tomtgränsen.
Man kan *inte* rimligen anta att grånsen är där staketet är. Man måste ta reda på ens gränser från lanmäteriets handlingar.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Japp, så jag hade verkligen försökt med smörgåstårta-iden + erbj. att plantera nytt = billigaste lösningen (om den godtas)

Bra idé, om relationen i övrigt är/har varit normal, borde grannen nappa på det. Lös det själva, utan åklagare och tingsrätt, så slipper du risk för böter även om jag inte tror det skulle bli några då du varken haft uppsåt eller verkar ha varit grovt oaktsam, utan skulle antagligen bara ådömas att reglera kostnaden för återställande men sånt kan man lösa utan att blanda in skattebetalarna :)

Göran.W
Här i dom trakterna jag bor sätter man till 99% staketen i tomt gränsen men det är kanske annorlunda längre upp i landet men det är ju faktiskt som skrivs dom som sätter det 1 meter in på tomten för att kunna göra underhåll.
Det man måste göra är att ta reda på hur det verkligen förhåller sig och är det hans träd så får man försöka göra grannen nöjd på alla sätt och vis för just träd kan ha ett enormt värde för ägaren och bädda för en långdragen osämja om man inte kommer överens.
Vill inte ts ha björkar där och det var grannens träd kan man kanske erbjuda honom några frukt träd istället som inte blir så stora som björkar.
Jobbig sits att sitta i för jag vet vad träd kan betyda för folk av egen erfarenhet för min granne blev rätt sur när jag sågade ner några av mina träd och tog bort delar av min häck.

sasse1 skrev:
Jag jobbar som manuellhuggare. Vi högg ner 2 st ekar som stod precis på tomtgräns (ej utmärkt och vi kollade med GPS)
Vi fick betala 8000:- till markägaren. Värdet på träden (ek) var ca 500:- men de nöjde sig inte med mindre än 8000:-
Du måste berätta för mig var man kan köpa två vuxna ekar för 500! Ingick det plantering i det priset med?

Nu stod det ju inte att det var vuxna eller inte, men värdet på ett par småekar som säljs på rot är nog inte mycket mer än 500kr

nu blev det 8000kr och för det får man kanske ett par små träd planterade.

När det gäller träd i närheten av gränser är det nog alltid en bra ide att prata med grannen innan man gör nåt och lejer man bort arbetet kan man gå upp gränsen tillsammans och märka upp tveksamma träd.

/ATW

Vite vid skada på planterad träd med högre bevarandegrad brukar anges till 200 - 400 tkr vid en entreprenad. Värdet på ett träd kan variera mycket.

Tror vi alla är överens om att "smörgåstårtan" är värt ett försök..
:)

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar som sagt som manuellhuggare och hugger ek. 2 st trädgårdsekar med brd på ca 30-35cm är värda ca 500 ihop i GROT/risvärde

sasse1 skrev:
Jag jobbar som sagt som manuellhuggare och hugger ek. 2 st trädgårdsekar med brd på ca 30-35cm är värda ca 500 ihop i GROT/risvärde
Nej, det är inte vad de är värda, det är vad man kan få om man säljer dem, eller möjligtvis vad de skulle varit värda för dig. En otroligt arrogant attityd tycker jag.

Däremot tycker jag inte den situationen är analog med TS, och skulle vara förvånad om det inte går att lösa enkelt.

Göran.W
Det korrekta värdet är vad det kostar att ersätta trädet med ett av samma storlek.
Jag skulle vilja påstå att 8000 kr är rena fyndet för 8000 kr räcker inte ens till att ersätta ett av träden.
Det är helt ointressant vad trädet har för värde vid avverkning för här är värdet för att återpantera träden som räknas och ekar är inte billiga.
När det gäller TS så bör det gå att lösa för det är ju ett ärligt misstag utan uppsåt och är grannen normal funtad förstår han det och gör ingen affär av det.

Jag vet att det diskuterats tidigare men jag kommer inte ihåg om man kom fram till nåt...

Finns det några riktlinjer för vad som räknas som "värdefulla" träd. Det är ju rätt tydligt om det är en fin ek som står mitt
på tomten/gräsmattan men det blir ju lite otydligare med naturtomter och om avståndet till ägarens hus är större, om han ens se trädet från sitt hus.

man kanske äger ett skogsparti i anslutning till sitt hus och grannen kapar ned ett träd som stör hans utsikt på andra sidan, så ägaren kanske inte ens upptäcker det på en bra stund... Pratar vi fortfarande återplanteringskostnader?

för att inte prata om alla dispyter i bondskogen genom åren, har dock inte hört talas om skadestånd i 100kkr klassen där.

/ATW
PS Finns det en officiell trädvärderingsinstruktion? Ds

100tkr klassen är nog i städer ej skog eller småbjörkar.
Trä värderas efter virke normalt men i stads/parkmiljö då värderas träd normalt efter vilken inverkan trädet har på sin närmiljö och hur lång tid det tar att ersätta trädet.

arkTecko skrev:
Nej, det är inte vad de är värda, det är vad man kan få om man säljer dem, eller möjligtvis vad de skulle varit värda för dig. En otroligt arrogant attityd tycker jag.

Däremot tycker jag inte den situationen är analog med TS, och skulle vara förvånad om det inte går att lösa enkelt.
Tror du missförstår mig. Hade vi gått in och huggit ner två st 35cm ekar på en "tomt" så hade jag varit med på minst 8000:-

Nu var det två ekar på en skogstomt som dessutom stod precis vid tomtgräns. Hen hade tät skog på tomten innanför så det var omöjligt att se vart gränsen gick. Vi gick med GPS med kartor från lantmäteriet och kollade. Vi försökte även få tag på hen flera ggr. Alla andra i detta villaområde var nöjda med att vi glesade ut skogen och tog bort farliga träd. Hen i detta fallet ville uppenbart bara tjäna pengar på detta.

• Gilla
MathiasM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.