110 610 läst ·
515 svar
111k läst
515 svar
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Rekommenderar att du läser föreningens stadgar för att se om man reglerar yttre ytornas användning/utseende. Om det t.ex. står att det ska vara rabatter utanför husfasad så ska det vara det, liksom om man reglerar uppställning av fordon framför husen.C Coccodrillo62 skrev:Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det har väl inte en samfällighetsförening något inflytande över?banjoragge skrev:
Du tänker inte BRF nu?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Men samfälligheten har knappast speciellt mycket makt över hur medlemmarna förfar med sin egendom. En svensk samfällighet är inte som en amerikansk "homeowner association".banjoragge skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Klart den har det, men det är en samfällighetsförening inte en bostadsrättsföreningen.banjoragge skrev:
Typiskt så har samfälligheten ansvar för vägar och parkeringar (om det är vad som står i anläggningsbeslutet). Samfällighetens ansvar är att förvalta den gemensamma egendomen. I detta fall är et äganderätt på bostäderna, dvs inte samfällighetens ansvar.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Det kostar inget att kolla.P Perplexus skrev:
Om jag suttit i samma sits som TS hade jag kollat stadgarna gällande markanvändning (grannen kör t.ex. bilen över samfällighetens mark) och också kontaktat kommunen för att få klarhet om utfart från just denna fastighet ör OK, då det inte är av tillfällig art. Det kostar lite tid men sedan vet man och kan lägga ner eller om det är värt att gå vidare. Jag jobbar med både brf och samfälligheter och kollar alltid när det är diskussioner. Det finns stadgar som inte följer lagen och det finns stadgar som man undrar hur man tänkte när de fastlades. Först när man sett dokumenten med egna ögon så vet man.P pmd skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Sant. Det kostar heller inget att kontrollera om du får bestämma över min tomt, men det är ju rätt meningslöst?banjoragge skrev:
Marken utanför, mark som ägs av föreningen kan de såklart ha inflytande över, men inte andras mark.banjoragge skrev:
Om jag suttit i samma sits som TS hade jag kollat stadgarna gällande markanvändning (grannen kör t.ex. bilen över samfällighetens mark) och också kontaktat kommunen för att få klarhet om utfart från just denna fastighet ör OK, då det inte är av tillfällig art. Det kostar lite tid men sedan vet man och kan lägga ner eller om det är värt att gå vidare.
Om stadgarna inte följer lagen så gäller lagen.banjoragge skrev:
Nej, står det så i stadgarna så är det bara att ignorera eftersom det inte ligger i samfällighetens område.banjoragge skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
en samfällighet får bara bestämma över det som står anläggnings beslutet. Varken mer eller mindre. Om jag minns rätt så var det tidigare inte korrekt av samfälligheten att montera belysning på parkeringen trots att den ingår i anläggningsbeslutet. Jag tror att vissa jämför dessa med en brf. Även de som sitter i styrelsen. Det finns likheter mellan de två. Men olikheterna är större och fler.
lagen trumfar över stadgarna. I ts fall så sker det mesta på grannens egen fastighet. Ja han får parkera sin bil på sin fastighet. Det finns inga förbud. Det som är akilleshälen i det här fallet så är det infarten in till sin fastighet med bil. Detta oavsett vad styrelsen säger i samfälligheten. Så om det är deras mark. Deras beslut om jag förstått rätt. Annars är det kommunens ansvar.
Så lita inte på styrelsen utan att dubbelkolla. Det är inte säkert att de har koll.
lagen trumfar över stadgarna. I ts fall så sker det mesta på grannens egen fastighet. Ja han får parkera sin bil på sin fastighet. Det finns inga förbud. Det som är akilleshälen i det här fallet så är det infarten in till sin fastighet med bil. Detta oavsett vad styrelsen säger i samfälligheten. Så om det är deras mark. Deras beslut om jag förstått rätt. Annars är det kommunens ansvar.
Så lita inte på styrelsen utan att dubbelkolla. Det är inte säkert att de har koll.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Just laddboxar har det väl inte varit stora problem med, särskilt inte AC (låg effekt) - så är det ju värre med laddning från vanligt uttag där det varity ett antal incidenter med shuckouttag (som jag själv har erfarenhet kan bli väldigt varma).Cheesen skrev:
Nu är det väl så att elbilsladdning i garage troligen blir ett minne blott. Det är nya brandskyddskrav på gång som stipulerar avstånd ifrån byggnader. Man kommer att följa försäkringsbolagens rekommendationer.
Senaste jag råkades läsa om, var att laddare behöver sättas skiljt från fasaden (d.v.s. stolpe) just för att det sker så många bränder vid laddning.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har inte hört något om brinnande laddboxar. Däremot vägguttag har man hört mer... Som du skriverklaskarlsson skrev:
Menar du den gången en timer tog eld?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det finns flera tillfällen vanliga uttag har brunnit: Dom är inte gjorda för 10A+ under flera timmar i sträck och även en liten glappkontakt/oxid/lossade kardeler osv kan bli riktigt dåligt.D Daniel 109 skrev:
Jag hade besök avett par kompisar som stödladdade sin Tesla hos oss, ifrån en byggelcentral (separat inkopplad på 3-fas, med 16A säkringar på schukouttagen, som var i bra skick): Uttaget vi använde blev vid 7 A laddning (inställd på bilen) så varmt efter 4-5h att jag knappt kunde ta i det när jag kontrollerade det. Vi ställde ned till 5A - då gick det bra utan att bygga på värme.
Då var det nog inte i bra skick. De ska klara 16A kontinuerligt.