110 615 läst ·
515 svar
111k läst
515 svar
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
tumreglerna är detsamma nät det gäller dimensionering av kablar. 10A 1,5mm2 16A 2,5mm2. Sen finns det undantag. Till en gruppcentral drat du oftas grövre kablat. Men du har en annan belastning på en gruppcentral.P pmd skrev:
En laddbox räcker nog med 2.5mm2
Det är klart olämpligt, kanske rent av förbjudet att anlägga en elbilsladdare direkt på bostadshuset.
se och läs:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-av-elbilsladdare/planera-din-laddningspunkt/
Vem (med lite tankeföremåga), skulle anlägga en grillplats mot en sovrumsvägg?
se och läs:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-av-elbilsladdare/planera-din-laddningspunkt/
Vem (med lite tankeföremåga), skulle anlägga en grillplats mot en sovrumsvägg?
Jag hittar inget som påminner om det du skriver i dina referenser. Vad är det du syftar på?
Absolut är det så, är nog få kommuner som har resurser för uppsökande verksamhet. Det är ju lite som exemplet i tråden, det hamnar hos kommunen när en granne eller allmänhet har åsikter. Lite som med svartbyggen även om risken är lite större med utfarter. Eftersom man per definition gör något som även påverkar en annans fastighet är ju risken större att det "stör" någon annan och uppmärksammas.Claes Sörmland skrev:
Jag har en känsla av att det anläggs och flyttas infarter mot kommunala gator rätt friskt utan kommunens inblandning. Men efter digitaliseringen av kartmaterial och allt detta ortofoto så lär nog regelefterlevanden vara högre idag än den var t ex 1975. Medelklassen är också så väldigt välartad numera, det var lite si och så med det 1975.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Var hittar du något om att det är olämpligt eller kanske förbjudet i de länkarna du angivit? Du kan ju inte bara ge länkar till något som inte stödjer din tes som bevis för din tes.S skagget skrev:
Och vad är liknelsen? En grill blir riktigt varm. Menar du att en laddbox blir i närheten av lika varm?S skagget skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Givetvis inte, men det är ju inte frågan här. Här sätter grannen upp en laddare på sin egen vägg.P paralun skrev:
Jag har inget emot att sätta min laddare på min vägg, men givetvis så vill jag inte ha grannens laddare på min vägg, på sin egen vägg får dock grannen sätta sin laddare. Vad nu det har med saken att göra, det var vare sig det som tråden handlade om eller det som Daniel påpekade om skaggets märkliga referenser.
Måste erkänna att jag själv inte lusläst dessa föreskrifter.D Daniel 109 skrev:
Men om sunt förnuft få råda så måsta man tänka på:
1) Är tänkt placering lämplig
2) Måste det till ett förstärkt brandskydd på i detta fall väggen.
3) Skyltning och brandsläckares placering
4) Vad säger kommunens räddningstjänst?
1) Läser du referenserna som du själv använde så nämns att de ska placeras så att sladden inte riskerar att köras över och ska vara lämpligt att ställa bilen där. Inget om brand nämns.
2) Inget krav på förstärkt brandskydd finns. Inte heller någon rekomendation i dina referenser.
3) Inte heller skyltning eller brandsläckare än något som krävs eller rekommenderas.
4) Vad ska de säga? De kan säkerligen, liksom du ha diverse åsikter. Men det finns inga generella rekommendationer från det hållet heller.
2) Inget krav på förstärkt brandskydd finns. Inte heller någon rekomendation i dina referenser.
3) Inte heller skyltning eller brandsläckare än något som krävs eller rekommenderas.
4) Vad ska de säga? De kan säkerligen, liksom du ha diverse åsikter. Men det finns inga generella rekommendationer från det hållet heller.
Jo men är det en egen vägg så gör man ju som man vill, likaså (troligen) en gemensam vägg mellan fastigheter men inte på någon annans vägg. Har inte sett någon ritning i tråden.Fairlane skrev:
Givetvis inte, men det är ju inte frågan här. Här sätter grannen upp en laddare på sin egen vägg.
Jag har inget emot att sätta min laddare på min vägg, men givetvis så vill jag inte ha grannens laddare på min vägg, på sin egen vägg får dock grannen sätta sin laddare. Vad nu det har med saken att göra, det var vare sig det som tråden handlade om eller det som Daniel påpekade om skaggets märkliga referenser.
Men snälla nån. I det du länkar till står det att det är krav på att installera laddinfrastruktur vid nybyggnation.S skagget skrev:
Det står också att det är liten risk med sådana installationer.
Nä, men däremot kan in och utfarter från fastigheten(tomten) påverkas(eller möjlighetn för det). Vi hade en granne som ville ha en extraplats för husbilen och visst fick dom det. Men året därpå flyttade kommunen gatubelysningen och stolpen hamnade givetvis mitt för den "platsen" Kommunen hänvisade till vart på fastigheten in och utfart var och nån ändring där var det inte tal om...H HenrikHuslöse skrev:
Brandsrisk finns vid all installation.
Det exemplet låter mer som att bygglovsavdelningens folk och gatukontorets folk inte har pratat med varandra. Att ordna en utfart eller annan utgång kräver inte bygglov. Ringer man bygglovsavdelningen så får man det svaret.R Rigor skrev:Nä, men däremot kan in och utfarter från fastigheten(tomten) påverkas(eller möjlighetn för det). Vi hade en granne som ville ha en extraplats för husbilen och visst fick dom det. Men året därpå flyttade kommunen gatubelysningen och stolpen hamnade givetvis mitt för den "platsen" Kommunen hänvisade till vart på fastigheten in och utfart var och nån ändring där var det inte tal om...
Brandsrisk finns vid all installation.
Det kan diskuteras om kommunen som väghållare har rätt att säga nej till en ny utfart eller annan utgång från tomtmark till allmän plats med ändamålet gata. Jag tror egentligen inte det om detaljplanen inte begränsar möjligheten eller det finns tydliga trafiksäkerhetskäl till att säga nej. Att bara säga nej för att man känner för det och det är bekvämt för kommunen lär inte vara ett skäl som lagligen håller t ex. I grund och botten så handlar kommunens huvudmannaskap för allmän plats att serva de boende, inte att jävlas med dem. Men det där får ju avgöras i domstol i det enskilda fallet om kommunen nekar.
Gatukontoret har säkert planerat sin gatubelysning under lång tid med utgångspunkt från ortofoto och hur utfarterna såg ut där. D v s det är som vanligt bara långsamma processer som resulterar i tokigheter.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
I tråden är det en egen väg. TS mamma var orlig för att grannen installerade på sin egen vägg och att det låg nära henne, men fortfarande inte på mammas vägg, utan på grannens.P paralun skrev:
Kanske är så att fler grannar är lite irriterade på denna ordförande, så kanske att flera på gatan gör samma, dvs parkerar sina bilar på framsidan i sina trädgårdar och säger upp sina parkeringar/garage så kanske han förstår grejen 😄C Coccodrillo62 skrev:Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!