110 610 läst ·
515 svar
111k läst
515 svar
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Vi kan nog utgå från att motsvarande BBR 5:1 som gällde när radhusen byggdes efterlevdes då.N NL12345 skrev:
Vill fylla på här efter att ha läst på om PBLs parkeringsregler med nya glasögon.Claes Sörmland skrev:
Det är lite knepigt att i detaljplan förbjuda parkering på kvartersmark för en- och tvåbostadshus. Planens regleringar kommer ju endast till bruk när lov ska prövas och eftersom ingen lovprövning sker så aktualiseras aldrig planregleringen.
Men som har angivits ovan så kan kommunen reglera bort möjligheten till utfart över viss gräns i detaljplanen. Det förbjuder ju inte parkering på tomtarken men väl att väghållaren tillåter en ny utfart där.
Om en kommun skulle vilja förbjuda parkering på kvartersmark i detaljplan så finns den möjligheten genom 4 kap 13 § PBL punkt 3: " I en detaljplan får kommunen bestämma [...] att viss mark eller vissa byggnader inte får användas för parkering."
Hur ofta den möjligheten används vet jag ej, har inte suttit med tillräckligt många detaljplaner för radhusområden för att ha en känsla för om detta används regelbundet av planarkitekter.
Men med tanke på att det är samfällighetens ordförande kan vi kanske anta att han har lite koll på detaljplanen i trådens fall och därför inte hindras av en sådan reglering. Normalt är ju diskussionen i en plan hur parkering ska kunna ordnas inom området och inte var det ska förbjudas.
Fönster kan ibland vara utrymningsväg, angreppsväg för räddningstjänst osv. Det vet vi ju inte i det här fallet och det är ju inte lovpliktigt att sätta ett eluttag på sin egen vägg. Men jag hade ställt frågan och begärt att svaret antecknas i fastighetsakten.Jonatan79 skrev:
En samfällighet har ingen möjlighet att sätta några regler för enskilda medlemmars bruk av sina egna fastigheter. Samfällighetsföreningen får enbart förvalta den gemensamhetsanläggning som den har tilldelats efter beslut av Lantmäteriet. Den är en ren serviceorganisation för delägarna som ju också drivs av delägarna.roland53 skrev:
Då är det väl helt betydelselöst att TS påpekar att mannen ifråga är ordförande (i samfälligheten?)Claes Sörmland skrev:
En samfällighet har ingen möjlighet att sätta några regler för enskilda medlemmars bruk av sina egna fastigheter. Samfällighetsföreningen får enbart förvalta den gemensamhetsanläggning som den har tilldelats efter beslut av Lantmäteriet. Den är en ren serviceorganisation för delägarna som ju också drivs av delägarna.
Ja, förutom att det gör ordförande lite sympatisk i mina ögon. Försöker inte driva fram att samfälligheten ska fixa laddmöjligheter, trots att han kanske hade haft möjlighet att missbruka sin position, utan sköter det helt själv på sin egen fastighet. Exemplariskt i mitt tycke.roland53 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Man kan också göra en anonym anmälan till kommunen. Det gjorde grannen när min företrädare satte in fönster utan spröjs😊. Då får kommunen utreda vad som får göras. Men Kolla stadgarna först.E EvaOg skrev:
Diskussionen verkar ganska spretig. Man måste nog skilja mellan två saker, rätt att ha bilen på tomten och rätt att köra bilen in och ut från tomten.
Grannen får kanske ha bilen på sin friköpta tomt, men det är nog ytterst tveksamt om han får anlägga en in- och utfart till tomten, eller använda asfalterade ytor som in- och utfart, utan tillstånd från markägaren, må det vara kommun eller samfällighet.
Om tomten ansluter direkt till allmän väg är det kanske okej, men han får ju inte köra som han vill över andras mark.
Grannen får kanske ha bilen på sin friköpta tomt, men det är nog ytterst tveksamt om han får anlägga en in- och utfart till tomten, eller använda asfalterade ytor som in- och utfart, utan tillstånd från markägaren, må det vara kommun eller samfällighet.
Om tomten ansluter direkt till allmän väg är det kanske okej, men han får ju inte köra som han vill över andras mark.