3 668 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Kan fix bli för gammalt?
Om du blandar det och det blir klumpfritt och brinner (stelnar) som det ska så är det bara att köra på.
Jag testade flytspackel som var närmare 2 år för gammalt. Det tog mycket längre tid innan det stelnat men annars märkte jag ingen skillnad.
Jag testade flytspackel som var närmare 2 år för gammalt. Det tog mycket längre tid innan det stelnat men annars märkte jag ingen skillnad.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
På cement står det något om att skyddet mot kromallergi försvinner med tiden, men cementsäckar förvaras sällan inomhus så de förvandlas ändå till en sten efter något år.
Prova att blanda en klick och se hur det uppför sig.
Silikon ska man akta sig för att använda gammalt för det stelnar aldrig. Men det är en annan historia.
Prova att blanda en klick och se hur det uppför sig.
Silikon ska man akta sig för att använda gammalt för det stelnar aldrig. Men det är en annan historia.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Fix har en tendens att inte brinna ordentligt när det blir för gammalt. Typ mer än 3 år för gammalt. Har själv testat med både Höganäs och Miras varianter. Det blir alltså inte lika starkt,
Fog kan däremot användas hur länge som helst så länge det inte klumpar sig. Klumpar kan slås isär med en maskinvisp i torrt tillstånd. Viktigt dock att använda ordentliga skyddshandskar om det är gammal fog, för skyddet mot kromallergi är helt borta efter bäst-före-datum. Fogade själv med 25 år gammal Höganäs klinkerfog för ett par veckor sedan och det blev helt OK efter lite bearbetning av det torra bruket.
Fog kan däremot användas hur länge som helst så länge det inte klumpar sig. Klumpar kan slås isär med en maskinvisp i torrt tillstånd. Viktigt dock att använda ordentliga skyddshandskar om det är gammal fog, för skyddet mot kromallergi är helt borta efter bäst-före-datum. Fogade själv med 25 år gammal Höganäs klinkerfog för ett par veckor sedan och det blev helt OK efter lite bearbetning av det torra bruket.
Lånar tråden lite. Har själv precis kaklat med fix som var rejält gammal, bäst före 2017. Trodde inte det skulle göra någon större skillnad eftersom det är en torrvara och den har varit försluten i säck i ett torrt utrymme. Nu när jag slår loss nivåskruvarna visar det sig dock att fyra plattor lossnar. När jag undersöker fixen bakom har delar av den inte brunnit ordentligt trots att det gått över 36 timmar. Dock verkar de andra plattorna sitta. Kommer fixen aldrig brinna helt eller tar det helt enkelt mycket längre tid när den är gammal?Johan Gunverth skrev:
Fix har en tendens att inte brinna ordentligt när det blir för gammalt. Typ mer än 3 år för gammalt. Har själv testat med både Höganäs och Miras varianter. Det blir alltså inte lika starkt,
Fog kan däremot användas hur länge som helst så länge det inte klumpar sig. Klumpar kan slås isär med en maskinvisp i torrt tillstånd. Viktigt dock att använda ordentliga skyddshandskar om det är gammal fog, för skyddet mot kromallergi är helt borta efter bäst-före-datum. Fogade själv med 25 år gammal Höganäs klinkerfog för ett par veckor sedan och det blev helt OK efter lite bearbetning av det torra bruket.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Det är många faktorer som spelar roll. Brinntiden blir ju helt klart längre och frågan är om hållbarheten blir densamma. Den kanske blir ”tillräckligt bra” för att det aldrig skall uppstå problem. Jag tror inte att någon kan garantera funktionen även om allt ser OK ut.
Om vissa av dina plattor lossade från underlaget kan detta vara en effekt av att fixet inte har brunnit färdigt. Det kan ju också bero på att fixet inte fäster lika bra mot plattan och då behöver arbetas in längre tid. Det gamla fixet kanske har en kortare tid för montering innan det börja skinna. Något som kan fördröjas med en vattendimma precis innan montering.
Som sagt – många faktorer som kan ge ett sämre resultat.
Om vissa av dina plattor lossade från underlaget kan detta vara en effekt av att fixet inte har brunnit färdigt. Det kan ju också bero på att fixet inte fäster lika bra mot plattan och då behöver arbetas in längre tid. Det gamla fixet kanske har en kortare tid för montering innan det börja skinna. Något som kan fördröjas med en vattendimma precis innan montering.
Som sagt – många faktorer som kan ge ett sämre resultat.
Tack för värdefull information. Visade sig att fixen skinnat sig lite innan jag hann få dit plattorna i tid. Fick ett liknande problem på väggen bredvid med två andra plattor där jag använt "färsk" fix som inte hade utgången datum. Högst troligt är det största felet min montering. Har du någon erfarenhet av injektionslim? Har hittat ytterligare tre lösa plattor som jag ogärna tar loss helt om man kan spruta in lim bakom. Har ej hunnit foga ännu så en injektion kan ske ganska enkelt bakom plattorna.Johan Gunverth skrev:
Det är många faktorer som spelar roll. Brinntiden blir ju helt klart längre och frågan är om hållbarheten blir densamma. Den kanske blir ”tillräckligt bra” för att det aldrig skall uppstå problem. Jag tror inte att någon kan garantera funktionen även om allt ser OK ut.
Om vissa av dina plattor lossade från underlaget kan detta vara en effekt av att fixet inte har brunnit färdigt. Det kan ju också bero på att fixet inte fäster lika bra mot plattan och då behöver arbetas in längre tid. Det gamla fixet kanske har en kortare tid för montering innan det börja skinna. Något som kan fördröjas med en vattendimma precis innan montering.
Som sagt – många faktorer som kan ge ett sämre resultat.
Klicka här för att svara