jon_h skrev:
Glöm inte att det ska vara ohyvlat utåt.
Menar du att hyvlat inte klarar vintern? Eller att den hyvlade sidan skall vara inåt vid lock-lock eller lock-läkt?
Ser ju roligt ut om man sätter hyvlade inåt på tex stockpanel :)

Den ohyvlade ska vara utåt om du tänker måla med slamfärg.

Precis, det var det jag menade.

Noterat. Har inte börjat med panelen än, har halva taket kvar. När regnet dragit förbi, torsdag-fredag kanske, då blir det äntligen panel.

Nu är all panel uppe, och hälften är målat med en olivgrön slamfärg. Enligt han som sålde skulle det inte vara nåt problem att måla så länge det inte regnade närmaste timmarna, verkar funka bra. Kulören är dock en annan historia, får mig att tänka på lumpen, frun säger oliv..

Lånar tråden.

Jag får upp väggar i dagarna och undrar, skall jag måla nu eller vänta ?
Jag tänkte använda oljefärg, vad finns för temperaturgränser?

vi har samma problem, stomresning w49 med obehandlad träfasad.

Nu har vår leverantör rekommenderat oss att de stryker en strykning på fabriken innan montering. De säger att om man låter fasaden stå obehandlad över vintern finns risken för "missfärgningar mm", vad det nu ska betyda...vi ska måla med svart slamfärg så man undrar ju hur allvarlig en ev missfärgning är?

Är det rimligt att betala 20-25KKR för att få en strykning av fasaden i fabrik? Vad kostar det att måla själv? Huset är 2 våningar med en suterrängvägg och totalt 170m3

20-25k låter mycket. Det målas väl på lösen, innan dom spikar ihop det. Kolla upp hur dom ska göra, du kan ju alltid jämföra med en målarfirma. Ställning har ni ju troligtvis ändå. V.49 har jag svårt att tro att det skulle vara problem att få tag på nån som kan ta det.

jag förstår inte, "lösen" vad menar du?

Jag pratade just med en färgfirma i Jönköping och de rekommenderar att INTE måla så sent. De rekomenderade att vi skulle vänta tills våren och då tvätta av fasaden med slang och fasadtvätt. Sedan måla med ändträolja och slamfärg.

Priset jag fick på färg skulle bli ca 4000:- inkl penslar o ändrträolja samt fasadtvätt. Sedan ska fasaden målas två gånger så med hyra av ställning max 10.000 för hela målningen.

Jag tror vi målar i vår trots allt...

Ok. Jag hade nog inte gjort så. Varför skulle det vara bättre att tvätta huset i vår? gentemot att måla en gång ihöst?
Eller varför inte försöka måla på fabrik själv. Att låta ett hus stå helt obehandlat över en vinter tycker jag är att göra nåt dåligt ännu sämre.

Hmm....saken är väl den att vi inte har så mycket val. Jag ska fråga om vi kan få måla själva på fabriken men att betala 20' för att få huset struket en gång känns rätt saftigt med tanke på att färg för två strykningar kostar ca 8000....vad jag förstår tar inte trä skada av att det står obehandlat över vintern.

ang tvätten var det vad jag förstod bara för att få bort ev växtlighet (mossa/alger vad vet jag) samt smuts som hindrar färgen att tränga in i träet.

Alltså:
Måla i fabrik
Måla själv i fabrik
Måla själv i början på vintern
Måla själv i början på våren

Ska framföra dessa tankar till hustillverkaren.

Ska du måla med slamfärg är det bara bra att det står obehandlat...att fabriken prompt måste lägga på ett lager av kvalitetsskäl låter som nonsens.

Det är klart att panelen klarar sig en vinter utan att vara målad. Den blir lite gråare kanske, men annars händer inte så mycket. Däremot kan du se till att stryka allt ändträ med träolja. Det kan du göra även på hösten.

Det här är verkligen inte lätt, man kan bara konstatera att det finns synpunkter som anser att det är obra att låta huset stå omålat över vintern men det finns också synpunkter som säger motsatta. Varför är det bra att låta fasaden vara omålad över vintern om man ska måla med slamfärg?

En annan detalj jag läst är att fasaden ska vara "med den ohyvlade sidan utåt" betyder det att det finns en rätt sida och en fel sida? Jag vill påminna mig att de flesta träfasader ser hyvlade ut när jag tittar på dem (iaf på håll). Finns det någon kombination som inte är bra tex hyvlat med slamfärg, eller ohyvlat med oljefärg typ??

Vi har rest vårt garage nu och jag är i full gång med målningen.
Fasaden är målad med slamfärg och foderna-knutbrädor med alkydoljefärg. Inga problem så länge regnet inte faller och temperaturen håller sig över +5. Torktiden är ju naturligtvis längre än vad som står på burken. (Torktid: 16 timmar vid 23 grader och 50% luftfuktighet.) Men jag grundade knutbrädorna en förmiddag och färdigströk nästa eftermiddag. Nu är det uppspikat och hela garaget kommer få sig en påmålning igen till våren.
Nu vet jag att det klarar vintern i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.