Hej,

Vi ska/håller på att söka bygglov för en tillbyggnad på vårt hus. Tillbyggnaden strider inte mot detaljplanen och borde i sig inte vara något problem. Vi fick igår hem en beställd förenklad nybyggnadskarta där vi såg att ett gammalt växthus ligger alldeles för nära tomtgränsen, till och med lite över gränsen. Vi har inga uppgifter på hur gammalt det är men skulle gissa att det har stått där sen huset byggdes 1977, men såklart inget vi kan visa papper på.

Så till min fråga, kan detta växthus ställa till problem när vi nu söker bygglov för en tillbyggnad av huset?

Tack!

Mvh
Miriam

Den borde inte utgöra något problem om ni hävdar att det är en bygglovbefriad komplementbyggnad (friggebod). Under förutsättning att den uppfyller dess krav om högst 15 kvm stor och 3 meter hög.

P Paragrafryttaren skrev:
Den borde inte utgöra något problem om ni hävdar att det är en bygglovbefriad komplementbyggnad (friggebod). Under förutsättning att den uppfyller dess krav om högst 15 kvm stor och 3 meter hög.

Tack! Den är absolut inte större än kanske 5 kvm och 2,5m hög så det är nog inga problem. Det jag tänkte på var att friggebodar måste ju ligga minst 4,5m från gräns annars måste man ha godkännande från grannen och i vårt fall är det kommunal mark bredvid och där kan vi inte få något godkännande.

Jag läste att friggebodar, enligt Boverket, inte ska påverka planenlighet vid en lovsansökan men blir ändå lite orolig att kommunen ska säga nåt om det.

Såg även att vi har en häck och ett staket utanför tomtgräns. Kan det påverka? Alla dessa saker kan vi ju flytta och det är det värt för att få vårt bygglov men det vore ju såklart lite segt att göra det.

Tack!

Claes Sörmland
M Millam85 skrev:
Tack! Den är absolut inte större än kanske 5 kvm och 2,5m hög så det är nog inga problem. Det jag tänkte på var att friggebodar måste ju ligga minst 4,5m från gräns annars måste man ha godkännande från grannen och i vårt fall är det kommunal mark bredvid och där kan vi inte få något godkännande.

Jag läste att friggebodar, enligt Boverket, inte ska påverka planenlighet vid en lovsansökan men blir ändå lite orolig att kommunen ska säga nåt om det.
Då är det ett gammalt svartbygge och inte en friggebod.

M Millam85 skrev:
Såg även att vi har en häck och ett staket utanför tomtgräns. Kan det påverka? Alla dessa saker kan vi ju flytta och det är det värt för att få vårt bygglov men det vore ju såklart lite segt att göra det.
Nej det kan inte påverka, Men eftersom så mycket verkar ligga konstigt i förhållande till fastighetsgränerna, kolla att kartan stämmer med de verkliga gränsmarkeringarna (gränsmarkeringensrören). Det är rören som är gällande gränser enligt lag, inte kartor från kommunen.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hej, högst troligt är det preskriberat för länge sedan.
Men var inte orolig för att kontakta kommunen, och fråga om denna byggnad. Det kanske finns något i deras arkiv.
Sen gällande reglerna om friggebod som nämnts ovan så är det oväsentligt i detta fall då det först och främst var en annan lagstiftning som gällde samt friggebodsreglen kom inte förrän 1980.

Jag jobbar själv i en kommun och märker att många oroar sig i onödan gällande byggnader som de tror är svartbyggda.

G Gurkmat skrev:
Hej, högst troligt är det preskriberat för länge sedan.
Men var inte orolig för att kontakta kommunen, och fråga om denna byggnad. Det kanske finns något i deras arkiv.
Sen gällande reglerna om friggebod som nämnts ovan så är det oväsentligt i detta fall då det först och främst var en annan lagstiftning som gällde samt friggebodsreglen kom inte förrän 1980.

Jag jobbar själv i en kommun och märker att många oroar sig i onödan gällande byggnader som de tror är svartbyggda.
Tack för lugnande svar :)

Jag ska absolut kolla upp det med kommunen. Jag vill såklart att allt ska göras korrekt både från vår och kommunens sida. Måste vi flytta dom så får vi såklart göra det men hoppas såklart att det inte ska behövas.

Det som kan bli ett problem, är att om den inte är en friggebod. Och det kan den inte vara om den ligger nära gränsen till allmän plats. Då är den som sagt ett svartbygge, som dessutom är en avvikelse från detaljplanen.

Det kan påverka om du vill göra något nytt som strider mot planen. När kommunen skall bedöma om en ny avvikelse kan accepteras, så skall de ta hänsyn till helheten. Har du då redan en avvikelse, så kan summan bli för hög.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu fått svar från kommunen. Äldre än 10 år är det som gäller och då behöver vi inte flytta bodarna.
Nu hade vi dock lite otur att växthuset var faktiskt yngre än 10 år men då det är så rangligt så ska vi bara riva det så löser det sig så.

Tack för alla svar!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Visste kommunen att det var yngre?

H hempularen skrev:
Visste kommunen att det var yngre?
Nej det var vi som var ärliga och sa att det var yngre när vi fick den informationen från dom förra ägarna. Jag trodde faktiskt att det var äldre med tanke på skicket på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.