fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag skulle ju få göra detta jobbet själv. Men jag har väldigt svårt för att hålla pappa borta från arbetsplatsen. Han vill gärna lägga sig i. 😀
Måste säga att jag är glad att dina föräldrar satte dig på en sådan utmaning, vilken resa du får göra och så mycket du lär dig för framtiden.

Att din pappa inte kan hålla sig borta förstår jag då jag också gärna umgås med min son, men det viktiga är att han låter dig göra tänkandet och jobbet så att du utvecklas. Vår roll är att stötta vid behov.

Men det har du visat initiativ till genom att skapa denna tråden.

Däremot är jag sjukt irriterad på alla negativa människor i denna tråd, som ska finnas för att bidra till en positiv inställning och svara på det man vet och inte det man tros veta.

Svara på de konkreta frågorna, forumet är till för att ha ett bollplank och söka rådgivning, inte för att bli hackad på för att man har styrkan att våga fråga.

Ja ni läste rätt, det är en styrka att våga fråga om något som man inte kan, har ni inte lärt er detta vid detta laget så kanske det är dags för en djupdykning i självinsikt och skippa ert jä**a macho snack.

Alla har börjat sin resa någonstans oavsett ålder, låt killen få lära sig flyga och vägled i stället för att klippa vingarna.

Till moderatorerna på byggahus.se så finns det en del att önska, exempelvis att gå in och stävja dessa diskussioner vid ex påhopp, okunskap bland svaren etc. så dödar man alla felaktiga påstående.
 
  • Gilla
  • Älska
Hhallden och 19 till
  • Laddar…
Jag bestämde mig för att riva ner putsen på alla väggar. Det blev putsbruk c och sedan finputs för att jämna ut väggen. Det var svårare än jag trodde att få väggen slät, det hade nog varit mycket enklare med gips @Rejäl 😅.

Jag tyckte att golvet var så pass slätt att det inte behövdes något flytspackel. Men när jag använde en krysslaser och la ut kaklet märkte jag att det skiljde 1 cm från den ena till den andre änden av rummet.

Igår kväll la jag ut flytspackel med min fars hjälp, det var lättare än jag hade trott. Nu väntar jag på att det ska torka och hoppas det blir slätt!

Jag klurar också på hur kaklet ska sättas. Jag inser att det inte är det lättaste kaklet jag har valt. Har köpt en kakelskärare från Einhell som står och väntar.

Ett hörn av ett rum under konstruktion med laserlinjer och en burk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen pappkartong med två gröna, rektangulära föremål inne, stående på en yta av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häller nyligen blandad byggcement för att jämna ut golv inomhus; byggverktyg syns nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordssåg med röda delar på grå betonggolv. Sågklingan är synlig. Verktyg för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Afterquake och 9 till
  • Laddar…
R
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag bestämde mig för att riva ner putsen på alla väggar. Det blev putsbruk c och sedan finputs för att jämna ut väggen. Det var svårare än jag trodde att få väggen slät, det hade nog varit mycket enklare med gips @Rejäl 😅.

Jag tyckte att golvet var så pass slätt att det inte behövdes något flytspackel. Men när jag använde en krysslaser och la ut kaklet märkte jag att det skiljde 1 cm från den ena till den andre änden av rummet.

Igår kväll la jag ut flytspackel med min fars hjälp, det var lättare än jag hade trott. Nu väntar jag på att det ska torka och hoppas det blir slätt!

Jag klurar också på hur kaklet ska sättas. Jag inser att det inte är det lättaste kaklet jag har valt. Har köpt en kakelskärare från Einhell som står och väntar.

[bild][bild][bild][bild]
Vad ska du ha på golvet?
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Små små plattor som ska bilda ett mönster. Längst ner på väggen kommer det sitta en list. Jag börjar väl med väggen?

Hand håller svart kub framför outredd inomhusmiljö med byggmaterial synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller grönt kakelprov framför halvfärdigt duschutrymme med synliga rör och spackel på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
R
Det är olika med vad man börjar med..
Men i och med att du inte har samma plattor på golv och vägg med fogföljd att ta hänsyn till så kan du börja med väggarna om du vill..
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag börjar väl med väggen?
Jag börjar med väggen för att slippa kladda ner golvet alt täcka golvet.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Okej, jag tror det blir lättast. Tack!
 
...angående kaklet på väggen. Jag tycker det är väldigt svårt att sätta plattorna rakt om inte underlaget är jämnt/plant. Det är en sak att sätta plattorna i linje, men du behöver få dem plant också.

Jag skulle försöka spackla väggen innan plattsättning, kanske med fix om underlaget är plant redan. Man ska inte luras sig att tro att ojämnheter döljs av fixet - det kommer fattas lite där det är gropar i underlaget, när du dragit ut fixet med den tandade kammen.

I övrigt, ta hjälp av lasern och rita stödlinjer på väggen varannan eller var tredje/fjärde rad beroende på plattstorlek, det är en mycket större hjälp en kryss och snören.....
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 4 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Små små plattor som ska bilda ett mönster. Längst ner på väggen kommer det sitta en list. Jag börjar väl med väggen?

[bild][bild]
Givet din list du tänker dig använda så OM du börjar med väggen måste du tänka ut höjden på första raden över listen ordentligt. Detta med ett antagande om att du vill täcka väggvinkeln med denna listen (vilket jag tycker man ska med denna stilen)
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle försöka spackla väggen innan plattsättning, kanske med fix om underlaget är plant redan.
Nu har jag fix-at det 😀

Tror ni det går att kakla på detta?

Blev lite streck här och var. Kan jag använda något fint slippapper utan att förstöra ytan?

Oren, skadad inomhusvägg och tak med sprickor och flagande färg i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett rum med sprucket tak, sliten fönsterkarm och hål i betongväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Massan för att sätta plattorna fixar ju de. Men är väggen hyfsat rak. När man putsar vägg som jag sett sätter man några raka bitar innan putsning som man kan dra mot sen tar man bort dem och putsar utrymmet som de tog upp.
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Nu har jag fix-at det 😀

Tror ni det går att kakla på detta?

Blev lite streck här och var. Kan jag använda något fint slippapper utan att förstöra ytan?

[bild][bild]
Jag tycker det ser gk ut. Slipa bort strecken och allt annat som ev. sticker ut så borde det duga (viktigt), grovt sandpapper så går det fortare och fixen fäster bättre (än om det är finslipat). Kaklet kommer ju följa större svackor i ytan, extra viktigt är det därför i hörnen att det är rakt, annars kommer hörn fogen se ut som skit (t.ex om plattor sticker ut olika mkt).
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
När du använder en elektrisk kakelsåg så kommer det att skvätta och kladda rejält, så ställ den inte på känsligt underlag.
 
Glöm inte tätskikt på golv och 10cm upp på golv/vägg
 
  • Ledsen
YuGi
  • Laddar…
JanneJanne123
F Fredde_bygg skrev:
Glöm inte tätskikt på golv och 10cm upp på golv/vägg
I källare på oisolerad platta i ett rum utan golvbrunn?
 
  • Gilla
Posselosse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.