Hej!

Behöver lite teknisk hjälp.

Jag har ett nätverk hemma som ser ut som följande:

Två stationära datorer som är kopplade till router med kabel.
En laptop som är trådlöst ansluten till samma router.
Routern matas med "internet" via BBBs gateway, för att få ut telefonlinjen. Annars hade jag skippat den.

Har kört guiden hemnätverk och delat ut mappar på bärbar och en stationär dator. Stängt av windowsbrandväggen, angett samma arbetsgrupp i båda datorerna m.m m.m. Allt enligt alla guider jag kan hitta på nätet.

Ändå ser jag inte de delade mapparna på någon av datorerna.

Jag kan pinga den stationära från laptopen. Men jag kan inte pinga laptopen från den sationära. Varför?

I routerns webgränssnitt så ser jag inga bekymmer heller om jag kollar på t.ex. "firewall".

Det är en D-Link router om det spelar roll.

Om det har betydelse kan jag också nämna att jag har gett de sationära datorerna fast IP i routerns DHCP inställningar. Detta för att kunna sätta upp tider i routern så att internetåtkomsten blockeras vissa tider, vissa dagar. (Ungarnas datorer).

Någon som vet orsaken till att de inte hittar varandra?

Kolla om du inte har nån extra brandvägg som behöver stängas av. Många antivirus installerar en extra brandvägg. Börja att leta på laptopen eftersom den inte svarar ens på ping.

Du kan även testa att ansluta mellan datorerna genom att ta kör och ange
\\datornamn\utdelad_mapp

Testade med det du skrev med det funkade inte. Sen satt jag och pillade fram och tillbaka och pingade och testade och sen började det funka.

Jättebra, men jag vet inte varför det helt plötsligt fungerar :S

Windows....:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.