Byggahus.se
Snälla hjälp mig, jag blir inte klok. Flyttat in i ett hus och fläkten gnisslar. Jag vill bara öppna upp locket så att jag kan rengöra och smörja in den. Jag får inte upp locket. Många har gett mig tipset att leta efter plastknappar, stuppa in en skruvmejsel i hålet under m.m. Det går inte! Hittar inget på Google. Har ni tips?
 
  • Ventilationsfläkt monterad på vägg med svåråtkomligt lock för vedvruksam underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter ju 4st skruv där i ramen. Det är väl det enklaste och börja där... Då ser du bakom locket sen om det finns något annat sätt att öppna den.
 
J JSE skrev:
Det sitter ju 4st skruv där i ramen. Det är väl det enklaste och börja där... Då ser du bakom locket sen om det finns något annat sätt att öppna den.
Fått höra att jag inte ska behöva skuva av hela den för att få bort locket. Men du har nog rätt. Känns som sista alternativet om ingen annan har tips?
 
dom där har väl snäppfästen om jag inte minns fel, demonterade ett gäng såna och oddsen för att du får av kåpan men plastflärparna hela är väl typ 50%. Jag skulle nog bara testa att bryta isär den försiktigt efter att jag kollat närmaste butik om det går att handla en ersättare typ Pax eller FRESH så att om den går sönder går att byta till en ny samma dag
 
tillägg är väl att i slitsen i nederkant så ska det sitta en skruv som låser kåpan men den verkar ju saknas
 
Ser ut som en fläkt som numera heter Flexit. I manualen till en som ser snarlik ut står det så här:

Del av en manual för Flexit-fläkt med instruktioner om hur frontpanelen tas bort, markeringar runt viktig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.flexit.no/globalassets/catalog/documents/man_94300_3574.pdf

Att lossa de synliga skruvarna lär inte hjälpa om det är kåpan du vill få bort, det ser bara ut att vara en hemmagjord täckplatta för att täcka ett för stort hål eller nåt som fläkten i sin tur är monterad på.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ser ut som en fläkt som numera heter Flexit. I manualen till en som ser snarlik ut står det så här:

[bild]
[länk]

Att lossa de synliga skruvarna lär inte hjälpa om det är kåpan du vill få bort, det ser bara ut att vara en hemmagjord täckplatta för att täcka ett för stort hål eller nåt som fläkten i sin tur är monterad på.
om jag inte minns fel så har den fläkten en hård stos vilket gör att den är svår att få att passa med ett standardrör om man inte fäster fläkten i en platta och får ut den en bit från väggen.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.