Byggahus.se
10/10. Bra start på helgen.
 
10/10.

Även om svaret på frågan vad som är ett skäligt påslag förmodligen kan uppfattas som en slamkrypare av vissa.
 
findus42 skrev:
Vad göra om entr. inte bygger klart

Ingenting 4 %
Hålla inne betalning, häva avtalet och kräva skadestånd 90 %
Färdigställa det själv och samtidigt betala hantverkaren minst 80 % av överenskommet pris 4 %

Kunde inte se alternativet: Betala för utfört arbete, häv avtalet och kräv skadestånd. Det finns vissa som sätter i system att klaga på skitsaker och vägra betala någonting alls. I sådana fall lägger jag förstås ner arbetet. Inget kneg utan deg sms.
Då alternativet "hålla inne betalning" utan precisering kan tolkas som om folk har rätt att hålla inne pengar för grejer som levererats kunde jag inte kryssa i det alternativet, även om jag visste att formulärkonstruktören tänkt sig att det är det rätta svaret.
Därför ett fel.

mvh Findus
Ja den frågan var konstigt formulerad. Man borde ju bestrida felaktig faktura direkt eller åtminstone fråga firman om man tycker belopp eller arbetstid är fel (vissa gånger betalar man Löpande och kan inte se vart det slutar).

Jag undviker hantverkare så gott det går, bara tagit i en elektriker bara för man är tvungen. Löpande kostnad då, tyvärr får man inget uppskattat pris ens (så kan ju kosta vad som helst). Mitt fall blev det så dyrt jag själv uppsksttade det till ungefär.


Är lurigt att gå med hantverkare att göra, för dessa kryddar priserna ofta och får man fel person så blir jobbet halvtaskigt gjort också.

Föll på sista frågan :) 9 av 10 ändå inte fy skam, fick gå på känsla på dom flesta frågor.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
egentligen 10/10 men svarade medvetet "fel" på 300% materialpåslag, eftersom det verkar vara praxis i branschen...
elektriker alltid minst 300% påslag från inköpspris om du "bara" betalar efter prislista hos tex ahlsell..
 
SueCia skrev:
Är tveksam på om du kommer någonstans på att hålla inne betalningen på en faktura om du godkännt offerten, oavsett hur stora materialpåslagen är.

Gäller det löpande jobb är det en annan sak, men det vet man ju inte så som frågan var ställd :)
Nu har jag förtydligat frågan. Jag tänkte att det var underförstått att inget avtal finns när man upptäcker materialpriset först när man får fakturan. Men nu la jag till text om att det handlar om när avtal inte finns.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
Marlen Eskilsson skrev:
Nu har jag förtydligat frågan. Jag tänkte att det var underförstått att inget avtal finns när man upptäcker materialpriset först när man får fakturan. Men nu la jag till text om att det handlar om när avtal inte finns.
jag som dyxletriker fattade så det var bra skrivet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.