Byggahus.se
Då ska vi se hur bra ni är på att undvika fällor när ni anlitar hantverkare! Själv har man ju trillat i de flesta och det positiva med det är att man vet hur man ska göra nästa gång ...:surprised:

Testa dig själv i quizet: Kan du anlita hantverkare? https://www.byggahus.se/quiz/64-Kan-du-anlita-hantverkare
 
S
Är tveksam på om du kommer någonstans på att hålla inne betalningen på en faktura om du godkännt offerten, oavsett hur stora materialpåslagen är.

Gäller det löpande jobb är det en annan sak, men det vet man ju inte så som frågan var ställd :)
 
Kul Quiz,

Blev först lite chockad av mitt resultat; 1 rätt av 10 (bättre än 0% av alla som gjort Quizet), men insåg sen att antingen är era script trasiga eller så är det nått lurt med kakor på mobilen. Är det bara jag som råkat ut för det?

Vid en närmare koll av de rätta svaren så känndes det genast bättre.. :)
 
Nämen? Hur många rätt hade du?
 
10 av 10 :)
Kul quiz o inte enbart för att jag fick alla rätt. Tyckte bara det var konstigt att ett par frågor bara hade två alternativ.
 
SueCia skrev:
Är tveksam på om du kommer någonstans på att hålla inne betalningen på en faktura om du godkännt offerten, oavsett hur stora materialpåslagen är.

Gäller det löpande jobb är det en annan sak, men det vet man ju inte så som frågan var ställd :)
Det gäller när man inte har avtalat om hur stora påslagen ska vara.
 
10/10 Mirakel! Jag brukar alltid trilla dit på nåt.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Nämen? Hur många rätt hade du?
10 av 10 tror jag om jag inte rättat helt fel... kändes aningens bättre än 1 av 10.. :surprised:
 
S
Marlen Eskilsson skrev:
Det gäller när man inte har avtalat om hur stora påslagen ska vara.
Om du fått en offert på på 45 000 för ett jobb där material utgör 25 000. Baserat på den offerten beställer du jobbet av denne hantverkare och efter jobbet är avklarat har du råkat få reda på att materialet har cirka 80% påslag. Du har ju inte avtalat om hur stort påslag det ska vara utan du har avtalat om vad materialkostnaden ska vara.

Det var det jag blev tveksam över då jag inte tror att man har rätt att hålla inne betalningen då, jag kanske har fel men det känns inte så :)
 
S
10 av 10.
 
10/10. Jag kanske borde anlita en hantverkare mtp att jag numera bor i villa. ;) Har aldrig gjort det.
 
10 av 10, men det ändrar ingen - Jag fortsätter göra allt själv. Det är ju roligt :)
 
Vad göra om entr. inte bygger klart

Ingenting 4 %
Hålla inne betalning, häva avtalet och kräva skadestånd 90 %
Färdigställa det själv och samtidigt betala hantverkaren minst 80 % av överenskommet pris 4 %

Kunde inte se alternativet: Betala för utfört arbete, häv avtalet och kräv skadestånd. Det finns vissa som sätter i system att klaga på skitsaker och vägra betala någonting alls. I sådana fall lägger jag förstås ner arbetet. Inget kneg utan deg sms.
Då alternativet "hålla inne betalning" utan precisering kan tolkas som om folk har rätt att hålla inne pengar för grejer som levererats kunde jag inte kryssa i det alternativet, även om jag visste att formulärkonstruktören tänkt sig att det är det rätta svaret.
Därför ett fel.

mvh Findus
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
10 av 10 känns bra och jag hade inte räknat med något annat med tanke på att jag sätter mig in i det mesta innan jag köper produkter eller tjänster. Tyvärr har detta inte hindrat att vi också råkat ut för hantverkare som var skit trots att vi anlitade via Bra Byggare, så svaret på den frågan var ju klockren och företaget ifråga är inte längre medlemmar på Bra Byggare, konstigt.......
 
9/10. Fråga nr 6 fällde mig, men jag anser att man inte kan bli förvånad över prispåslaget om man har accepterat priset i offerten.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.