Hej, jag är påväg att köpa ett hus.
Där jag under egen inspektion av torpargrunden fann på två ställen under trossbotten vad som verkar vara mögel/svamp.
Kan någon med kunskap/erfarenhet tyda om det är hussvamp eller någon annan mindre allvarlig rötsvamp?

Trossbotten verkade vara oljeboard.

• Mögellikt svampangrepp på trossbotten i en torpargrund, belyst med ficklampa under inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelliknande tillväxt på trossbotten av oljeboard, potentiellt hussvamp eller annan rötsvamp.
    Skapa konto
  • Mögel eller svamp på trossbotten av oljeboard.
    Skapa konto
  • Mögelliknande struktur på trossbotten, möjligen hussvamp eller annan rötsvamp, fotograferad som en del av husinspektionsprocessen.
    Skapa konto
  • Mögel eller svamp under trossbotten i torpargrund, omgiven av stenar. Möjligen hussvamp eller annan rötsvamp, inspektion uppmanas.
    Skapa konto
Kan vara men det är omöjligt att avgöra om det är "äkta" hussvamp eller exvis timmerticka som är mindre aggressiv bara genom att se på bilder. Ta dit en saneringsfirma omgående som tar prov för analys.

A Alexander Nordh skrev:
Hej, jag är påväg att köpa ett hus.
Där jag under egen inspektion av torpargrunden fann på två ställen under trossbotten vad som verkar vara mögel/svamp.
Kan någon med kunskap/erfarenhet tyda om det är hussvamp eller någon annan mindre allvarlig rötsvamp?

Trossbotten verkade vara oljeboard.
Leta efter sporer. Mogna fruktkroppar (dvs det vi brukar kalla svamp - det vi ser) släpper sporer. Den äkta hussvampens sporer är intill förväxkling lik kanel. Utströdd, mald kanel. Men en fackman måste naturligtvis ta en titt på det där. Onödigt fuktigt har det varit i grunden, men hoppeligen fläckvis och kort tid.

H hovapettson skrev:
Leta efter sporer. Mogna fruktkroppar (dvs det vi brukar kalla svamp - det vi ser) släpper sporer. Den äkta hussvampens sporer är intill förväxkling lik kanel. Utströdd, mald kanel. Men en fackman måste naturligtvis ta en titt på det där. Onödigt fuktigt har det varit i grunden, men hoppeligen fläckvis och kort tid.
Tyckte mig inte se några sporer men såklart så var det ju mörkt mark under så svårt att se. Ja det har varit avsaknad av hängrännor under några år... så fasaden på utsidan är fuktskadad/rutten med inslag av mögel men syllarna intakta konstigt nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.