Mikael_L skrev:
Sant, och till en viss del håller jag med.

Men när kunden ser att elektrikern fakturerar 8 spänn/ meter för exakt samma FK som kunden själv kan köpa på elbutik.se för 2spänn/meter så inser ju kunden att det är något ruttet i Ahlsells*.
*travesti på Shakespeare - Hamlet.
Det är ju lite det här som är pudelns kärna, s.a.s -elektrikern/vvs:aren/*insert arbitrary handyman here* proklamerar stolt i offerten att "20% rabatt ges på inköpt material", eller något liknande, vilket såklart låter attraktivt för kunden. Det som inte sägs är ju att hantverkaren inte sällan har någonstans mellan 30-70% rabatt på listpriset, som ligger många hundra procent över det pris man ganska enkelt kan hitta som privatperson på nätet...

Som Svensk är man ju också mer eller mindre statligt indoktrinerad till att hålla käft och se glad ut när man bli kn** ad i r** en av kapitalet, och således kan travesrin fortsätta år ut och år in...

Själv har jag bott en tid i USA, och mina föräldrar en längre tid i Tyskland, och då får man ju lite perspektiv på hur det borde vara -vi svenskar tillåter oss att bli lurade gång över annan för att vi fucking inte vågar säga ifrån -det är problemet!

-Sen råkar ju jag ha jobbat i elgrossistbranschen några somrar och vet vilka marginaler som listpriserna som t ex elektroskandia kör med, som ju är en rätt populär aktör, och dom har i allt väsentligt vad som endast kan betecknas som fantasimarginaler i sina listpriser. Ocker, är ett annat ord som poppar upp i huvudet...
W
Nu var det visserligen några år sedan men det var inte ovanligt med 70% rabatt!?! Det innebär en marginal om inte mindre än...333% marginal!?! Listpriset är alltså MER ÄN TRE GGR HÖGRE än vad man de facto säljer skiten för, och ändå lär man ha i runda slängar en 100% marginal mot leverantör, för att tjäna några korvören...

*ser fram emot alla taffliga försök att diskreditera min information och att det "inte alls rör sig om några sådana marginaler"...

backa till inlägg 83...

Den stackar trådskaparen förfäras väl över hur tråden sticker iväg!?

Men ändock..oavsett rabatter och prislistor i det oändliga, tråden hade inte ens funnits om han gjort läxan rätt från början, dvs. lagt ut en specad offertförfrågan till minst tre firmor, bedömt offerterna, gått igenom dom med resp. firma och därefter valt en där han accepterat priset innan arbetet påbörjas,,,,

jag störs inte alls. och jag har lärt mig min läxa absolut. nu fick jag ett pris. två man i ca 3 veckors tid, kostnad ca xxx. material visste jag på ett ungefär från en tidigare elkille som kollade på det. Så dum som jag va frågade jag inte om det.

jag skickade hela listan till elbutiker på nätet och fick tre svar, en 47 en 49 och 73 tkr

Nu har vi fått en reviderad materiallista. men vi är inte färdiga. vi väntar fortfarande på slutgiltiga priset.

TorpAnders skrev:
Men ändock..oavsett rabatter och prislistor i det oändliga, tråden hade inte ens funnits om han gjort läxan rätt från början, dvs. lagt ut en specad offertförfrågan till minst tre firmor, bedömt offerterna, gått igenom dom med resp. firma och därefter valt en där han accepterat priset innan arbetet påbörjas,,,,
Om man inte vill ha ett fast pris utan löpande ska man då be firmorna speca precis vilka produkter de kommer att använda sig av och be om rabatt/påslag på en specifik prislista och också be om själva prislistan för att kunna bedöma och jämföra offerterna?

Sen har det också förekommit en hel del exempel på att vissa firmor tar betalt för material per "förpackning" och inte verklig förbrukning så bör man då också inkludera det i sin offertförfrågan?

Redigerat:
TorpAnders skrev:
Den stackar trådskaparen förfäras väl över hur tråden sticker iväg!?

...gjort läxan rätt från början.?!? Rabatter och prislistor och att upptäcka att man fått scam-offerter genom att fråga på foru är inte en del av "läxan" eller?!? -Ta in tre duktigt saltade offerter och var glad?

Jag säger...-Fucking pressa skiten ur våra undermåliga sk "hantverkare"!?! Tryck ner priset i skosulorna, för oavsett vad du betalar kommer du få minsta möjliga effort från våra svenska sk. "hantverkare".

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Man blir förundrad över att dessa sk "hantverkare" är här inne på detta forumet och svara på alla möjliga frågor när de får sån fin uppskattning för sitt arbete av tex hevi...

Mikael_L
Akzid skrev:
Man blir förundrad över att dessa sk "hantverkare" är här inne på detta forumet och svara på alla möjliga frågor när de får sån fin uppskattning för sitt arbete av tex hevi...
Menar du att man inte får kritisera en bransch, en företeelse, ett system om man bara råkar veta om en schysst aktör där?

Jag tror nog att de riktiga hantverkarna här vet att dom inte är en del av det som diskuteras, och vet om att det som dryftas förekommer.
Sen finns det givetvis en del lycksökate som kallar sig hantverkare här ibland, men dom får nog tåla att vi genomskådar allt fler av deras metoder.

Redigerat:
Akzid skrev:

De hantverkarna som befinner sig här inne och svarar på frågor osv är troligen inte med i den kattegorin med hantverkare som det syftas på.

jag har haft många hantverkare i mitt nybygge, den större massan har varit toppenbra, men det gäller ju att sortera noga, alla de som kommit hit har jag varit noga med referenser och nästan alla har jag fått tag i genom att vänenr och bekantar rekommenderat någon.
Det finns många hantverkare ute i landet som verkar ha tappat sin yrkesstolthet helt, det ska slarvas göras snabbt och fuska.
Jag hatar verkligen detta med att man ska göra något slarvigt på 1 timme när man kunde gjort det bra på 1,5 timme, jag som ska betala detta kalas ser hellre att det kostar någon krona mer och ser bra ut än att det ser halvtaskigt ut men jag fick ett bra pris.

Tyvärr så är det många som försöker roffa åt sig så fort det finns möjlighet, jag hade tex målare här, fick offert på jobben osv, men så behövde jag ha badrummet målat fort som attan, de kom och gjorde detta det var max en halvdag total tid, det rummet var inte med i offerten, sen kom de och gjorde övriga rum enligt offert, tiden sprang ju iväg till det dubbla mot deras offererade...
Det löste man ju då jätteenkelt genom att fakturera exakt enligt offerten, och sen ta 15000kr för badrumstaket på 7 kvadrat för det hade vi ju aldrig diskuterat priset på....

hevi skrev:
Själv har jag bott en tid i USA, och mina föräldrar en längre tid i Tyskland, och då får man ju lite perspektiv på hur det borde vara -vi svenskar tillåter oss att bli lurade gång över annan för att vi fucking inte vågar säga ifrån -det är problemet!
Intressant. Kan du berätta lite om hur förhållandet hantverkare/kund ser ut i USA respektive Tyskland?

Tycker det är lite tråkigt när man skriver: "Tryck ner priset i skosulorna, för oavsett vad du betalar kommer du få minsta möjliga effort från våra svenska sk. "hantverkare"."

Jag och många med mig lägger ner ganska stort jobb på att göra våra kunder nöjda..

• Gilla
Glufsglufs och 1 till
  • Laddar…
Akzid skrev:
Tycker det är lite tråkigt när man skriver: "Tryck ner priset i skosulorna, för oavsett vad du betalar kommer du få minsta möjliga effort från våra svenska sk. "hantverkare"."

Jag och många med mig lägger ner ganska stort jobb på att göra våra kunder nöjda..
Tyvärr så behövs det betydligt fler som gör nöjda kunder än som gör missnöjda kunder, om jag så har 15 hantverkare och en är riktigt skit så kommer iaf jag störa mig mer på den enda dåliga än vad de andra duktiga väger upp.

Ju större firman är ju slarvigare verkar de som jobbar där bli, det bästa är ju att hitta små 1-3 mans firmor som faktiskt lever på reklamen av att ha utfört en bra jobb.

Ja det är väl klart, man berättar aldrig om positiva händelser, man får bara höra om allt dåligt.. Det är väl okej, men man kan väl vara saklig endå? Jag stör mig inte på TS som berättar om sin erfarenhet.. Det jag stör mig på är när man trycker ner hela branschen som oseriös... För så är faktiskt inte fallet..

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Känslan I denna tråd är att alla hatverkare tar hutlöst betalt.
Det finns säkert aktörer som oförtjänt "saltar" påslagen.
MEN... det som jag häpas över är att vi är så dåligt pålästa om avtal med entreprenörer vid köp av stora ombyggnader så vi lägga allt ansvar hos entreprenören och låter honom prissätta och skicka fakturan innan slutkunden reagerar och blir förbannad och känner sig lurad.
Den första man skall skylla på är sig själv, som missat en av det väsentligaste av allt. Vara överens och ha en klar bild av arbetet och ekonomin i projektet.
Som beställare / projektledare för ditt eget bygge utan ekonomiska eller utförande riktlinjer låter absurt i mina öron.
Med endast egna troliga gissningar blir man lätt besviken av resultatet.

Gör som TorpAnders, eller anlita en person som fixar ekonomin /avtal en så slipper man sömnlösa natter

B2

Men varför ska man inte kunna lita på sin hantverkare att man får vettiga materialpriser även om man väljer löpande räkning?
Blir det verkligen bättre materialpris för att man har en offert?

Men om jag behöver ha ett visst jobb utfört, varför ska det då bli så förbaskat mycket dyrare för att det inte finns en offert?
Det handlar ju bara om att hantverkare passar på att tjäna extra så fort det finns en möjlighet, så har det varit i de fallen som jag råkat ut för vid mitt bygge, fanns det någon form av kryphål för att fakturera extra, nog fan blev det alltid så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.